Ik heb deze op mijn 420, past daar prima op.
22 mm deze zeker? Hij zit inderdaad ook op 420 maar dan met 18mm sluitschakel.
En op de 710 en de 100 kast en misschien wel meer modellen. Is een voordelige standaardband. Niks mis mee verder.
Is het niet gewoon een kwestie van iets bij buigen van de endlink?
Ja klopt, 22mm.
Zonder gereedschap lukt buigen niet. Eventueel kan ik het met gereedschap proberen, maar ik dacht ik vraag eerst even of het wel klopt, voordat ik de band verpest.
Inderdaad voorzichtig zijn en goed kijken waar de afwijking zit. Zou me niet verbazen als de sluitschakels iets variëren per verschillend type kast. Hij zat misschien op een ander model.
Dank iedereen, ik ga binnenkort proberen deze band te buigen.
Fijne avond!
Succes gewenst door je adviseurs Tim!
(Kon het even niet laten )
Dit ging overigens prima, maar hier moest een schakel tussen uit, die er officieel niet uit kon.
Dank je! Volgens de website van Luch zit er een Луч-1801.1 uurwerk in.
Ja klopt hoor, in de hand lijkt het prima. Maar om de pols vind ik het te fijn… te vrouwelijk ofzo. Ik denk dat een grovere mesh band, shark mesh bijvoorbeeld beter staat. Dus als iemand nog een grovere mesh band in 20mm heeft liggen hou ik mijzelf aanbevolen.
Ik heb deze leuke One-Hand nu op een Marlon Brand-O strap. Lijkt op leer maar is rubber. Voor nu prima.
Heren, ik ben benieuwd of iemand van jullie wat kennis heeft over onderstaande zakhorloge.
Is een stukje nalatenschap van m’n Russische schoonvader, volgens de overlevering heeft m’n schoonmoeder deze de Sovjet Unie uitgesmokkeld.
Gaat niet om de waarde hier, door het schrift kan ik op internet niet naar info zoeken dus ik ben vooral benieuwd naar de achtergrond van het merk/horloge.
Opwinden ging prima, op tijd stellen gaf een klein beetje weerstand, loopt de laatste 3 uur ogenschijnlijk goed op tijd. De kast zal zilver zijn, is gestempeld 0.875? Als iemand wat weet, alle info welkom!
Ooit enkele pre Russische revolutie horloges gehad zoals Hy Moser, Pavel Buhre etc. Voor de Revolutie waren er veel horlogehandelshuizen in St. Petersburg en Moscow actief. In Rusland zelf waren er geen of weinig horlogefabrieken, dus werd alles geïmporteerd en in Rusland in elkaar gezet en voorzien van een wijzerplaat met cyrillische naam. Dat geldt ook voor dit horloge. Ik heb het volgende kunnen vinden.
Het merk Qualite Salter werd door veel fabrikanten neergezet, maar voor de Russische markt werd een handelsmerk met de Cyrillische aanduiding САЛЬТЕРЪ geregistreerd door V. HENRI- [LEUBA]. Dit is een grote horlogefabriek die honderdduizenden uurwerken produceerde en veel leverde voor de Russische markt en Russische handelshuizen.
Een goede website waar je veel over oude merken kunt vinden is (directe link naar jouw horlogemerk): https://german242.com/wiki/index.php/САЛЬТЕРЪ
Heel mooie staat nog David! Leuk verhaal er nog bij, zuinig op zijn.
Die 2e is ook wel interessant met die 2 subdials. Waar dient die bovenste dial voor? Gaat die tot 30? Soort stopwatch misschien?
Die meneer V. Henri Leuba uit Zwitserland had dus veel contacten met Russische handelshuizen. Heel opmerkelijk is dat deze meneer diverse merken had laten registreren voor de Russische markt, waaronder (jawel!!!) Pobeda. Tjonge zou Stalin in 1949 hebben geweten dat hij de naam een oud horloge merk uit de tijd van de Tsaar had gekozen?
V.HENRI LEUBA, Швейцария. Фирма имела тесные связи с русскими торговыми домами, встречаются карманные часы с русскими подписями для российского рынка.
Фирма владела следующими торговыми марками:
Qualite Boutte (СОРТЪ БУТЪ)
Qualite Mole (СОРТЪ МОЛЕ)
**Qualite Salter (СОРТЪ САЛЬТЕРЪ)**
Qualite Tobias (СОРТЪ ТОБИАСЪ)
Mitad
Mitada
Monten
VHL
ВАРШАВА
МОСКВА
Daneta
Leuba Watch
**Pobieda (ПОБЕДА)**
Dit is een mooie wijzerplaat
2 mooie Russen welke uit mogen vliegen
Beide in goede staat en sturmanski periode correct. Scuba ook alleen heb ik die in een andere kast gezet met een goedlopende automaat.
Bij Interesse en vragen pm mij maar👍
mooie aan de kleur te zien is het zilver
Pre-revolutionaire zilveren zak horloge die speciaal voor de Russische markt zijn gemaakt. Waarschijnlijk alleen bereikbaar voor de happy Romanov view. Wel gaaf om dit familie bezit te koesteren. Mooi.
Mooi hoor
Precies hetzelfde zakhorloge is te zien op Netgrafik:
https://www.netgrafik.ch/tzars1.htm
Thanks, ik ga het bekijken!
Klopt, er staat ook een stempel in. Het materiaal is ook nogal zacht.
Jemig, kwam je die toevallig tegen of wist je ervan? Lijkt een vrij afgelegen site?
Zeker. M’n vrouw trok het vandaag toevallig tevoorschijn. Eerder hebben we er niet veel aandacht aan besteed.
Ik heb het verhaal ook verkeerd begrepen, m’n schoonvader heeft het horloge zelf meegenomen. Dat zal halverwege de jaren 70 zijn geweest. Voor die tijd dus ook al een erg oud horloge, geen idee hoe hij eraan is gekomen. Begreep dat hij het heeft bekostigd met LP’s die hij vanaf hier meenam naar Rusland, dat was toen schijnbaar een dingetje.
Die andere is ook uit Rusland gekomen, had ik niet verwacht gezien het westerse merk. Kort naar gezocht, later verder. Dat horloge loopt ook, maar voelde bij het opwinden niet helemaal zeker, dus veel heb ik er niet aan gezeten. De bovenste dial (register??) is inderdaad een 30 minuten schaal, verdeeld in 3 minuten segmenten. Misschien weer n link naar die telefoon timingen van 3 minuten?? Geen idee. Het leek mij (als leek) bijzonder om 2 dials te hebben voor een horloge uit die periode.
Voor nu in elk geval erg bedankt allen voor de info! Ik kan er even mee vooruit. We doen er niets mee, in die zin dat we ze bewaren. Misschien maak ik binnenkort wat tijd om er goede foto’s van te maken!