Jouw band lijkt me orgineel hoor.
Oh, sorry, bij de verkeerde afdeling geplaatst…
Mooi horloge toch? Kunnen wij hier even mee genieten
Wow, lijkt wel handwerk.
Ja, hij heeft zelf een nieuwe constructie gemaakt.
Zojuist een nieuwe aankoop gedaan, vanuit Oekraïne. Een pobeda uit de jaren 80. Ik zag de foto en werd opslag verliefd. Ik zocht al een lange tijd een nieuwe Russische horloge ter vervanging van mijn vostok die ik ga verkopen. Ik merk dat ik weer begin te verzamelen i.p.v. te dragen. Is het geen schoonheid!
NA:
Gaat in de verkoop:
Een Pobeda uitgegeven door Ministerie van Defensie (3AkA3) aan de Marine (ВМФ) ten tijde van de Soviet Unie. Wees je er wel van bewust dat dit een fantasie wijzerplaat is.
Nee, maar het maakt mij ook niet zoveel uit. Ik vind het een leuk ding en zal het met plezier dragen.
Top! Als je er maar plezier van hebt
Even mijn Sturmanskie verwend met een Horween leren bandje. Stiekem 19/16 ipv 18/16. Zie je nauwelijks. En gelijk wat meer body gegeven, want dat kan (moet vind ik) zo’n kast wel hebben.
Even serieus.
Nee, echt niet.
DDR horloges, met name Ruhla is echt wat anders. Ruhla heeft nooit iets van doen gehad met de Russische horloge industrie. Het is een voortzetting van het vooroorlogse merk Thiel, uit het Duitse plaatsje Ruhla.
Dat deze plaats ‘ongelukkigerwijs’ na WW II in het door de Russen gecontroleerde deel van Duitsland kwam te liggen en onder DDR bestuur kwam heeft niets te maken met de ontwikkeling van de Russische horloge industrie.
Onder DDR bewind werd de Fa. Thiel tot staatsbedrijf omgekat als 'Volks Eigene Betrieb" (VEB) Ruhla.
Met de bekende, grof gezegd, (sorry, no offence, @Scudo) primitieve pisbakkenijzeren klokjes. Dat was niet voor niets zo. Er was geen geld en het desastreuze economische beleid van het DDR bewind stond geen import van -kostbare- westerse technologie toe. Dus ontwikkelde men, roeiend met de riemen die men had, producten die door de arme Oost-Duitsers nog net wel betaald konden worden. Dat leverde dus de Trabant auto, de Praktika camera en het Ruhla horloge op.
Overigens was Ruhla wèl de eerste fabriek ter wereld waar een volautomatische productie van horloge uurwerken werd ontwikkeld. Volgens het principe -simpel gezegd: aan de ene kant gooide je er een bak onderdelen in en aan de andere kant kwamen de complete uurwerkjes er uit. De Zwitsers presteerden dat pas jaren later.
Over de zeker qua materiaal kwaliteit soms ook erbarmelijke producten die de Sovjet industrie leverde in de tijd van de communistische centraal bestuurde economie ga ik het hier even niet hebben, dat is weer een heel ander en ook zeer gecompliceerd verhaal. Maar je kunt ze niet op een hoop gooien met de DDR Ruhla horloges, die hebben een geheel eigen karakter en oorsprong. Echt slecht waren ze nu ook weer niet trouwens, er zijn er nog vele tienduizenden werkend en in gebruik.
Jaja, met deze wel uitgesproken uitgebreide argumentatie begin ik nu ook weer te twijfelen. Laten we het aan het Politburo voorleggen: @Omega_73 @slls @Bert59 @BG1
Tja je zou zeggen dat dit horloge in het bruine topic thuishoort .
Er is mij weleens gevraagd om daar wat van me Russische horloges te posten maar toen dacht ik van ja ik heb wel vintage maar denk niet dat de mensen in het bruine topic daar op zitten te wachten , dus heb ik daar nooit wat gepost . Dus anders om verwacht ik hier geen DDR want ik heb daar niks mee …
Zelden voelde ik me zo vereerd!
Kan ik mee eens zijn, echter was het niet zo dat de DDR burgers geen geld hadden. Dat hadden ze wel, maar niets om te kopen. Wachtlijsten om luxe goederen te kopen, die waren er wel.
Maar terug naar het topic…