Mooie Strela Anno!
Waar heb je deze Vostok gekocht dan? Heb er zojuist nog wat Ebay listings op nagekeken en ook bij Meranom in de shop geloerd, maar de standaard band lijkt me nog altijd dezelfde.
Wellicht had de verkoper medelijden met je en dacht hij je een plezier te doen met een andere nieuwe band?
Is de band gemerkt?
Mooi werk! Kun je je helemaal in verliezen. Heerlijk. Wat gebruik jij. Roterende wasmachine of ultrasone. Ben ook wel benieuwd welke oliesoorten je gebruikt.
Dit is wel een mooi horloge ,1 van de weinigen elektronica modellen die mijn voegen.
Bij Meranom.
Eens, op die render is het wel de standaard band, maar de kleur van de wijzerplaat is natuurlijk ook een hele andere groen in die render dan in het eggie. Sowieso heb ik bijna nergens dit model op een goede foto gezien voordat ik hem bestelde. Overal waar ik hem online tegen kwam werd dezelfde render gebruikt. Enigszins misleidend, ook al ben ik erg blij met deze mooie kleur groen, maar het was niet de lichte turquoise waar ik een beetje op had gehoopt obv het plaatje. Mijn conclusie is dus dat de werkelijkheid op wel meer punten afwijkt van de render
Als je ‘Stainless steel’ meetelt wel
Het zal inderdaad niet de originele band zijn maar een gratis upgrade, anders had inderdaad een Vostok logo of inscriptie wel voor de hand gelegen. Of het moet de nieuwe standaard worden?
Laatste optie is dat het een kerst/nieuwjaarsgeschenk is aangezien ik op 28 december heb besteld… Er zat geen schrijven bij dus waarschijnlijk kom ik er dan verder ook niet achter. Wel blij met de band want ik vind de vlindersluiting mooier dan een vouwsluiting.
Ik was nieuwsgierig dus nog even gebladerd bij Meranom.
Bij de banden staat het model niet. https://meranom.com/en/amphibian-classic/bracelets/?limit=100
Bij horloges met 22mm aanzet ook niet. https://meranom.com/en/amphibian-classic/?mfp=24-strap-width[22]&limit=100
We gaan het vast zien als ze besluiten te upgraden, de gevouwen banden passen natuurlijk wel bij de prijssteling, maar zo’n massieve band is stiekem wel lekker.
Ik heb trouwens dezelfde als Tinuske incoming, die waren zondag op voorraad, nu nog 7 ook.
Nee, inderdaad!
Apart… Kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze per ongeluk met deze band geleverd is en Meranom is ook een officiële dealer toch? Wat mij betreft zou het een goede upgrade zijn als de Amphibia’s met deze band geleverd gaan worden.
Goed bezig!
Wat grappig dat jij exact het zelfde ervaart. Op foto’s vond ik die scuba dude maar een beetje een rare decoratie maar als je het horloge daadwerkelijk voor je hebt dan hoort ie er gewoon op. En die teal kleur blijft me achtervolgen, had er weinig van verwacht zeker in combinatie met een rode seconden wijzer, maar gek genoeg werkt het.
Klopt. Maar dat zie je bij veel merken. De globalisering norman we dat.
Heeft veel weg van een horloge zonder lugs.
Ja echt mooi om te doen, is genieten!
Nou, dat is in mijn geval geen hyper technisch verhaal: ik doe het schoonmaken met een ontvetter, met hout en op sommige plekken met rodico. Het is gewoon edel handwerk, want ik doe het nog niet genoeg om het machinaal te gaan doen. Dat wil niet zeggen dat ik niet af en toe gluur naar een fraaie Elma, maar dat blijft een droom voorlopig.
Tegelijk is het ook een contemplatief moment, zo met alle onderdelen voor je neus en een fijn stuk Grieg op de achtergrond. Knapt niet alleen het horloge van op!
De onbeslechte discussies over alle soorten olie heb ik allemaal met veel interesse gelezen. Af en toe wordt het zo inhoudelijk chemisch, dat ik er de weg in kwijt raak. En daarbij heeft iedereen zijn voorkeur. Mijn basisredenering is daarom: alle onderhoud is beter dan geen onderhoud! Schoonmaken zorgt voor veel minder frictie en horlogeolie smeert net dat beetje extra. Ik kies dus de pragmatische route, vooral ook omdat dat met deze uurwerken prima kan. Kennelijk lopen ze ook 10-20-30 jaar zonder onderhoud… Het zijn uiteindelijk een soort Lada kalibers: prima te repareren met een haarspeld en een slok Vodka. Ik gebruik nu een Chinese Moebius lookalike; iets soortgelijks moeten de Sovjets vast ook gebruikt hebben. Voor verfijndere uurwerken met veel complicaties zou ik een andere methode kiezen, maar eerlijk gezegd vind ik dit persoonlijk zeker zo charmant.
Hehe, zekers.
Ooit eens op een Engelstalig forum gelezen dan een oud horlogemaker die ook les gaf de volgende raad gaf: als je zo nu en dan een horloge schoonmaakt, doe het dan eerst volledig handmatig met zippo benzine of wasbenzine en houten tandenstokers. Daarbij controleer je gelijk elk onderdeeltje zorgvuldig met de loep op slijtage.
Zo deed ik het ook en vervolgens doe je alles nog een keer in de ultra soon. Een Elma heeft alleen zin als je regelmatig horloges schoon maakt.
Wat olie betreft kun je het jezelf eenvoudig maken door het op slechts enkele varianten te houden. Ik gebruik Moebius 9020 voor gewone tandwielasjes, 9010 voor balans en pallet, Moebius D-5 voor opwindonderdelen en veer. Bergenon KT-22 is fijn voor de grotere opwindonderdelen (niet vloeibaar).
Maar D-5 kan ook dan.
Moebius 90xx is duur, maar met 2ml kun je jaren doen. Van de D-5 had ik 5ml.
Een goedkoop alternatief is olie van Koch en dan Koch nummer 1 en 2 à 5ml.
Heel even een kleine NA post!
Zoals sommige wel weten, spookte een vintage Rus voor erbij nog door mijn hoofd. Uiteindelijk, na kort speuren toch maar de gok genomen om een horloge via eBay uit Italië te laten komen! Spannond, zo veel goede verhalen gehoord van horloges via eBay uit Italië
Het pakketje kwam goed aan. Geen gehannes gelukkig!
Het ging om een NOS staat Vostok desert shield. Nu is New Old Stock een term die nogal losjes wordt gebruikt en zeker op eBay, maar op zich was dit niet de reden tot aankoop. Een krasje meer of minder maakt mij niet uit
Daar issie dan! De kast en bezel zijn helemaal kras vrij. Wat een leuk horloge is dit zeg!
Nog wel even de kleine krasjes op het glas weg gedaan met wat polywatch. 100% Als nieuw zo.
Helaas is mijn NATO nog niet binnen, maar dit werkt voor nu ook. Draagt ook erg tof omdat hij (als handopwinder zijnde) een plattere achterkant heeft

Kortom, erg tevreden en voor ongeveer 100 euro het leukste wat je kunt krijgen!
Bonus: de lume werkt een soort van tritium?