Ik bedoel inderaad een originele Sovjet versie, de prijzen liggen ondertussen dicht bij elkaar met een kostprijs van 649,- voor de heruitgave.
Dat een deel deel van de lol! De zoektocht. En dan heb je echt iets bijzonders.
Nooit geen spijt gehad van mijn echt militaire Sturmanskie van de bay.
Update uit het hoge noorden… mijn Russische lotje houdt me bezig
Eerst bedacht ik me dat ik nog een bonklip bandje had liggen dat ooit met een andere eBay aankoop was meegekomen. Het bandje was voor 10mm lugs en het horloge was 12, ik vond het maar niks. Bandje schoongemaakt en weggelegd en min of meer vergeten. Tot gisterenavond toen ik nog niet in slaap kon vallen De twee bijna gelijke Zaria’s uit mijn clubje (zie mijn post 4111 van 2 dagen terug) hebben namelijk wél 10mm lugs, dus vanmiddag heb ik even zitten pielen en toen zag het er zo uit
Dit was dus de lopende, maar meest doorleefde van de twee. Ik vind het wel een prima combi en nu heb ik een horloge dat ook mee de tuin in mag! Niet in de stromende regen, maar meestal hoef IK dan van mezelf ook niet de tuin in
Onderhand heb ik van de andere even de achterkant opengemaakt. Om voor mij onbegrijpelijke redenen begon 'ie daardoor meteen te lopen. Ik weet natuurlijk nog niet of dat blijvend is, maar om 'm aan te moedigen heb ik ook deze een bandje gegeven maar dan een leren lizard. Een handgemaakte, het was vooral aan de bovenkant nog een kunst om 'm tussen de lugs te krijgen, meer qua dikte dan breedte, maar het is gelukt en dit is het resultaat
Ik ben wel tevreden met de resultaten en ben razend benieuwd of de tweede nu blijft lopen Van beide vind ik de secondewijzer leuk, de eerste is echt knalrood en de tweede is goud maar met een heel charmant pijltje. Als ik alsnog van deze twee horloges één moet maken, wordt dat de enige lastige keuze
Goed bezig Marleen! Eigelijk beide behouden nu. Zoek je nog een adres om klein onderhoud te laten doen heb ik nog wel een tip.
Die met het pijltje vind ik het mooiste. Rode iets te modern?
Hebben deze ook een achterdeksel met druk/draai-ring net als de Vostoks? Ik heb in ieder geval zelf al eens gehad dat een werk niet liep omdat de verkoper er een niet passend rubber tussen had zitten, wat door vastdraaien van de drukring het werk te vast (?) zette.
Na het plaatsen van een passend rubber en vastdraaien liep het horloge prima.
Die met dat pijltje is inderdaad super schattig. Russinnen zijn volgens mij een niet aangeboorde bron. Heb er ook nog een paar liggen, waren cadeautjes uit USSR. Zal ze een keer voor de lens zetten als je het leuk vindt.
Dank voor jullie reacties en meningen Jan, Mark en Dirk! En ik denk ook dat het pijltje moet blijven, die is net even chiquer, maar ik houd ze natuurlijk liever allebei in gebruik. Voor de verweerde is het rood wel lekker fel, steekt mooi af. So far so good trouwens, de nette loopt nog, dat is al een stuk langer dan de eerste keer…
@Omega_73: tips voor klein onderhoud zeker welkom. Speciaal voor Russisch of algemeen? Ik heb ook van anderen al tips gekregen, maar ik heb nog niemand benaderd, dus ik weet niet of er iemand zo gek te krijgen is om aan (soms echt ieniemienie!) dameshorloges te werken… ik hoor het dus graag van je. Ik wil ook zelf gaan leren servicen, maar zo ver ben ik helaas nog niet, dan zal ik op z’n minst eerst gereedschap moeten gaan aanschaffen anders kom ik niet ver!
@sq100: Deze hebben een klikdekseltje, zonder ring of rubber. Het is allemaal super basic volgens mij. Hij was trouwens wel ERG moeilijk terug te klikken… misschien was één van die palletjes (hoe die ook mogen heten??) wel wat verbogen? Als ik het nu bij de andere bekijk (die gaat nl veel makkelijker dus die heb ik even gebruikt voor de foto) dan zit dat dichtbij de balans… als 'ie het blijft doen, laat ik 'm voorlopig mooi dicht!
@DirkT: Foto’s altijd leuk natuurlijk! Graag dus!! Er zijn inderdaad héél veel Russische damesklokjes, op Etsy en Ebay wemelt het ervan, ik was echt verbaasd. Ik ga me er niet specifiek op richten, maar ik vind er wel heel leuk spul bij zitten en het kost een appel en een ei. Ongelofelijk bijna. En ze zijn best uniek (in de zin dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die er een droeg), dat is extra geinig!
Fijne avond
Kijk dit was de mijne. Zal hem nooit vergeten. Mooi in balans die wijzerplaat. Met die prachtige opgelegde 12 en 6. En die klassieke pushers en grote smalle kroon.
Tweede met het subtiele pijltje vindt ik ook mooier hoor.
Ja dat is inderdaad een mooie hoor. Ik kom dit type ook wel tegen met die 12 en 6 en Cyrillische tekst, maar ook wel modellen met alleen streepjes als uur markeringen en dan gewoon Strela op de dial. maar wel met dezelfde uurwerken er in en dezelfde pushers en kroon.
Heb ze trouwens gezien op Russian Watches. info
Bekend net deze site?
Jazeker. Zag net dat poljot24 ook de versie met goudkleurige wijzers en indices nog heeft. Op wit. Die is ook mooi! Komt wat nog dichter bij het cyrillische orgineel.
Ja Jan,
Die had ik ook al gezien, maar witte dial ben ik niet zo’n fan van. Ik zoek dus een zwarte dial maar die hebben ze volgens mij niet in jouw uitvoering. Wel met streep markeringen en Strela op de dial. Zag ik dus bij Russian Watches en dat scheelde nogal wat met Poljot24 bijna 100 euro. Is nogal wat natuurlijk
Maar omdat ik Russian watches niet ken, vroeg ik mij af of ik wel vertrouwd wat bestellen kon. Betaling is via paypal, dus dat zit wel goed.
Zwarte is ook heel mooi. Met die mooie lume wijzers. Ook afgeleid van de, andere, orginele versie. Ken die winkel niet als klant. PayPal is zeker een groot voordeel. Veel zekerheden. Misschien hebben anderen ervaring met deze site?
Kijk altijd even naar de prijs van de Komandirski handwinders nieuw. Als deze bij Russian watches al €70,00 moeten kosten weet ik hoe de verhoudingen liggen. Ze hebben veel, maar ook voor een flinke prijs.
Even gekeken. Russian watches omgerekend 580 euro. Poljot24 645 euro. Heb niet gekeken naar verzend kosten import etc. Bij Julian Kampmann Poljot24. Is dat meen ik 20 euro en geen import kosten vanwege Duitsland. Gezien de service van Julian wist ik het wel voor die paar tientjes verschil.
Ik heb geen vertrouwen in Russian watches , feb een horloge gekocht verzend na 4 weken een horloge bandje maar geen klokje geen contact meer mee te krijgen.
Kijk, dat is belangrijke informatie. Dank je wel!.
Altijd handig ervaringen te delen van leveranciers die wel hun afspraken nakomen.
Bij Russian watches is dat dus anders.