Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel III

Bijnaam ‘Heineken’?

1 like

Aan allen hier: ik ben wel benieuwd hoe jullie geïnteresseerd zijn geraakt in de Russische horloges?
Ikzelf werk al behoorlijk lang in Rusland en heb er een tijd gewoond. Het design en historie van deze horloges heeft me altijd wel geïnteresseerd.

Wat is jullie verhaal?

5 likes

Ik heb geen verhaal. Maw ik heb geen connectie met Rusland en/of haar cultuur. Ik koop gewoon wat ik mooi vind.

2 likes

Op het PMWF (Poor Man’s Watch Forum) werd er veel aandacht aan besteed. Veel horloge voor weinig, soms bizarre ontwerpen, functie boven vorm - op een of andere manier had het wel wat. Voor ik het wist had ik een stuk of 10-12 Russen in de la liggen.

3 likes

Ik heb geen interesse in Russen, maar loop graag mee met de meute/mode :crazy_face:

5 likes

9 likes

Ooit was ik op zoek naar een duikhorloge en werd ik hier op het forum getipt om eens bij Vostok te kijken.
Daarna begon de “ellende” :wink:
Mooi om mee te stoeien en het kost je geen kapitalen.
En natuurlijk een leuke historie.

3 likes

Ze zijn zeer betaalbaar en dat is mijn valkuil. Als ik een leuke zie dan denk ik “och een paar tientjes kan ik wel missen”.
Zit daarom inmiddels met 10 Vostoks opgezadeld :rofl:

1 like

Heb je even? :wink:

Begon denk ik in ca 1968. Toen was er een Russische thema week op onze HBS. Daar heb ik ook verschillende propaganda boekjes aan overgehouden. Ben geïnteresseerd in andere landen en culturen. Ook in de VS bijvoorbeeld. Daarnaast altijd een techniek fanaat geweest.

De Russische non nonsens benadering van bijv ruimtevaart, auto’s, fotografie en horloges vind ik fascinerend.

Met name de ontwerp filosofie van de 200 en 300m Amphibia is er een uitstekend voorbeeld van.

10 jaar geleden ben ik begonnen met horloges verzamelen en dan blijken de Russen ook nog eens verslavend voordelig en gevarieerd te zijn.

En de rest is “история”! :grin:

7 likes

Dat is waar, maar blijft een mooi model ook zonder zonnetje.

Net een stuk gewandeld in de zonovergoten Morvan (Frankrijk) met deze handwinder.

IMG_20200904_153905|666x499

3 likes

Prachtig zo :+1:

Tja al heel wat jaren aan horloges verslingerd, maar was wel heel wispelturig met keuzes en wat ik mooi vindt. Heb veel quartz gehad, maar kon daar geen klik mee krijgen. Kocht ze eigenlijk ook alleen maar met chrono functie, omdat ik daar toch wel wat mee had.

Jaren later heb ik het geprobeerd met vintage horloges, maar daar ging de aardigheid ook gauw vanaf. :wink:
Op een gegeven moment ontdekte ik de fascinerende wereld van automatische uurwerken en later de hand opgewonden uurwerken. Was wel gecharmeerd van de techniek hier achter en hoefde mij ook niet meer te storen aan een “tikkende” seconde wijzer. En ik maar denken dat ik geen afwijking had :joy:

Toen ik mij ging verdiepen in chrono uurwerken, bleken deze toch wel wat te kosten, maar kreeg toch vaak te horen dat dit geen speelgoed was. Het liefst geen chrono gebruiken, dan krijgen de onderdelen het ook niet op hun donder werd er vaak gezegd. Misschien is dat anders als je een 10k horloge koopt, maar dat zal nooit gebeuren.

Met deze uitspraken maar gegaan voor gewone automatische uurwerken, waarvan ik de ETA 2824/36 en natuurlijk de GMT uitvoering wel de betrouwbaarste vindt.

Echter vorig jaar lid geworden van deze club en liep ook tegen deze mooie en vooral degelijke Russen aan. Ging mij daar steeds meer in verdiepen en kwam er ook achter dat er een hele geschiedenis achter zit, welke mij ook erg interesseert.

Het mooie van deze uurwerken is dat ze wel wat kunnen hebben. Ik spreek eigenlijk alleen over de 3133. Daar heb ik toch wel eens een uurwerk in een andere case gezet zonder enig probleem. Met die andere uurwerken overkwam het mij wel eens dat de Keyless ontregeld was :roll_eyes:

Afijn het resulteerde er in dat ik nu alleen nog maar Russische horloges heb welke stuk voor stuk een eigen geschiedenis hebben en ook nog eens allemaal chrono’s zijn :smiley:

Of ik misschien aangestoken ben met een of ander virus via dit forum? ABSOLUUT !!!
Maar wel een prettig virus waar je misschien nooit van af komt, maar beetje bij beetje wijzer wordt door alle fantastische “mede Russen” hier :wink:

7 likes

Ik vond ze spuuglelijk, maar toen zag ik de mods. Vervolgens heb ik er maar een gehaald, gemod en nu vind ik hem fantastisch.

3 likes

Voor mij voegen de meeste mods niets toe, over het algemeen prefereer ik origineel of iets met originele onderdelen. Maar het is gewoon leuk dat het wel kan en eenieder er van kan maken wat ze wensen.

11 likes

In februari kocht ik een Poljot chronograph aviator . SU 3133 .
Toen ik hem binnen had was ik helemaal happy , eindelijk horloges die op me maat zijn . Ondertussen heb ik 9 chronograph van Poljot allemaal rond 1990 of ouder .
Ik heb eigenlijk alleen oog voor vintage , leuke is dat je zeldzame exemplaren kan vinden .
Nu heb ik 3 Vostok s onderweg en 1 Pobeda . :slightly_smiling_face:

2 likes

9 likes

Deze dial vind ik heel erg cool!

Tip voor de knutselaar. Te koop op de baai.

6 likes

Op Ebay.de Hans? Of .com?

1 like

Hij heeft ook een originele 24h polar dial, erg zeldzaam.

2 likes