Staat op dinsdag Jeroen.
Volgens de advertentie geheel onderhouden door een professionele horlogemakers
Die verhaaltjes heb ik wel meer gehoord… Maar deze is het waard om eens goed na te laten kijken. Deze oudjes zie je niet zo vaak meer.
Dat ziet er gelikt uit de middelste springt er bij mijn uit, als ik er één mocht uitzoeken
Nou, je struikelt nog over de Pobeda’s hoor. Zelfs met een mooi wijzerplaat. Ze zijn jarenlang gemaakt in, ik geloof, 6 verschillende fabrieken.
Even opgezocht uit een oude topic van mij.
- Daar werd met hulp van de Fransen een nieuwe fabriek opgezet. De Penza fabriek. Hier werd een oud caliber van LIP, de R-25, verder doorontwikkeld. Dit kaliber werd de K-25 genoemd. Dit kaliber werd toegepast op de eerste prototypes van de Pobeda horloges (Overwinning). Na goedkeuring van Stalin zelf werd de grootschalige productie gestart in de 1stMWF. Deze horloges zijn, geheel in de tijdsgeest van de jaren 50, stukken kleiner (33 mm). Pobeda horloges zijn in de loop der jaren in verschillende fabrieken in vele varianten geproduceerd. De laatste Pobeda horloges rolden in 2004 van de loopband.
De fabrieken op een rijtje:
Penza Watch Factory: 1946 prototypes
First Moscow Watch Factory: 1946 - 1953
Petrodvorets Watch Factory : 1949 - 1958
Chistopol Watch Factory: 1949 - 1960
Second Moscow Watch Factory: 1953 -1964
Maslennikov Factory: 1951 - 2004
Een vroeg voorbeeld van een Pobeda (1948) uit de 1stMWF.
Een paar jaar terug had je ze nog voor €25-50 met een mooie niet uitgebeten kast en mooie wijzerplaat (ben zelf niet zo van de “patina”). Nu ligt de prijs al tussen de €50-100 voor een mooie.
Als je een tekst achterop niet erg vindt, is o.a. deze wel aardig.
Ik zou alleen wel even om een foto van de binnenkant vragen.
Hier zat ik toevallig net naar te kijken.
Ik zou namelijk graag een vroege pobeda willen (ivm het stukje historie) of iets van een vostok komanderskie uit de ussr tijd uiteraard.
Waar moet ik dan op letten en wat zijn de adressen of sites waar ik moet zoeken?
Vaak en met veel geduld eBay afspeuren. Etsy heeft ook vaak aardige aanbiedingen maar altijd vaste prijzen die ik vaak aan de hoge kant vind. Wel goed als referentie voor wat het maximaal mag kosten. Er wordt vanuit Rusland en Oekraïne heel veel aangeboden. Vergelijk voor de datering van de uurwerken met de Russische uurwerk nummers zoals die zijn gedocumenteerd op de site van Ranfft.
Ga af op aanbieders met een duidelijke beschrijving van het horloge en vooral duidelijke foto’s. Negeer aanbiedingen die geen goede foto van het uurwerk laten zien.
Over het algemeen zijn deze horloges heel betaalbaar, vooral de Pobeda’s, de daaraan vaak technisch identieke Zim’s en ook de Raketa’s. Poljots en Vostoks zijn vaak net iets duurder, maar soms ook van betere kwaliteit. Hou rekening met redails. Er wordt, vooral in de Oekraïne wat afgefantaseerd met zelfbedachte varianten met kleurtjes en patronen. De Oekraïense horlogemakers zijn vaak goeie vaklui maar ook meesters in het maken van prachtige nieuwe dial’s, en je moet veel vergelijken om een idee te krijgen welke authentiek zijn en welke niet. Pas dus op voor ‘té’ mooi of vermeldngen als New Old Stock en ‘Never used’.
Er zijn erg veel originele verschillende kastmodellen met verschillende wijzerplaatvariante die onderling allemaal ooit wel eens zijn uitgebracht, dus een marriage of een Frankenwatch of een volledig bij elkaar behorend origineel exemplaar is moeilijk van elkaar te onderscheiden. Is ook niet zo erg, als alle delen - kast, dial, wijzers en uurwerk maar wel allemaal van de juiste - zelfde - fabrikant zijn.
Voor de prijzen hoef je 't niet te laten, dus als je een keer een misser koopt val je je maar een klein builtje. Hoort erbij, calculated risk… Voor 50 euro, inclusief verzending en soms veel minder vind je al veel moois.
Hieronder een Pobeda uit mijn collectie, ik weet niet meer wat ie gekost heeft maar zeken niet meer da 3 tientjes.
Veel succes met zoeken. De jacht is de helft van de lol.
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga komende week eens lekker speuren en vergelijken!
En de prijzen zijn inderdaad nog leuk voor de meeste modellen om gewoon eens een keer te proberen
Dit is een STICKY NOTE !!!
In grote lijnen weet ik dit maar ik heb het nog nooit zo goed op schrift gezien .
Groot respect voor dit schrijfwerk !
Hierbij wil ik ook @slls bijvoegen !!
Etsy.com en ebay.com (links even op wereldwijd) zetten. Oude Pobeda’s zijn niet interessant om namaak dials voor te maken, dus lekker rondkijken tot je een mooie ziet voor een goede prijs. PM anders maar bij twijfel. O ja, bij Etsy kun je ook prima een tegen bod doen.
Fijne Vostok vrijdag allemaal.
Edit: het is even wennen. ik denk dat het het enige minerale glas is dat ik heb. De rest is ontspiegeld saffier ofwel plexi. maar dit glas spiegelt toch beduidend hard