Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VII

Als je kroon maar goed dicht geschroefd zit ,anders kom je thuis met een zee aquarium alleen er zit geen vis in.

Reken maar, vast maar ook niet te vast :grin:

2 likes

vast is vast

2 likes

:rofl:

1 like

Wij zeiden altijd,
“aandraaien tot een kwart slag voor het afdraaien”. :wink:

2 likes

Kijk hier spreekt een technicus! :grin::grin:

2 likes

Heerlijke zaterdagavond

16 likes

De zon begint stilletjes te zakken. Океан signing off for today. :blush:

17 likes

Is het alweer zo laat!
Tijd om onder te duiken. :blush:

10 likes

Deze heb ik al een tijd geleden van een inmiddels overleden kennis gekregen. Ik draag hem nooit omdat ik gemerkt heb dat ik de 24-uurs dial niet goed in mijn systeem krijg. Het is echter mijn enige (pseudo) GMT. Ik kwam hem bet tegen in de horlogedoos en dacht dat het misschien toch een prettig reishorloge zou zijn voor reizen naar andere werelddelen. Daar heb ik echter drie vragen over die ik wijlen mijn kennis niet meer kan stellen. De eerste vraag is of de minuutwijzer net als de uurwijzer twee keer zo langzaam rond gaat als bij een 12-uurs horloge, of net zo snel. Ik vermoed net zo snel en over enkele minuten kan ik het zelf aflezen, maar het leek me toch een interessante vraag met een interessant antwoord voor mensen die zelf geen 24-uurs horloge hebben. De tweede vraag is hoe je de ‘plaats-bezel’ gebruikt. Stel je die misschien in door de plaats van de tijdzone waar je zelf woont te verdraaien naar de tijd die het op dat moment is? Zodat je dan weet hoe last het is in de tijdzone van je bestemming? Of stel je hem pas op de plek van je bestemming in en lees ja dan af hoe laat het in je eigen tijdzone is? Derde vraag: weet iemand welke plaats in cyrillisch (schrijf je dat zo) bij onze tijdzone (Nederland) hoort?

11 likes

Hoi Nobler, de minutenwijzer moet mi net zo snel gaan als op een “normaal” horloge.
Bij de omcirkeling staat volgens mij Geneve

De plaats bezel stel je in op de plaats waar je bent en afgaande van waar je thuisbasis is zie je het tijdsverschil.
Zo, alle vragen beantwoord :blush: :beach_umbrella:

12 likes

Hij had er nog een geloof ik. :wink:

Dank, maar betekent ‘instellen’ verdraaien naar de tijd die het hier nu is? Dus verzet ik elke keer dat bijvoorbeeld wil weten hoe laat het nu in Moskou is, Genève naar de tijd die het hier nu is? Dus moet ik, als ik dat over een half uur weer wil weten Genève naar een half uur later? En dan neem ik aan dat ik hem naar de plek van de uurwijzer draai?

1 like

Instellen altijd op 12:00 voor de plaats waar je bent. Dan zie je dat je in Genève een uur tijdsverschil hebt met Moskwa (uur later in Genève).

Nee hoor, drie vragen, drie antwoorden :grin:

4 likes

благодарю вас (gevonden via Google) @Plees

2 likes

Staat Londen erbij? Лондон in Cyrillische taal? Op de engelse variant van dit horloge wel. Amsterdam verwacht ik niet. 1 uur tijdverschil meen ik met Londen.
Google helpt prima. :wink:

Ps leuk horloge! Ik had er ook een, een heel mooie maar verkocht. Gebruikte hem ook weinig.

Ps. O ja Genève! Женева Nog beter. :blush:

1 like

Plees gaf aan dat ik Genève kon gebruiken. Ook zelfde tijdzone dus London is niet nodig.

2 likes

Helemaal waar.

Je wilde gaan reizen naar andere werelddelen met dit horloge?
Mij bekroop nog de vraag, hoe lang is het geleden dat dit horloge een service heeft gezien?
Toch prettig als hij fijn en betrouwbaar blijft lopen.
Ik probeer zelf ca eens in de tien jaar aan te houden voor horloges die ik echt draag.
Dit zijn wel fijne stabiele uurwerken heb ik ervaren.

Niet echt concrete plannen (ik heb de meeste continenten wel gezien, maar hoef er niet heen voor zaken of familie en tegenwoordig blijf ik het liefst in West-Europa) maar leuk te weten ‘voor als’.

Ik schat dat het een horloge van begin jaren 90 is en mijn overleden kennis was er de persoon niet naar zo’n horloge te laten onderhouden. Ik draag het echter zelden of nooit, dus ik vind het een goede service, die toch al snel meer dan 100 euro zal kosten en mogelijk enkele honderden niet waard.

Ik moest daar vanochtend nog wel aan denken. Ik heb meerdere tientallen horloges die ik in roulatie draag. De horloges van prestigieuze merken laat ik ook om de 10 jaar een beurt geven. Veel van de vintage horloges zijn de kosten van het onderhoud echter niet waard. Die hoef ik vind ik niet voor het nageslacht (ik heb geen kinderen) te bewaren, daarvoor zijn er genoeg oude horloges op aarde. Meestal zijn het horloges die volgens mij al door de oorspronkelijke eigenaren waren afgedankt. Als zij ze in de prullenbak hadden gegooid waren ze ook weggeweest. Ik vind dat ik dan niets verkeerds doe door ze te dragen tot ze kapot gaan. Daarom besloot ik een tijd geleden dergelijke horloges, maar ook de Chinese ‘shitters’ en hommages die ik heb niet te onderhouden, evenmin als goedkope huidige horloges zoals Vostoks en Seiko5’s. De laatsten kun je goedkoper vervangen dan een beurt laten geven. Grappig is dat ik nog nooit heb gehad dat het mechaniek van een horloge dat ik droeg kapot ging, wel een wijzer van een subdial van een Speedmaster Reduced die er af viel, maar erger nog nooit gehad. Misschien krijgen ze per stuk te weinig draagtijd.

1 like

A ha snap het. Dan hoeft dat niet persé.

Ik noem alleen nog het feit dat je het beslist niet over de honderden of zelf honderd euro kosten hoeft te verwachten bij zo’n relatief simpel uurwerk. Zeker als dat nu waarschijnlijk nog goed loopt. Vouwfietser wil dit nog wel eens doen, voor heel redelijk, als je het vriendelijk zou vragen.
Russische horloges waar iemand waarde aan hecht kunnen ook goed naar Julian Kampmann gestuurd worden. Worden goed geserviced in Polen.
Hij geeft aan, kosten tussen de 40 en 125 euro, afhankelijk van een defect en te vervangen onderdelen. Daar zitten dan ook chronografen bij. Ik heb het zelf daar laten doen bij 3 chrono’s. Was circa 80 tot 100 euro meen ik.
Maar uiteraard is dit je eigen keus.

3 likes