Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel II

https://www.netgrafik.ch/russian_space_watches.htm

Gezien de actuele aandacht voor ruimtevaart, maar even een link naar een aardig overzicht van Russische ruimte horloges. De betreffende verzamelaar heeft verder een prachtige website met mooi gefotografeerde horloges.

Mijn hacking Sturmanskie erbij omdat die er ook meegevlogen heeft.

7 likes

Kameraden, ik heb een bezel binnen gekregen voor een van mijn Amphibias. Er zitten twee verschillende draadjes bij. Een grotere dikkere en een kleinere dunnere. Ik heb alleen de dikkere eerder gezien. Zit het verschil in dat ze beter passen bij verschillende kasten? Of is het voor als je een lossere of een vastere fitting wilt?

3 likes

Ik denk het bovenstaande. Ik heb zelf daar ooit een lichter draaiende bezel mee gekregen. De groef diepte en breedte van de kasten kan inderdaad ook verschillen. Ook kun je lichter of zwaarder draaien krijgen door hoeken van de draad iets meer te knikken of juist minder.

Uitproberen dus.

2 likes

Ik doe dan maar even mee. De mijne heeft een volle week erop zitten zonder de tijd bij te stellen. Is in die week misschien een 15 a 20 seconden voor gaan lopen. Toch knap.

4 likes

:+1::+1:

Die zien er inderdaad erg mooi uit, maar de prijs is het geenwat mij tegenhoudt.

Volgens mij zijn al die blikken banden nogal gammel. Echt, ze mogen die banden wat mij betreft achterwege houden.

Ik heb trouwens een vervangend exemplaar voor mijn Poljot bandje ontvangen omdat de eerste gewoon nergens op leek. De tweede is wel beter, maar één endlink is toch niet zo netjes in elkaar gezet.

Zal wel iets zijn dat bij de “kwaliteit” van de toenmalige Sovjet Unie hoorde. Moest de verkoper wel “achter de vodden zitten”, anders was de PP buyersprotection om geweest en had ik mogelijk niets gehad voor die 23 euro.

Dus die 300 stuks zijn niet in één dag verkocht, maar de volgende batch komt pas in de toekomst in de verkoop. Interessante antwoorden altijd ook. :stuck_out_tongue:

Die notificatie werkt trouwens niet zo goed naar mijn ervaring. Je stelt hem in en dan kun je een mail krijgen en een SMS, als het gewenste horloge weer op voorraad is. Ik had deze notificatie ingeschakeld voor de gouden K-65, maar hield de website zelf wekelijks in de gaten. Zo uiteindelijk gezien dat de K-65 weer op voorraad was en besteld. De notificatie zelf kwam ongeveer een week later. Bij een echt gewild product mis je zo de boot volgens mij. Ergo: wil je deze bronzen versie, zou ik de website zelf wekelijks in de gaten houden.

Ik heb nog enkele vragen aan de kenners hier omtrent de Sturmanskie 3133’s:

  • De grijze, blauwe, witte, bruine en paarse versies die voor de luchtmacht werden gemaakt, zijn die allemaal echt zonder doos(je) en papieren geleverd? De meeste verkopers die ik tot nu toe heb benaderd, menen dat ze niet in doos(je) met papieren werden geleverd, omdat voor het leger. Eén verkoper meent echter wel papieren te hebben gehad, maar die kwijt te zijn geraakt.

  • Er zijn geen NOS exemplaren te vinden of wel? Ik ben eigenlijk op zoek naar een NOS exemplaar, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Erg jammer dat Volmax/MakTime niet een aantal retro batches hebben geproduceerd. Nu de 3133 uurwerken niet meer worden geproduceerd, zal het er ook wel niet meer van komen.

  • Wat is een normale, redelijke prijs voor een Sturmanskie 3133 in goede staat? Dus gedragen, met enige slijtage, zonder doos(je) en papieren?

  • Wat voor horloges gebruiken de Russische luchtmacht en alle andere legeronderdelen tegenwoordig? Worden er geen specifiek voor hen geproduceerde horloges meer uitgebracht?

2 likes

Nee, de enige die issued zijn geweest zijn de stalen versies met een vaste bezel en het 31659 uurwerk.
Papieren? Geen idee volgens mij niet maar kan eens informeren bij een Oekraïens-Amerikaanse kenner

De andere grijze luchtmacht versies zijn gemaakt voor de verkoop deels via wat de Amerikanen PX/BX militaire winkels zouden noemen. Maar ook is er wat geexporteerd, vnl. naar Italië dat, na WO2 best gedomineerd door de communistische partij veel zaken deed met de USSR, denk aan de Lada deal en naar Duitsland waar veel horlogeverzamelaars zijn.

De volledig grijze, blauwe/paarse/bruine (das hetzelfde type alleen in andere verkleuringsstaat) zijn van ruim na de USSR en gericht op consumentenverkoop.

3 likes

Ze zijn er, maar spelden in de hooiberg en zoekend op NOS als term kom je meestal gebruikt tegen.

Maar met veel geduld en mazzel is alles te vinden. Zo heb ik hier nu twee 1981 OKEAH’s!

3 likes

https://www.poljot24.de/sturmanskie-chronograph-sekundenstopp.html

Deze is wel nog te koop. Goede leverantier en erg leuk horloge!

2 likes

Hangt volledig van het model en staat af.
Maar voor een mooie 3133 in het grijs-grijs uit 1993 wil ik wel rond de 250 hebben


Een OKEAH met originele band is eur. 799,-

Een blauwe met nog mooie blauwe plaat rond de 300,-

4 likes

Goeie vraag! Geen idee?

Wie oh wie weet het antwoord?

2 likes

Deze verkoper bestaat al erg lang. Met papieren en doosje dus. Lijkt mij ook wel logisch dat ze zo geleverd werden. Alles wordt toch gedocumenteerd. Of deze echt bij elkaar horen weet ik niet. @slls kan er misschien iets over zeggen? Staat ook al lang te koop.

2 likes

Fake dial uit de “veel te blauw in plaats van grijs” serie

4 likes

Ok dank je Bas! Blij dat ik hem niet gekocht heb. :wink:

(Edit, foto even uitgezoomd. Zie nu ook dat het wapen logo, met de bom, dat die te egaal omkaderd is. Dat is ook een kenmerk voor vervangings dial)

3 likes

Sorry @Turbulentie, ik lette even niet op.

Als goedmakertje nog even de link naar de zeer informatieve site van Hans.

http://polmax3133.com/guide.html

2 likes

Van Hans? Van Steve…
Steve is al jaren niet meer actief. Gelukkig is zijn website nog aanwezig als naslagwerk.

De blauwere variant bestaat wel, maar zo even uit mijn hoofd alleen in een civiele versie met bezelkroon. De militaire zijn grijs/grijs of wit/grijs, altijd volledig stainless steel.

De getoonde is zelfs met goede dial en de huidige stijgende prijzen veel te duur.

3 likes

Heren, bedankt voor jullie reacties. Zoveel reacties zelfs. :smiley:

Voor nu staat zo’n grijze en blauwe op mijn lijst, maar dan met doosje en papieren. Geduld hebben dan maar en diverse websites raadplegen.

Bedankt, deze heb ik al maanden eerder zien staan. Maar hij staat nog steeds in de verkoop en dat zal zoals @BG1 zegt niet zonder reden zijn. Die Sturmanskie van Poljot24 is aantrekkelijk, maar die OKEAN die rond dezelfde vraagprijs ligt ook. Bovendien krijg je daar nog als extra een blauwe band bij en een glazen achterkant. Het jammere is wel dat Julian (zo lijkt het), niet altijd het horloge in de originele doos levert, maar in zo’n zwarte, lederen etui. Da’s ergens best jammer. En die papieren die hij erbij levert, zijn dat zijn papieren of die van Poljot?

Thanks! A.d.h.v. deze guide heb ik mijn civiele zwarte en cyrillische 3133 geïdentificeerd en gekocht.

Noemen ze hem op het WUS forum niet “Roman”? Indrukwekkende collectie aan 3133’s en 31659’s heeft hij opgebouwd. Maar hij was er ook erg vroeg bij denk ik, waardoor de prijzen ook een stuk beter lagen. Maar ach, toen was ik nog maar een kleine uk en had ik niet eens geld voor een simpel horloge. :joy:

Nog een andere vraag: loont het om te “investeren” in Russische NOS horloges? Neemt de marktwaarde toe of juist af?

2 likes

Als je een mooie wilt, dan is dit wel wat.

3 likes

Excuses voor het storen van voorgaande discussie. Het is dat ik echt, echt, echt teveel horloges heb, anders zou ik deze gelijk kopen!

4 likes

Schaamteloze X post :blush:
Dit is een Boctok handwinder, 36mm, schroefkroon en ik dacht met een 2409 uurwerk.

Maar wat stelt dat logo bij de twaalf voor?
Ik zie twee komkommers, maar misschien stelt het wat anders voor.
Laat maar weten.

Deze Cadet’s zie je ook niet vaak hier.
Wat is het verhaal achter dit horloge?
If there is any…

Dont disappoint me :grin: :+1:

8 likes