Ja dat kan natuurlijk, maar niet elk soort leer is geschikt voor horlogebandjes. Heb ook al van oude tassen en riemen bandjes gemaakt, maar dat was niet echt een succes
Heb zelf helemaal geen verstand van leer en via de Engelse webshop waar ik mijn leer koop, staat precies waar je het voor kunt gebruiken, dus wat makkelijker voor mij
Heb al meerdere bandjes van hem gekocht en ook al contact hierover gehad. Ik gebruik nu ook leer wat Hans zelf ook gebruikt. Ik weet sowieso al dat Hans veel beter gereedschap heeft dan ik dat heb. Zijn bandjes zijn dan ook altijd superstrak
Leer van jassen is niet geschikt. Dat is vooral soepel geitenleer, kalfsleer, suede. Om verkleuring tegen te gaan is het voorzien van een laag pigment en meestal is het chroom gelooid. Bij dat laatste worden chemicaliën gebruikt om het leer te looien. Naast dat het een goedkope looimethode is en belastend voor het milieu, maakt het het leer extra zacht. Te zacht.
Oude schooltassen, goede riemen e.d. zijn vaak van zadelleer gemaakt. Dat is vrij stugge runderleer wat een tijdje gebruikt moet worden voordat het wat soepeler wordt. Het verkleurd ook in de tijd. Dit is wel geschikt voor bandjes, maar er is beter leer dan zadelleer.
Voor echt goede horlogebandjes is naar mijn mening maar één optie; volnerf natuurlijk gelooid leer. Op z’n engels full grain veg(etable) tanned leather. Volnerf is de top laag van de huid (zie plaatje). Hoe dieper de laag, hoe losser de structuur. Suede komt van de onderste laag van het corium. Het zuigt water (en uiteraard zweet) op en is rekbaar. Dergelijke bandjes zijn tussen de boven en onderlaag vaak voorzien van iets (meestal iets wat niets met leer te maken heeft) wat er voor zorgt dat het niet rekt. Als je van de wat ruwere laag houdt, kijk dan naar echte nubuck leer. Dat is opgeruwd volnerf leer. Daar maken zo ook schoenen van. Maar vergis je niet, want lang niet al het nubuck leer is echte nubuck leer.
Full grain veg tanned leer is dus (naar mijn mening) dus het beste. Het looiproces duurt zo’n 30 dagen (chroom gelooid hooguit een paar dagen) en maakt dus gebruik van natuurlijke stoffen voor het looiproces. Hier onderscheiden de goede leerlooierijen zich in de mix van looistoffen die ze gebruiken. Dit leer ruikt ook echt naar leer en niet naar iets chemisch. De beste looierijen zitten in Engeland, Frankrijk, Spanje en met namen in Italië en in het bijzonder in Toscane.
En met dat leer kun je dus fantastische bandjes maken. Tenminste als je heel precies bent en heeeeel veel oefent. Het heeft mij zo’n beetje een jaar gekost voordat ik dacht ‘nu heb ik het in de vingers’. En daarbij heb ik ook aardig wat leer de prullenbak in gemikt voordat ik goed door had wat je wel en vooral niet moet gebruiken. Maar eenmaal in de vingers is het een mooie hobby. Eentje waarin ik mij niet helemaal verlies in productie draaien, want dan is de lol er af.
Beetje poetsen aan wat vintage Vostoks zo voldoe ik ook aan “Vostok Vrijdag”
Vandaag lekker mijn Poljot OKEAH uit 1981 om.
Wellicht ten overvloede hier, maar OKEAH’s waren de diensthorloges voor Sovjet marineofficieren, Poljot 3133 chronograaf, de Sovjets hebben in de seventies de rechten, machines en blauwdrukken van de Valjoux 7734 gekocht toen Valjoux de 7750 introduceerde.
De kast is RVS en de kleurstelljng ronduit GAAF!
Bandje is een heerlijk ruikend natuurlijk gelooide Horween band van ons aller @slls
Vandaag mijn 916 dail ontvangen van Meranom. Krap maandje onderweg geweest.
Wel gek dat die verzendtijden zo verschillend zijn en zeker balen als het je overkomt dat je zo lang moet wachten.
Nou fantastisch, welkom hier op het Nederlands-Russische horloge platform.
Ben niet in de positie om gelijk voor de anderen te spreken maar hopelijk ga je er net zoveel plezier aan beleven als ik. Zit er ook mod-skills in de vingers of blijft het bij genieten.
Haha ja ben nieuw in de (Russen) wereld maar wat een verschilende types en dito uitvoeringen op het internet erg veel te vinden maar over onderdelen zie ik niet veel dan de meeste geronomeerde (sub) dealer in RU affin t klokkie van mi) lag bij de lokale buurtsuper en er zat geen rekening bij van de BV Nl dus mazzel denk k . Mocht er iemand zijn die buiten meranom nog wat url,s heeft om te sjoppen voor bezels of dergelijke ik houd me aanbevolen ( wel verassend dat ik m,n vostok niet hoor tikken …) dacht dat ze dat deden nl …
Bij thuiskomst lag mijn NA al te wachten.
Een Poljot Aeroflot met zilveren dial. Het is dezelfde kast die ik van de Sturmanskies gewend ben alleen heeft deze een 23 j automatisch uurwerk. De dial is wel bijzonder. Hij is zowel horizontaal als verticaal geborsteld, waardoor het net lijkt (afhankelijk hoe het licht erop valt) dan weer de bovenkant en dan weer de onderkant lichter/donkerder van kleur is.