Wat een mooi clustertje Russen bij elkaar zeg. Kun je best trots op zijn. Normaal gesproken geniet ik dagelijks van mijn collectie in een vitrinekast. Maar als we op vakantie zijn en er is niemand thuis leg ik ze voor de zekerheid toch in een kluis. Niet vanwege de waarde maar meer omdat ik ontroostbaar zou zijn als ze gejat worden.
Mooi he, gek zijn op super betaalbare mooie horloges waar veel andere hun neus voor optrekken.
Dat is een waar woord
Heb er nog wel een staan, verankerd en wel
Heb ooit wel eens vintage geprobeerd maar altijd veel pech mee gehad. Waarschijnlijk te weinig ervaring en geen forum die je toen kon raadplegen
Ben er zeker trots op hoor. Snap nog steeds niet waarom men dit niks vindt. Eigenlijk moesten wij ook een aparte “Russian Only” hebben hier
Dat is dit topic eigenlijk. We hadden in het verleden een wekelijkse donderdag Russendag volgens mij, maar daar kwam met enige regelmaat commentaar op. Toen heeft Gerard, als ik het me goed herinner, dit topic geintroduceerd als verzamelplek voor Soviet en Russische horloges
Aha duidelijk verhaal dus. Was even in de war omdat er ook een aparte Vostok sectie is en die zie je hier nl ook wel voorbij komen
Helaas is het eerste deel van dit topic verloren gegaan in een opruimactie tijdens de forum traagheid. Dit topic bestond al enige tijd en daarna is het Vostok topic gemaakt om (initieel) de Vostok mods een aparte draad te geven.
Nu ik er over nadenk lijkt het logisch dat er ooit Russian only komt , zoals Rolex only in het groen .
Dit topic is 3.0 ondertussen en ik denk dat er genoeg liefhebbers zijn met de behoefte aan een eigen topic , Temeer omdat we aardig wat zeldzame horloges hebben onder elkaar en internationaal niet onderdoen .
Ah je bedoelt een forumsectie Russian only? Dat zal vast niet gebeuren, teveel tegenstanders
Dit draadje kan best wel wat extra andere actieve leden gebruiken.
Meen je niet tegenstanders ?
Gisteren de eerste rus in mijn collectie ontvangen. Dat moet een beetje liefhebber toch wel in zijn collectie hebben ( gehad) vind ik.
Jullie herkennen vast al de vostok Amphibian van Mipnick.
Nadat ik mij er iets meer in ben gaan verdiepen, ben ik zeer onder de indruk geraakt van het ontwerp. Niet zo nauwkeurig uurwerk (tenminste… op papier, in de praktijk valt dat mee) maar wel fenomenaal ultra robuust .
Wat mij fascineert is dat de communistische engineers alles anders moesten ontwerpen dan gebruikelijk was bij westerse/zwitserse horloges. Er mochten geen westerse patenten worden verwerkt. Het instrument moest tot minstens 200m diepte kunnen worden ingezet. Omdat er grote oplages voor de defensie werden afgenomen moesten ze in massa kunnen worden geproduceerd en niet te veel kosten. Met die opdracht van de rusische overheid hebben ze dit duikertje 50 jaar geleden ontworpen.
Briljante ontwerpdetails zoals.
De plexiglas dome dat door de trapeziumvorm en de waterdruk kan indrukken en daardoor steeds beter afdicht naarmate ze dieper gaat.
De befaamde wobly kroon om lekkage op de stift te voorkomen. (Dat is even wennen want voelt erg fragiel aan)
De pakking die samen met de constructie van de losse deksel en schroefring beter afdicht omdat er geen frictie kan ontstaan zoals bij westerse duikers door het aandraaien van een deksel op de afdichtingsring wel het geval kan zijn.
De traploze bezel snap ik dan weer niet. Dat gaat toch onbedoeld draaien in de praktijk.
Enfin, ik ben erg blij met de historie en de looks en mods op deze jongen en zal dat met deze laatse foto nog even delen.
Mark @Bert59 @Koppie, ben persoonlijk heel gelukkig met dit vriendelijke topic. Zo moet een forum eigenlijk werken volgens mij. Ik zie vooral de laatste tijd al aardig wat nieuwe volgers hier opduiken. Volgens mij gaat het prima zo. Zit persoonlijk niet te wachten op een rolex achtige, "only " sfeer.
Vind het ook prima , dit is een leuke groep mensen met respect voor elkaars horloges .
Helemaal mee eens Bert en Jan
Mooie review ! Idd misstaat in geen collectie , tool / duik en casual watch .
Veel draag plezier
Dank Bert dat gaat lukken. Ik kom uit het bruine deel van het HF waar ook jullie cultuur heerst, met name over hoe je horloges en de passie anders beleeft dan in sommige delen van het HF .
Ik moet daar eens kijken , om eerlijk te zijn ben ik het meest hier te vinden …
hahaha dat begrijp ik. Precies omgekeerde van mij , ik ben nu voor het eerst in het oostblok. Leuk dat er meer gebieden op HF zijn waar het gemoedelijker en open minded gaat. Ik zou zeggen plaats maar eens een mooie vintage rus en wees welkom in het oud bruine
Ik heb even gekeken , denk toch dat mensen niet blij worden van Russische horloges in hen topic . Ik respecteer wat de mensen hebben en wil mijn horloges niet opdringen .
Ik ben gek op vintage maar alleen Russisch …
copy sorry
Geen druk hoor maar dat denk ik juist van wel, want daar is men erg open -minded. De interesse varieerd van uiteraard ook de omega’s tot helemaal aan de lagere prijsklassen en alle wereldstreken. Zo is er bijvoorbeeld ook veel waardering voor uurwerken van @Scudo die gek is op de DDR uurwerken zoals Ruhla. Hebben we @RobertoNutini die alleen maar chinese vintage uurwerken post en daar veel waardering op krijgt. Persoonlijk mis ik daar dus nog echt mooie sturmanskies, tot polshorloge omgebouwde molnija’s en éen van mijn wishlist mooie okeah’s.
volkomen mee eens.