Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Gatver Tom, wat mooi,
Hier bega je toch bijna een moord voor! Niets persoonlijks hé :yum: :yum:

3 likes

Nou Dirk, volgens is dat elke oudejaarsdag zo hoor

6 likes

Ik ben geen expert maar de stijl doet me eerder aan de jaren 50 denken

3 likes

Maken (maakten?) ook mooie dingen hoor!

13 likes

Moest van de week nog even aan je denken Dirk. In het programma "droomhuis gezocht ging het over woningen in de Zweedse natuur. Prachtige plekken waren er bij, en vooral rustig en veel ruimte. Kom daar hier maar eens om.

Ook een fijne jaarwisseling gewenst!

8 likes

Zit nu naar de datum van mijn Poljot te kijken, hoe die gaat verspringen. Mis dat moment normaal altijd. Je bent liefhebber of niet. :grin:

En inmiddels, gelukkig nieuwjaar allemaal! Dat we maar weer veel horloge plezier gaan delen! :champagne::beers:

4 likes

Iedereen gelukkig Nieuwjaar gewenst
Horloge liefhebbers .
We gaan knallend met een vostok het jaar 2021 uit .

11 likes

13 likes

Pracht horloge :facepunch:

3 likes

:facepunch:
Dank je Johan.

1 like

Goedemorgen,
Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Mijn goede voornemen is om de komende weken één voor één al mijn Russische horloges te gaan dragen.
Vandaag de eerste:

15 likes

Voor jullie ook allemaal de beste wensen! :+1:t3: Ik begin het jaar goed met een NA die via Bas en @Bert59 tot mij is gekomen. Scuba Dude, altijd leuk gevonden maar nooit eentje aangeschaft tot nu, extra leuk omdat ik geen vintage duikertje (meer) had.

Omdat ik geen expert ben, zeker niet van Russische horloges, heb ik wat vragen om mijn kennis in het algemeen een beetje op te krikken en de geschiedenis van dit horloge in het bijzonder te achterhalen, voor zover mogelijk uiteraard.

• Is er een manier om behalve de CCCP indicatie het horloge te dateren?
  • Wat voor caliber uurwerk zit erin (ik maak zelf geen horloges open)
  • Het is slecht op de foto te zien maar de urenwijzer heeft een iets andere kleur en geeft nog wat lume af (net als de pip trouwens). Heeft iemand een verklaring hiervoor?

Wie maakt me wijs? :grin:

13 likes

Leeftijd bepalen is vrij lastig helaas, serienummers zeggen niet zoveel bij de Vostoks.
Er zou een 2416b automaat in moeten zitten.
Het lijkt erop dat de minutenwijzer een relume gehad heeft als je de urenwijzer met de puntjes bij de uren vergelijkt.

6 likes

Dat mag zondigen, van het geboortejaar nooit bij stilgestaan .

2 likes

Er zit een Kaliber: 2416b met 21 juwelen ,net als mark zegt een serienummer zegt niks je ken een achter deksel ook om wisselen

5 likes

In aanvulling op Mark. Die cccp Vostoks 2416b hebben 21 jewels. De ussr uitvoeringen met een 2416b zouden er 31 hebben volgens de dial en spec’s. Een soort upgrade dus. Nooit geen verschil gemerkt overigens. :blush:

4 likes

| Vostok Amphibia CCCP ik heb een site voor je, is wel Italiaans ken je vertalen evt

3 likes

Zou inderdaad heel goed kunnen, het wijzertje zelf ziet er “gebruikt” uit.

Ook maar even een foto van gemaakt:

Ik vind het een leuk ding, de wijzerplaat oogt in werkelijkheid nog iets groener (verkleuring) maar dat stoort me niet. In tegendeel ik vind dat eendegroen juist een hele mooie kleur (geworden).

Van Bert heb ik begrepen dat er twee verschillende sets wijzers werden gebruikt, deze en de pijl variant (met secondewijzer met lollipop lume). Werd dat door elkaar gebruikt? Of keuze koper?

Ik weet dat na de val men pakte wat men pakken kon om horloges samen te stellen maar voor die tijd? Geen idee

4 likes

Deze heeft ook een andere combinatie wijzers , het is mij ook niet duidelijk hoe dat nou zit met de wijzers .
Deze lijkt me jonger als die van Jeroen ivm het Boctoc logo op de dial …

10 likes

Deze heeft korte lumme die van ,Jeroen tot aan de as is dus ouder

2 likes