Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel V

Die van jou heeft het nog net meegekregen dus.
Vind ik altijd mooie details.

2 likes

Ja , i.d.d.

2 likes

Dit schrijven komt van WUS en is geschreven door onze eigen Hans @slls

Interessant om te lezen Bert (en de rest natuurlijk :wink: )

6 likes

Grappig, dat is mijn oude 15j. Destijdsverkocht aan Dashiel, een Amerikaanse verzamelaar die in Tallinn woont. Hij heeft een mooie verzameling uit met name de jaren 50 en 60.

5 likes

Alle Gagarin Sturmanskies hebben een hacking mogelijkheid. Aan de verdiepte juwelen bij een 15j versie zie je of het gaat om het juiste mechanisme gaat of om een gewone Pobeda (zonder hacking). De 17j versie is gelijk aan een, naar mijn mening, ondergewaardeerde Sportivnie. Die hebben altijd een hacking functie.

6 likes

Als de wijzerplaat gewoon creme is zonder sparkels, dan klopt het. Pas later hadden de 15j’s een sparkeled creme dial.

3 likes

Ze zijn gemaakt tussen 1949 en 1962 in 2 versies; 15 jewels en 17 jewels, maar er zijn weer diverse verschillen bij beide types. Lees mijn artikel maar eens.

3 likes

Je noemt Hans, inderdaad, dat hacking zowel op 15 en 17 Jewel versies zat. Een 15 jewels was een top loading uurwerk en de 17 jewels een bottom loading uurwerk. Betekend dit dat een top loading geplaatst werd door glas te verwijderen? En bottom loading gewoon door het achterdeksel?

4 likes

Klopt.

4 likes

Even met de loep gekeken , deze heeft sparkels .

3 likes

Ja klopt Bert. Deze heeft die bijzondere dial. In zonlicht is het ook goed te zien :+1:

4 likes

De eerste versies 15jewels uit 1949 en begin 1950 hadden geen sparkels.

2 likes

Heel boeiend horloge / geschiedenis .

2 likes

En komt de volgende vraag in mij op. Hoe maakten ze vanaf 1950 die sparkels? Wat is dat voor spul. Gewoon nieuwsgierig. :grin:
Bij autolak waren het vaak metaal deeltjes. Metallic lak. Hele tijd mode geweest. Ook op motoren, good old days! :sunglasses:

2 likes

Hier is het mee begonnen… Mijn eerste nieuwe Vostok 2 jaar geleden via chrono 24.
Deze ligt klaar op mijn nachtkastje voor morgenochtend

11 likes

Mooi die wijzerplaat. Net of de kleur groen verloopt in tint.

2 likes

Klopt ook. Van donker naar lichter groen…

1 like

Vandaag m’n tweede Pfizer spuitje en ik had de sputnik om! Betere kon niet! :+1:t2: :grin:

15 likes

Mooie combinatie met de band :+1:t3:

2 likes

Niet het Spoetnik vaccin gekozen? :thinking:

:wink:

3 likes