Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel III

Heel erg gaaf! :grin:

Sturmanskie Rotor

16 likes

Poljot Mig 29 Fulcrum kaliber 3133 met eigendomsbewijs hoesje en originele band. In jaren 90 geruild met een Russische piloot tegen een fles jenever. :joy:

14 likes

Kommandirski 24 uur
24 uur bezel voor tweede tijdzone

12 likes

Leuk! En geinig met dat verhaal er bij. Goede deal geweest! :grin:

Wanneer je миг (mig) letterlijk vertaald, maakt Google er “moment” van. Bijzonder.
Maar even mijn Russische woordenboek erbij gepakt. Daar staat, “oogwenk of in een wip”.
Dat maakt het duidelijk. Die dingen zijn bloed snel, dat blijkt uit de naam. :sunglasses:

Misschien wil @BG1 even zijn beroemde vliegtuig achtergrond nu posten? Dat zou een mooie aanvulling zijn. Bedankt alvast Bas. :wink:

2 likes

13 likes

Inderdaad, wat een goede deal. Je zal maar op een goed moment een Rus tegenkomen die alcoholist is, …

1 like

Militaire USSR horloges; wat klopt er nu eigenlijk van alle verhalen?

Hierover is enkele jaren geleden veel geschreven op het WUS forum. Daarbij is ook vaak navraag gedaan bij Russische leden van dit forum of via hen bij leden van Russische fora. Zo werden er scans getoond uit de oude archieven mbt de oude Type-1 horloges uit de jaren 30 en 40.

Eigenlijk is er maar één horloge wat alleen door militairen is gebruikt en dat is de Shturmanskie tussen 1959 en +/- 1960. Ook wel bekend als de “Gagarin Shturmanskie”. Zelfs dit exemplaar is in feite een Pobeda (15 jewel variant) of Sportivne (17 jewel variant) met een eigen unieke dial die helaas vaak door de zware radium lume er niet meer uitziet. Vaak liggen de korrels lume los in de kast kast, dus pas op met dit type.

Een beetje ertussenin zit de Vostok duiker met die aparte oorlugs. De 300m variant was voor militair gebruik, de 200m voor algemene verkoop.

Daarnaast zijn er een aantal typen die zowel door militairen gebruikt maar ook burgers gekocht konden worden. Om te beginnen dus de oude Type-1 ook bekend als Kirovskie / Kirova / saucepan uit de jaren 30 en 40 en zelf nog jaren 50. Aannemelijk is dat het grootste deel van de productie tijdens de oorlogsjaren naar defensie ging. De horlogefabrieken vielen in die periode ook onder dit ministerie en hadden een nummer ipv naam.

Strela (poljot met 3017 uurwerk), poljot chronograph in al zijn varianten zijn nooit strikt military only geweest. Zelfs die met een RVS kast zijn ook te vinden
in oude reclames voor het gewone volk.

Horloges met onderaan de wijzerplaat (dus niet opzichtig) “zakaz” werden wel in winkels op militaire basis verkocht, maar ook daarbuiten. Het waren in ieder geval geen horloges die net zoals in het Britse leger alleen aan soldaten werden uitgedeeld. Voor zover bekend kregen alleen officieren een horloge.

10 likes

Interessant verhaal Hans! Ik heb nog een vraag, hoe zit het dan met Shturmanskie 's zoals deze rvs hacking 31659 uit 1988? Ik dacht dat die in principe militair waren?

8 likes

Dag Jan,

Ze staan bekend als militair, maar ook deze vind je in de Poljot catalogus uit die jaren, dus ook gewoon te koop. Als er een jaartal in staat is het waarschijnlijk militair, maar hiervoor is geen bewijs.

3 likes

1959 in dit verhaal moet zijn 1949

1 like

Duidelijk Hans. Dank je. (voor de lezers, 2-88 betekend gefabriceerd in 2e kwartaal 1988)

6 likes

Een CCCP LED watch.

12 likes

Leuk!
is hij nog een beetje af te lezen?

2 likes

Mooie! :+1:
Orginele Electronica.
En heel leuk dat de documentatie erbij zit.

3 likes

13 likes

Jazeker, zitten nu geen batterijen in (bewaar mijn LED’s leeg ivm lekkage gevaar)

3 likes

Cool :ok_hand:
Ik heb wel eens met zo’n model in m’n handen gestaan bij de Rikketik maar die waren vaak in zo’n enorme slechte staat…
Deze ziet er echt nog net uit, heel gaaf :+1:

2 likes

Zit al decennialang veilig in een plastic hoesje (niet op foto) :smile:

3 likes

Dus mijn gedachte dat “militair” eigenlijk eerder gezien moet worden als een soort van “hoger kwaliteitslabel” is niet zo’n hele rare? Ten minsten ik zie dat “militair” label bij Russen op die manier.

Dat hogere kwaliteitslabel maakt dan dingen als dit mogelijk (denk dat het ook mogelijk is met een goedkope komandirskie, maar dat terzijde):

Ik verwacht dat de mensheid binnen 2 jaar de onsterfelijkheid heeft uitgevonden, en dat binnen 5 jaar Mars maar ook Venus gekoloniseerd gaan worden. Heb ik alvast een horloge voor de gelegenheid.

Loopt na een paar dagen dragen nog altijd op de seconde gelijk met time.is na terug te zijn van zijn (of is het haar) vakantie. Denk dat het hem/haar goed heeft gedaan. Dat datum achterloopt is mijn fout.

14 likes