Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

als een horloge mooi loopt is er niks aan de hand ,er is altijd wat aan de hand met vintage zo’n 30 a 40 jaar oud ,zo kocht mijn vrouw haar zus een auto jaren geleden die mensen gek op triumph auto’s ,dan is de contactsleutel niet origineel je hebt wel over materiaal van 50 jaar oud ,en met horloges hoe veel vaklieden zitten er niet in de Oekraïne die samenstellen .

2 likes

Dat ben ik niet met je eens.

Ja, Russische horloges zijn vaak/soms een doolhof maar ik heb ook aardig wat vintage Leijona’s (Fins merk, Swiss made) waarvoor ik, qua herkomst en originaliteit mijn handjes wel voor in het vuur durf te steken.

2 likes

Mijn cccp versie Jeroen. Lume correct en egaal, maar raadselachtig ontbreken de 12 uur indices. Ligt er ook niet los in of ergens een krasje. Net of die vergeten zijn of de indices bak was net leeg. Laat maar door Igor, deze gaat naar de kapitalisten. :joy:
Heb ik mooi een uniek exemplaar. :wink:

13 likes

:grin:

Het is natuurlijk ook waar wij ons in het Westen maar druk over maken. Horloges die op de keper beschouwd weinig kosten, in bulk gemaakt zijn, zolang ze maar lopen zal Ivan gedacht hebben :wink:

4 likes

Zo moet je het zien Jeroen. In de recente tv serie ‘koude oorlog’ was ook te zien dat het oosten heel veel behoefte had aan westerse valuta, want daar kon je in de wereld mee terecht. De enige manier om daar aan te komen was producten fabriceren die verkoopbaar waren en dan zo veel mogelijk.

I.v.m. je vraag ook nog even 10 tallen Vostoks bekeken in het boek van Juri Levenberg.
Je ziet Amphibia’s met beide typen wijzers. Dus op de 420 kast, zoals die van jouw, ook de smalle Komandirskie wijzers.

Opmerkelijk genoeg dan vaak wel met de lollipop seconde wijzer die meestal met de standaard Amphibia wijzers mee komt.
Maar zodra het plaatjes wijzerplaten zijn met 420 kast, zie je soms weer de smalle wijzers van de Komandirskie met een pijl secondewijzer.
Mooi overzicht ook van @sq100.

Of dus helemaal standaard Amphibia. Kortom alles kwam voor.

5 likes

да.
Ik vind het wel goed passen bij die rode tijd zone vakken voor de afluistertijd van noodsignalen. Zit een beetje dezelfde vorm in.

3 likes

De Luch vandaag als eerste voormalig oostblokker in het nieuwe jaar om de pols.


14 likes

Ik keek in de horloge kist, en deze wilde graag weer even om de pols. :grin:

Ik vind het altijd weer een mooie kleuren combinatie, oranje op zwart.

10 likes

Goedemorgen,

12 likes

Bijzonder ding! Wat voor uurwerk zit er in?
Leuk die kruisdraad! Soort periscoop beeld.

2 likes

Bedankt.
Ik heb hem nog nooit open gemaakt.
Het is een Raketa.
Ataka beka betekent volgens Google translate Aanval van de eeuw.
Ik neem aan dat onderaan de naam van een duikboot staat.

3 likes

Vandaag laatste vakantiedag dus de precieze tijd is nog niet zo belangrijk. Daarom de Luch uit Minsk aan de pols, fijne dag!

14 likes

Haha, heel toevallig hier ook!

Nieuwe wijzerplaten zoals de jouwe zijn een leuke upgrade moet ik zeggen. :ok_hand:

14 likes

Leuke horloges toch? De derde generatie heeft inderdaad een upgrade qua wijzerplaat, maar ook de kast heeft een upgrade gehad. In plaats van chrome plated is die nu van stainless steel. Heb onverwacht veel plezier van dit simpele ding!

4 likes

Dit topic in een notendop!

Daarover gesproken, in mijn inmiddels al jarenlange zoektocht naar een mooie, betaalbare en originele Luch 2209 ben ik deze tegen gekomen:

Lijkt volgens mij helemaal te kloppen, of zie ik iets over het hoofd?

2 likes

Ik kijk er ook al heel lang af en toe naar. En natuurlijk ook Meistersinger.
Sinds ik eens iemand zag met een Meistersinger ben ik zeker dat ik ook een wil.

Maar die Luch is zo klein? :frowning:

3 likes

Hij is niet heel groot inderdaad, 37.6mm, maar hij draagt niet klein mede door de kleur van de wijzerplaat. Weet niet hoe dat met een meer neutrale kleur is, kan zijn dat dat minder groot oogt op de pols. Eea ligt natuurlijk ook aan de omtrek en vorm van je pols.

1 like

Ik ben het een beetje kwijt, maar in de jaren '50 (en '60?) gebruikte men een ‘date code’ op het uurwerk. B.v. 2-54 betekent: tweede kwartaal 1954.
Later stond er alleen SU op het uurwerk en nog later ook dat niet meer.
Vandaar dat ik op de jaren '70 gok, maar zeker weet ik het ook niet.

Hier een foto van het uurwerk, een 2609A, 21 jewels:

Groeten, Tom.

8 likes

Ik ook niet, verre van. Ik keek vooral naar het ontwerp van de wijzerplaat.

1 like

Ranfft zegt vanaf 1965 voor de 21 steens 2609A. Maar ik praat ze gewoon na. :wink:

2 likes