Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel V

Is idd een kleur die je niet vaak ziet.

De bezel komt van vostok-watches24, ik gok dus een huismerk van hen.
Maakt um natuurlijk niet minder mooi :wink:

4 likes

Volgens mij is de Rios California wat minder hoekig!
Superfijne banden en lijken op de originele sovjet banden alleen dan van veeeeeel betere kwaliteit.
Dit type leder heeft wel even wat indraagtijd nodig maar vormt zich dan ook mooi!

5 likes

Het laatste wat ik had verwacht van @AmsterdamVintageWatches! Wel super gaaf.

12 likes

Zitten hier liefhebbers? Ik heb er dan toch zo geen liefde mee zoals ik dacht en ga hem wellicht verkopen.

afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding

6 likes

Die groene wijzer platen zijn idd echt mooi en opvallend .

3 likes

hoe laat is de zon op zijn hoogste punt?

is zon op zijn hoogste punt? Dat de zon in Nederland om gemiddeld 12:39 op zijn hoogst staat, klopt wel.
Dat is ALTIJD zo, óók in de zomer. Alleen staat de KLOK dan op 13:39, omdat je hem eind maart een uur vooruitgezet hebt.
De zon (of eigenlijk de aarde) doet het hele jaar door hetzelfde.
Kleine verschillen ontstaan doordat de baan van de aarde niet helemaal rond is, maar een ellips is.
Er is echter wel een verschil van plaats tot plaats.
Aan onze oostgrens staat de zon om 12:32 op zijn hoogst.
Aan onze westgrens staat de zon om 12:46 op zijn hoogst.
Voor de zomertijd moet je er een uur bijtellen.
Je kunt dat zelf uitrekenen als volgt:
Als in Greenwich de zon op zijn hoogst staat is het daar precies 12:00 uur. Dat is het uitgangspunt. Greenwich Mean Time (GMT).
De zon draait in 24x60 minuten rond de aarde, over een hoek van 360 graden.
Dat is dus 24x60 minuten gedeeld door 360 graden, is 4 minuten per graad.
Voor elke graad Ooster Lengte (OL) staat de zon dus 4 minuten eerder op zijn hoogste punt.
De oostgrens ligt op 7 graden OL, dus staat de zon daar op zij hoogst op
12:00 minus 7x4 minuten, ofwel om 11:32.
Maar in Nederland staat onze klok op midden Europese tijd (MET). Die staat een uur vóór op GMT.
11:32 GMT is dus 12:32 MET
In de zomer zetten we de klok nóg een uur voor, dus 12:32 wordt 13:32.
De westpunt van Nederland ligt op 3,5 graden OL.
Het hoogste punt is dan om 12:00 minus 3,5x4 minuten, ofwel om 11:40 GMT.
11:40 GMT is dus 12:40 MET, en dat is 13:40 zomertijd. hier had in vanmiddag een discussie over

5 likes

10 likes

Nieuwe poljot onderweg…
Best gaaf ding NOS lag 40 jaar in een laatje.
Ben benieuwd.

10 likes

Slava, toch? :grin:

Unieke vondst, leuk!

4 likes

@raketa slava inderdaad

4 likes

Mijn Slava er maar weer eens bij gepakt, hij moet nog even op de juiste dag en datum gezet worden.

12 likes

Ha die @jp1999 wat leuk automaat uit dezelfde periode als degene die ik vandaag in dit draadje zette toch?

Begin 80 er jaren met een 2427?

3 likes

Het is inderdaad een 2427. Het dichtstbijzijnde wat ik kan vinden zijn deze twee horloges uit de 1983 catalogus.Schermafbeelding 2021-05-06 190510

5 likes

De slava die onderweg is heeft 32 jewels op de wijzerplaat staan maar voor zover ik weet zijn de uurwerkjes 26 jewels en zijn die laatste 6 er nooit gekomen. Ben benieuwd wat er op het loopwerk staat. Vlak voor het quartz tijdperk heb ik begrepen.

Leer nog iedere dag hier.

Ben benieuwd hoor.

5 likes

Lijkt wel op deze😉

11 likes

Schermafbeelding 2021-05-06 194312
Die staat er ook in!

5 likes

Tis een fijn horloge hoor👍

3 likes

:rofl: :joy:het lijkt 2 voor 12 wel hier!! Die zoeken we op… haha

5 likes

Leuk om hier zoveel Poljot Sturmanski en OKEAH te zien.

Deze OKEAH van mij is ongeveer 17 jaar oud en de eerste reissue met een heel laag nummer van de 999 stuks.

Ooit gekocht bij de bekende Juri Levenberg op eBay toen ze nog heel betaalbaar waren voor minder dan 200 euro. Waarbij de chronograaf steeds stopte en Levenberg deze heel netjes kosteloos onder garantie heeft gerepareerd. Of gelijk het uurwerk heeft geswapped, wie zal het zeggen. :wink:

Hier op de originele Poljot band. Blijft mijn favoriete Rus. Waarbij als ik deze draag vaak mensen vragen van of het soms een Russisch horloge is.

Grappig, want wat is dan nu precies het Russisch horloge design? Zonder de bekende hamer, sikkel, ster of vlag?

14 likes

Mooie Okeah! Leuk van die eerste reisseu serie!

Ik zie trouwens net Jasper Lijfering zitten in programma Beau op rtl4. Ben benieuwd. :grin:

3 likes