Goedenavond, ik zou graag een oud Sovjet horloge aanschaffen (niet een van na het Sovjet tijdperk) en waar kun je beter info inwinnen over oude Sovjet horloges dan hier, dus daarom mijn vraag.
Weet iemand welke jaren dit horloge is gemaakt?
Verkoper denkt jaren 80?
Uurwerk: Cal. 2416 Automat
Je kunt aan de tekst “сделано в россии” op de wijzerplaat zien dat deze van na het Sovjet tijdperk is. Eentje uit het Sovjet tijdperk heeft namelijk CCCP staan op die plek.
Daarnaast twijfel ik of dit een automaat is, kan het achterdeksel niet goed zien, maar de aanduiding komandirskie wil normaliter (niet altijd, meestal wel) zeggen dat er een 2414A handopwinder in zit.
Dank voor de uiteenzetting! Goed te lezen dat mijn methode van schoonmaken in ieder geval deugdelijk is
Wat olie betreft zal ik eens wat dieper in de buidel tasten inderdaad. Ik beleef er veel plezier aan en ik heb inmiddels al best wat onder handen gehad, dus dan mag het
@Raketa en @slls, dank jullie wel voor de wijze waarop jullie dit aanpakken. Goed even te lezen want inderdaad vraagt het gebruik van de Elma nogal wat voorbereiding. Zelf heb ik het geluk gehad jaren geleden een Elma te mogen “erven” van een bevriende horlogemaker. Zelf volledig gerestaureerd en is daarmee in nieuwstaat. Gebruik daarbij de chemie-en Platina 1 en Platina WF2. Los van het feit dat het best kostbare goedjes zijn is het, als je het etiket leest, niet helemaal ongevaarlijk. Daarnaast zie ik dat de Platina WF2 ook snel verouderd en mijns inziens (te) vaak vernieuwd moet worden. Kortom, niet heel efficiënt als je niet dagelijks uurwerken onderhoud. Vandaar mijn vraag welke alternatieve onderhoud methodes jullie gebruiken. Goed te lezen en bij het volgende onderhoud overweg ik hetzelfde. Wat betreft het gebruik van de horloge olie verschillen we dus niet veel. Zelf gebruik ik de Moebius 9010,9020 en D-5. Tja, is inderdaad wat duurder dan Koch maar hobby kost nou eenmaal geld. Ik probeer met de olie-en altijd zo steriel mogelijk te werken. Olie maximaal een week in het cupje en zorgvuldig reinigen voordat er weer nieuw ingaat. Nogmaals dank voor het delen, altijd leerzaam om ook eens in een andere keuken te kijken.
Denk dat @sq100 gelijk heeft. Als ik de kroon en de achterdeksel zie lijkt het op een recente Komandirskie handwinder. Zou nog even geduld hebben want ook hier komen zo af en toe mooie authentieke CCCP Boctok Amphibia’s voorbij.
Ik haalde dan zo’n literfles op de rikketik beurs. De ultrasoon vulde ik eerst met heet water en in de bijgeleverde grote mand deed ik dan een grote glazen pot waarvan de rand boven het water uitsteekt. In deze glazen pot deed ik de kleine speciale bakjes met schroefdeksel (soort platte thee-ei) met de onderdelen. Deze glazen pot vulde in dan met het goedje van de rikketik aangevuld met heet water (verhouding 20% goedje en 80% heet water). Voordeel is dat je op deze wijze veel minder van het goedje nodig hebt.
Dit goedje kun je ook zelf maken. Het recept heb ik volgens mij ooit een keer hier op het forum gedeeld. In ieder geval iets met ammoniak waar je niet met je neus boven moet hangen.
Dank! Goede tip om dat met een glazen potje te doen.
Het is toch vreemd dat er nog geen micro-ultrasoon is uitgevonden voor uurwerk onderdelen. Je hebt maar zo weinig vloeistof nodig!
Dat is een mooie geworden Yannick. Ziet er erg goed uit. Vind het wel jammer dat je vaak vanuit Italië hoge verzendkosten moet betalen en dan word het in een bubbeltjes enveloppe opgestuurd. Gelukkig is het goed aangekomen.
De Russen pakken het meestal beter in en vaak nog gratis ook
Had nog een redelijk mooie metalen band liggen voor een Sturmanski, maar vond de aanzet wat te breed.
Ben dus even met wat tangetjes en resten van een andere band aan het priegelen geweest. Brede schakels verwijderd en onderaan een paar smallere gezet waardoor ik nu een band heb die mooi op een Vostok past
Ook een stukje communiceren van koper , als ik iets koop van wie ook dan geef ik altijd me voorkeur van versturen aan , een niet te kleine doos en ruim getapet …
Mijn ervaring met de verzending van waren van Italiaanse verkopers is exact die van Anno. Teveel rekenen en verzenden in een enveloppe aan de goedkoopst mogelijke verzendwijze…