Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel II

Ter aanvulling. :blush:

4 likes

Maar als hij ‘ineens’ 10min voor of achter loopt bij @andrepost, is er dan niet iets anders aan de hand…?

2 likes

Tien minuten per dag, is dat een kwestie van afregelen, of is dat zodanig veel sneller dat aan magnetisme moet worden gedacht? Ik weet het niet en ben zeker niet ervaren, maar ik neig naar magnetisme. Ik zou het eerst eens laten demagnetiseren, voordat ik zou gaan priegelen met het kompas.

1 like

Mee eens. Overigens is Andre @vouwfietser de expert in deze!

1 like

Nog een aanvulling. Toevallig vandaag op YouTube verschenen:

2 likes

:+1: Man, wat kan díé afregelen! :open_mouth: :open_mouth: :blush: En hij zal inderdaad zeker kunnen inschatten of dit ‘normaal’ is.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het kompas is verschoven doordat het horloge een tik heeft gehad. Of zeg ik nu iets heel stoms? :thinking:

1 like

Zeker ! André heeft een slecht lopende oldtimer van mij fantastisch aan het lopen gekregen. Was van alles mis mee. Soms is het echt door blijven zoeken. Kompas verschuiven door tik? Dan moet dat wel heel hard gaan lijkt mij. Maar iets verkleving van de balansveer? Door vervuiling? Dan wordt hij korter, of zeg ik nu iets doms? :sweat_smile:

2 likes

Tsja, kan gebeuren toch? Nou ja, ik ben een hele lompe vent. Mij overkomt dat soort dingen. :grimacing:

Ja, dat kan volgens mij ook. Precies hetzelfde effect als magnetisme, maar dan minder eenvoudig op te lossen. :sweat_smile: edit: Ervan uitgaande dat je zowel het juiste gereedschap hebt om vuil op te lossen als om magnetisme op te heffen. :stuck_out_tongue:

1 like

Ja het is heel goed kijken denk ik en dan een keer doen.

Heb mij eerlijk gezegd nog nooit gewaagd aan verschuiven van het kompas. André legde uit en liet mij zien dat je er ook eigenlijk een timegrapher bij moet hebben.

Iets met beat error en amplitude die eerst goed moeten zijn?

2 likes

Je hebt helemaal gelijk. Dit soort kalibraties lukt niet perfect zonder eerst een goede diagnose middels met een timegrapher. Eerst kijken in hoeverre de gemeten amplitude wijzigt bij de verschillende posities van het uurwerk. Misschien is vervuiling, service eerder aan de orde dan het afregelen van de balansveer.

2 likes

Inmiddels is het uurwerkje overleden, veer er helemaal uit.
Gelukkig heb ik nog een back up dus dat komt wel weer goed👍

2 likes

Is geen horloge van zoveel K… Dat scheelt alles! :+1::wink:

2 likes

De balansveer?
Wat jammer als je bij mij langs was gekomen had ik het horloge vast weer in orde gekregen.
:disappointed_relieved:

2 likes

Dat denk ik ook wel.:+1:
Ik tikte het hendeltje aan om hem langzamer te laten lopen en liiet het pennetje waarmee ik dat deed vallen.
En die bleef toen lekker haken achter de veer die er toen geen zin meer in had.

Kameraden! Als iemand nog een nieuw wijzerplaatje voor een MOD zoekt…

1 like

Mijn USA- Oekraiense opperde dat met al die verschillende maten er wellicht sprake is geweest van handwerk bij deze Ti kasten…

Zou het…?

Alles weer in elkaar en loopt prima !

14 likes

Had niet de intentie om wat te kopen vandaag maar toevallig deze WUS amphibian op de kop getikt voor een prikkie op ebay. Deze slipte letterlijk door de mazen en er was maar 1 andere bieder, geen idee waarom. :star_struck:.

19 likes

:+1:

1 like

Gaaf gefeliciteerd!

1 like