Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IV (Deel 1)

Poetserdepoetserdepoets!

En meterdemeterdemeet!

Nu nog even een zonnige dag en wat tijd om ze goed op de plaat te zetten en dan mogen deze er wel uit.

10 likes

Nu in de Rikketikveiling een aantal Russen onder de hamer.

3 likes

Goede tip Dirk! Flinke collectie, en zag o.a. een paar mooie Raketa’s!

1 like

Met een CMAS 2* brevet zal
Ik het proberen uit te leggen. Ten eerste is de bezel van een Vostok niet correct, want deze zou eigenlijk alleen linksom moeten kunnen draaien.
Voordat je onder water gaat zet je de 12 uur dot (de witte) waar op dat moment de minuutwijzer staat. Vervolgens kun je onderwater in de gaten houden hoe lang je onder water bent. Als je de bezel per ongelukt verplaatst (officieel dus alleen linksom mogelijk), dan lijkt het dat je al langer onder water bent dan echt het geval is. Wel zo safe. Een bezel die per ongeluk rechtsom draait geeft gevaarlijke info door. Alsof je minder lang onder water bent dan echt het geval is.
Een gemiddelde duik duurt zo’n 40-45 minuten bij een sportduikdiepte van 15-20 meter. Daarna (of dieper) zit je met decompressie stops onderweg naar boven. De rode bolletjes zijn voor een standaard sportduik en beginnen bij 40 min. Ze waarschuwen je als het ware zodra de minuutwijzer daar aan komt. Bij een niet standaard duiken (dieper, veel op en neer bij driftduiken e.d.) gelden andere regels. En niet geoefende duikers slurpen flink meer lucht dan geoefende duikers. Die halen vaak de 45min op 20m diepte niet eens.

6 likes

Nooit geweten dat jij een duiker bent Hans! Heel interessant!

1 like

Ja maar is toch niet echt handig of zie ik wat over het hoofd?

Ook begonnen in mijn Marine tijd lang voordat het een hype werd. Maar ik duik al jaren niet meer hoor.

3 likes

Die buren KGB is geweldig!

Wat voor prijs zal die gaan?
1 like

Thanks @slls, goede uitleg en snap het principe maar cijfers is toch iets makkelijker? Blijkbaar werkt het voor duikers anders hadden ze het niet zo gedaan… haha

1 like

Cijfers is absoluut fijner. Maar tegenwoordig duik je met een duikcomputer.

1 like

Eens, ik duik alleen in de zee op vakantie en het liefst zonder horloge.

1 like

Te duur Yannick! :wink:

2 likes

Wat ik nog vergeet is dat je de witte dot ook op de tijd kunt zetten die je maximaal onder water wilt zijn afgestemd op een veilig duikschema. Eigenlijk ben je nooit langer dan een uur onder water of je moet lekker op 3-5 meter diepte over koraalvelden willen zweven, dus van te voren kun mooi een tijd binnen een uur instellen. Als je bezel dan alleen linksom draait, dan blijf je niet per ongeluk langer onder water dan vooraf ingesteld.

3 likes

Oof. Ik hou hem lekker in de gaten!

3 likes

Gelijk heb je. Ziet er wel netjes uit. Maar nu al 90 euro en nog 12 dagen te gaan? Ben benieuwd.

2 likes

Die veilingen zijn nogal hoog ingezet als je het mij vraagt.

1 like

Oei gaat weer geld kosten als je al dit moois ziet. Eerst maar even hand op de knip ivm komende uitgaven :roll_eyes: En nee niet voor een horloge

Maar leuke tip Dirk :+1:

1 like

Teveel ben ik bang. Nu al op 90 euro en nog 12 dagen te gaan. Die schiet nog wel omhoog :wink:

1 like

Regel jij alleen af en service jij ook Bas :thinking:

Knap hoor. Heb zelf ooit een timegrapher gehad, maar viel niet mee om ze netjes af te regelen. Uiteindelijk maar weg gedaan :roll_eyes:

1 like

Die worldtimer uit de veiling is trouwens gewoon een franken. Die wijzerplaat hoort thuis in onderstaande kast.

1 like