Exacte datum zou ik niet meer weten. Ergens eind 80’er jaren. Ik hield het op een gegeven moment niet meer bij (3-4x de aarde om op jaarbasis was eerder regel dan uitzondering).
Exact Hans, spijker op z’n kop. Mijn ervaring de eerste keer was vergelijkend, ging onnozel als ik was op de achterste rij zitten. Mijn hemel, dacht tijdens de start dat ik de straalmotor (in de staart) op mijn schoot kreeg. Wat een teringherrie. Wij hebben geluk gehad, type wat opvallend vaak bij een crash betrokken was.
Wikipedia: Between 1970 and December 2016 there were 110 serious incidents involving the Tu-154 with 2,911 fatalities.
Het toestel zelf was volgens kenners best een betrouwbaar werkpaard; veel crashes lagen niet aan het ontwerp.
Zoals gezegd Vostok dus. Logo is de cyrillische B. Dat spreek je uit als V. In het midden de cyrillische tekst voor Rusland. Verder patriottische symbolen, wapen en vlag. Waarschijnlijk een Amphibia van constructie, gezien de schroef kroon. Dus 200m waterdicht? Zou ook op achter deksel kunnen staan. Tachtiger jaren? Handwinder of automaat. Plat of dikker achterdeksel. En staat soms ook achterop.
Heb niet zo veel kennis van vliegtuigen maar van al mijn vluchten heb ik het meest gevlogen met vliegtuigen van Russische makelij. TU-154 vond ik altijd best spannend maar was het meest gelukkig als er een Ilyshin-86 klaar stond. Kon ik lekker languit slapen in het bagage onderruim. Top!!
Dit is waarschijnlijk een generalskie. De “luxere” uitvoering van de komandirskie, met stalen achterkant en automatisch 2416b uurwerk. Zal er zo even een plaatje van de achterkant bijpakken, als die hetzelfde is dan generalskie.
Ik heb er eentje in goudkleur.
Mooie Mark! Zijn deze ook waterdicht tot 200m?
Ja las net dat deze vliegtuigen een bijzonder ontwerp hadden. Je komt binnen via het bagageruim. Je kon dus zelf je koffers mee naar binnen brengen. En Jij ging daar dan even lekker pitten?
de ongevallen rate in de USSR voor commerciële luchtvaart was ook ongekend hoog!
Klopt. Gelukkig had ik daar gewoonlijk niks te zoeken. Ik begrijp mensen met vliegangst overigens volkomen; je moet je overgeven aan mens en techniek.
Overigens heb ik in al die tijd nooit een incident van enige betekenis meegemaakt.
In het boek van Michael worden ze zo te zien niet expliciet vermeld, ze staan bij de automatische uurwerken. Zoals je ziet (excuseer de matige kunstlicht foto’s) staat er op sommige wijzerplaten de generalskie aanduiding.
Ik heb er zelf alleen zonder de aanduiding op de wijzerplaat. Het zijn verchroomde kasten met stalen achterkant, net iets ander formaat dan de komandirskie (zie laatste foto’s). Een aanduiding voor diepte zie ik niet, maar ik vermoed identiek aan de komandirskie.
De generalskies hebben meestal zo’n achterkant.
Dit zijn oude foto’s met een generalskie geflankeerd door 2 komandirskies.
Ik heb er de schuifmaat net even opgelegd.
Komandirskie
lug2lug 44mm
diameter 42mm zonder kroon maar met kroonbeschermers
Generalskie
lug2lug 47mm
diameter 44mm zonder kroon maar met kroonbeschermers
Mooi overzicht! Dank.
Ondanks dat de Amphibia’s automaten een stoer robuust imago hebben zijn die handwindertjes met bijbehorende kasten stiekem heerlijke horloges om te dragen.
Russisch roulette
Die kastjes zijn ook allemaal ontworpen voor handopwinderuurwerken. Pas later kwamen er automaten en was er voor de rotor een dikker deksel nodig.
Handopwinders liggen mooier op de pols.
Haha past dit horloge helemaal bij jouw levensmotto? “Let op, de komende 30 seconden is de basis voor succes”. Ben benieuwd. Wel een gaaf modelletje hoor. Op die Russische quartz thema horloges kun je ook helemaal los gaan wat betreft verzamelen.
Mijn motto is schijt aan de wereld en gekke muts past daar wel bij, net als een quartz rus.weer eens wat anders dan al die Vostoks😁
Zou wel meer oude Russische quartzjes willen
Had de kast van de linker al tijden maar na 5 jaar de correcte plaat gevonden, ook recentelijk twee vriendjes toegevoegd.
Wat zijn dat, Ratnik varianten?