Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Horloges vallen natuurlijk niet onder goederen die niet in- of uitgevoerd mogen worden. Ik heb eerder de indruk dat ze een willekeurige reden uit de lijst gepikt hadden.

Ik vermoed dat de verkoper dezelfde ‘WTF’ reactie heeft als die wij hebben.

4 likes

Dat dacht ik toen ik het bij 1 order zag staan. Het stond bij alle ‘undeliverable’ orders. Bestellingen via Amazon.com

3 likes

Mogguh heren .

12 likes

Zeer waarschijnlijk ja.

5 likes

De enige nuttige bidirectionele bezel op de Komandirskie: de ‘compass bezel’. Hij draait niet soepel, daar moet ik nog wat aan doen.

Ik kreeg een flashback naar mijn diensttijd. Men had een tocht bedacht waarbij we ons met vrijwel niets moesten zien te redden. Zo’n beetje alles werd afgepakt, waaronder ook ons kompas, maar onze horloges mochten we omhouden. Ik had een of ander goedkoop handwindertje om de pols, waar de nietszeggende naam “Ancre” op stond. Een beetje duikerstijl, herinner ik me, met een kompasbezel.

De eerste opdracht was dat we gedurende een bepaalde tijd naar het noorden moesten lopen, waarna we weer opgepikt zouden worden. Geen van ons had ooit bij de scouting gezeten of iets dergelijks, dus was er enige verwarring. Waar is het noorden?

Gelukkig wist ik hoe een kompasbezel werkte, waardoor we het noorden behoorlijk precies aan konden houden. Ons peloton kwam met ruime voorsprong als eerste aan. We waren blijkbaar ongewoon snel en precies geweest, dus vroeg men hoe we het gedaan hadden. Negen vingers wezen naar mij en mijn crappy “Ancre” horloge. “Die pakken we voortaan ook af” was het antwoord, :thinking:

Vanmorgen ben ik voor de fun even naar buiten gelopen om met de Vostok het noorden te vinden. Tijd ingesteld op wintertijd, de uurwijzer naar de zon gericht, de letter ‘S’ op de bezel in het midden tussen de uurwijzer en 12 uur gezet en klaar. Ik was weer even terug in 1975.

17 likes

Mooi verhaal Hans! :grin:

3 likes

De caseback voor de Amphibia is ook hoger om de rotor kwijt te kunnen. In het metaal van de caseback is uitgefreesd om er vervolgens glas in te lijmen. Omdat de caseback van de klassieke komandirski “flat” is heb je niet veel ruimte om het op dezelfde manier te doen. Maar voor degene die handig is met de draaibank en frees wel een leuke uitdaging. Aloude gezegde “kan niet bestaat niet” gaat ook hier gewoon op.

13 likes

Leuk, zelfde inhoud in een ander jasje.

Enne, goede oplossing gevonden voor je navigatie. Werkt inderdaad perfect. Veel Edje Steffort gekeken?

14 likes

NOS VINTAGE POBEDA USSR WATCH 15 jewels, cal. 2602 EXCELLENT

Onderweg uit Bulgarije .
Mooie parlemoer dial en mooi schoon uurwerk .

13 likes

We duiken het midden van de week in met de zwarte амфибия!

14 likes

Ach die goeie ouwe tijd. Waar is ze gebleven :sleepy: Mijn militaire loopbaan heb ik in '78 gehad in Duitsland en altijd goeie herinneringen eraan over gehouden…

2 likes

Ziet er netjes uit Bert :+1:

2 likes

Ja he Anno , het lijkt me geen kopie …dan past hij mooi naast jou horloge in me box .
1953-3
p.s deze kroon vind ik wel mooier op die moet binnen komen zit een hele andere …

13 likes

Ja dit is eentje die ‘mooi’ oud is geworden. :+1:

3 likes

image
Mooi stel zo samen :slightly_smiling_face:

11 likes

Geen idee wie dat is. Mis ik iets en moet ik schade inhalen? :wink:

2 likes

Hi die @Bert59, wat een aparte schaal die seconden index. Hoe zit dat?

3 likes

ik zat in Zuidlaren 44 painfbat

3 likes

Ook mooi, die kast. Ook vlak mineraalglas? Heb je ook de versie met de zwarte wijzerplaat?

3 likes

Ik zit denk ik op het randje hier. De Aristo / аристо Hp8 uit 2010 ongeveer. Het Molnija 3603 loopwerk en de kast werden in Rusland geassembleerd en bij Aristo te Pforzheim gecontroleerd en afgesteld. Ik wilde een 45,5mm klatser proberen voordat ik een Planet Ocean aanschaf. Moet zeggen dat 46mm toch wel kan op mijn 17,5cm pols.

Leuk weetje. De Molnija 3603 is een kopie van de Cortébert 616 loopwerk, dat in de jaren 40 veelvuldig werd gebruik in Rolex (zak) horloges.
Wind prima op en tikt lekker zacht. Net hoorbaar.

15 likes