Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IX

Goed plan! Interessante horloges. En wat beweging is goed voor ze. :wink:

1 like

Crosspost, vandaag deze roestvrijstalen handopwinder om

15 likes

Zojuist kwam PostNL deze Raketa afgeven. Het overtreft mijn verwachting, want in het echt is ie vele malen mooier dan op de fotos van de advertentie.

Altijd al een 24 uurs horloge in de verzameling willen hebben. Nu nog even uitzoeken wat de bedoeling en werking van de binnenbezel is.

19 likes

Het aflezen went snel maar in alle eerlijkheid draai ik ook aan de binnenbezel maar heb me nooit verdiept wat de bedoeling is. Hou me op de hoogte dan weet ik het dadelijk ook.:wink:

1 like

Prachtig uurwerk :heart_eyes:

1 like

Volgens mij heb ik het gevonden.

Met dank aan @Omega_73

7 likes

Hadden we eigenlijk kunnen weten dat het antwoord intern lag… onze WikiOmega

5 likes

Dit is voor de wacht. 4 uur op, 4 uur af. Te beginnen bij het rode vlak. Zodra je de 1e wacht hebt (hondewacht van 00:00-04:00), zet je de bezel dus op het begin van het rode vlak. Je loopt dan 3x de wacht op een dag. Blijkbaar ging dat er in de USSR zo aan toe. Bij de KM was het tijdens het varen 4 uur op, 8 uur af. Als je langer dan een week op zee was, verschoof de werktijd 2 uur naar voren door de wacht op vrijdag niet van 16:00-20:00 te laten lopen, maar van 16:00-18:00. Je had dus 3 divisies.

Edit. De rode bezel hoeft niet perse op 00:00 te beginnen. Ze konden natuurlijk ook kiezen voor starttijd varen. Want waarom zou je de interne bezel anders kunnen verdraaien.

4 likes

Dank dank heren, ik zie trouwens net dat ik weer 4 uur af heb. :+1:
:wink:

8 likes

Ik open dit topic en bedenk me opeens dat ik nu ook een Russisch horloge draag.
Bij deze, dus.

11 likes

En Hans is de echte deskundige hier mensen!

1 like

Haha. Maar Jan, ik had destijds maar een eenvoudige Seiko om de pols. Omgekeerd (wijzerplaat onderkant pols) om schade te voorkomen.

1 like

Andere tijden Hans! :grin:

1 like

Uit 1992 tot 2012

21 likes

Fijne Vostok vrijdag.

14 likes

Mooie Vostok Vrijdag iedereen!
Orginele desert shield, 2e editie.

16 likes

Voor de zelfbouw vandaag.
Allemaal een mooie Boctok vrijdag.

15 likes

Gisteravond nog een interessante YT zitten kijken.
Leuk om te delen omdat ik weet dat ik jullie hier een plezier mee doe. Komen fraaie klassiekers voorbij. Enjoy.

4 likes

Ik ga er voor zitten Dirk! :+1:

1 like

Fijne Vostok vrijdag. Bandje en bezel gewisseld, voor een nieuwe look van de Amphibia.
Ik wil ooit ook nog wel eens zo’n clean bezel proberen zoals jouw horloge @fdpg1963

15 likes