Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Zou het lastig zijn om eenzelfde oud setje matchende wijzers te vinden? :thinking:

2 likes

Jeroen de wijzers van jou zijn ouder je hebt een CCCP horloge , alleen de lumme van de uuraanwijzer is vervagen de minutenwijzer zal niet op lichten of van korte duur .

1 like

Dit volg ik niet helemaal. Is het “gebruikelijk” dat de minutenwijzer wel vervaagd en die uren niet??

2 likes

Ik ken een Ebay verkoper uit Rusland die met dezelfde stijl, kleur en korreligheid relumed (wellicht vulling zonder lume).
Volgens mij is het horloge via @BG1 naar @Bert59 gegaan toch? Wellicht dat Bas iets kan vertellen over de herkomst.

2 likes

De uuraanwijzer is voor zien van nieuwe lumme en de minutenwijzer niet voorzien nieuwe lumme ,die is al heel oud denk ik, je kan het testen met een lamp oude lumme dooft gelijk .

2 likes

Correct. Wachten we even Bas zijn reactie af. Het is voor mij ook geen directe noodzaak meer iets voor op termijn. Wellicht te doen tijdens een servicebeurtje.

Wat de wijzers betreft, ik wil het (uiteraard) wel vintage en periodiek correct houden

2 likes

De SE wijzers (en kleur) buiten beschouwing gelaten zijn er de volgende sets.

Sovjet komandirskie (langere lume)

Nieuwere komandirskie (korte lume)

Sovjet amphibian (langere lume)

Nieuwere amphibian (korte lume)

Paddle amphibian

Een setje periode correcte lange lume wijzers scoren zal niet het meest lastige zijn, wel om deze in goede staat met originele lume te vinden. Bij veel wijzers is de lume er op den duur gewoon uitgevallen.

7 likes

Is mijn conclusie dan goed dat er bij mij een set Komandirskie wijzers in zit? Ik zie nergens een rechte rode seconde wijzer en altijd een pijl bij Amphibia’s (op de paddle na dan)

Edit: rode secondewijzer zonder lume

2 likes

Komandirskie heeft afgeronde kroon ?
Amphibia’s plat ?

1 like

Deze combinatie werd ook wel in amphibians gebruikt, zeker voor modellen rond de val lijkt dit aan de orde. Zoals de twee rechtsboven.

Er is ook veel te zeggen over kronen, maar of het sluitend is…Ik heb onderstaande foto eens gemaakt om het verschil tussen enkele komandirskies te tonen. Tube grootte en platte of bolle kroon.

De oudere amphibians hadden ook een ronde kroon, maar anders dan de komandirskies.

8 likes

Die wijzers zijn correct lange lumme .

1 like

Top, dan zou het een kwestie zijn van een matchende set of opnieuw lumen van de urenwijzer maar dan met verouderde look zonder glow.

Ik vind het wel een mooie set an sich, vrij elegant t.o.v. de pijl

3 likes

Het enige wat je dan krijgt is dat stippen bij de uren afwijken.

3 likes

Tsja, dat is het gekke. Het enige wat qua kleur afwijkt is de minutenwijzer, die is iets geler. De rest groen.

Tenzij men ooit de minutenwijzer onderhanden heeft genomen. Dat zou een verklaring kunnen zijn.,

1 like

Het is mij nooit opgevallen …
Ik heb het horloge weggedaan omdat ik een blauwe 270 case scuba laatst gekocht heb .
Ook heb ik nog een blauwe in titanium case dus de 420 had ik over .

2 likes

Is ook niet erg Bert. An sich is ie al fraai genoeg met volop karakter en zeer draagbaar.

Voor mij zijn het soms de puntjes op de i maar ook wat je kunt leren, zoals nu. Daarmee krijgt ie een (toegevoegd) verhaal. Mijn verhaal

3 likes

Ik kocht het horloge vanwege de mooie staat van case en dial .

2 likes

Beste wensen heren! Mijn eerste horloge wapenfeit voor dit jaar vandaag in elkaar gezet:

Stropdas wijzers voor een radioroom da of njet?

12 likes

Volgens mij…. heb ik hem ooit eens bij een Duitse relatie gekocht!, lijkt me stug dat de gerelumed heeft.
Wat ik me wel kan indenken is dat omdat dit horloge end eighties, early nineties is er gewoon in de onderdelenbak is gegrabbeld.
Er was tekort aan alles in die tijd en quality control bij Vostok non existent (overigens leverden ze nog steeds prima kwaliteit).

4 likes

Zou mij ook niets verbazen eerlijk gezegd :grin:

4 likes