Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VII

In elk geval niet drogen met een föhn!

1 like

Kroon open gehad in de regen?

Mooie Chaika 2628H. Helaas bij de service een klein veertje kwijtgeraakt waardoor het snel verzet niet meer werkt.

9 likes

Nee de kroon niet open gehad tijden het regen…zal advies opvolgen van fdpg1963…heb alleen geen RH…
CV hok ook goed? Het is daar kurkdroog en warm

Ik zal straks kijken voor je , heb nog een donor uurwerk leggen

2 likes

beetje siliconenvet aan de rubberdichting helpt ook

3 likes

Dat zou super zijn!

Op dit moment is het klimaat buiten heel slecht om horloges open te maken, CV hok helpt niet. Je moet echt in een air conditioned ruimte zijn.
Dit is in onze woonkamer op een geijkte hygrometer…

7 likes

Pakking kroon of caseback, het plexi.
Vervangen dus, hoewel ik het plexi inschat als de minste oorzaak maar ik sluit het niet uit.
Ook kan er een lekje zitten in de tube.
Moet dus echt even naar de garage met deze amphibia.
Als er al sprake was van vocht in de kast zie je dat meteen als het koud is en het horloge op de pols zit.
De warmte van de pols condenseert dan aan de binnenkant van het koude plexi.
Als het goed is verdwijnt dit weer als het horloge weer op kamertemperatuur is.

2 likes

Is het niet zo dat dit ligt aan de warme omgeving en er nu ineens erg koude lucht bij komt met als gevolg dat het vocht dat in het horloge zit (je ontkomt niet aan een percentage vocht in je horloge omdat dat nou eenmaal in de lucht zit) gaat condenseren? Ik weet dat dit bij Casioaks ook gebeurt en daar hoef je je geen zorgen om te maken.

1 like

Vanmorgen een ongeplande test op waterdichtheid uitgevoerd op een Komandirskie. Even foto opgezocht. Deze:

Ik heb een nogal domme hond die behoorlijk in paniek was uit het water moeten halen en dat leverde een nat pak op. Ik dacht even niet na over welk horloge ik om had. Conclusie: ongeveer een meter onder (vies!) water, gecombineerd met wilde bewegingen, is blijkbaar geen probleem.

Thuis afgespoeld, maar het leren bandje stinkt nu nogal en zal ik misschien af moeten schrijven. Misschien te redden met goed spoelen in schoon water, op laten drogen en wat ledervet?

3 likes

Na schoon spoelen en opdrogen adviseer ik saddle soap. Wordt niet vet en groezelig. De bandjes behouden prachtig de kleur en soepelheid. Makkelijk te verwerken.

1 like

Wel, dan heb je geluk gehad want Komanderskies zijn niet waterdicht.
Altans, dit type niet, er zijn ook 200 meter WR versies.

1 like

Oei! Die is inderdaad heel mooi.

Volgens de specs absoluut niet, hoewel de constructie in essentie identiek is aan die van een Vostok duiker (schroefkroon, afdichtringen etc). Ik was ooit van plan om het te testen op een kitcherig goudkleurig model, maar dat ding heb ik verkocht. Daarna het plan laten varen.

1 like

Alles is al genoemd denk ik. Ik ben zelf weleens vergeten de kroon met aandacht dicht te draaien. Folkert zei het al, is goed om hem open te leggen in droge lucht. Ik haal deksel er dus af en leg hem, een uurtje op het glas onder een stolp. Tegen stof. Ook de kroon open.
Ik gebruik een mespuntje kraanvet, (siliconen) om deksel afdichting in te wrijven. En ook wat aan het ringetje in de kroon. Blijven ze soepel en in conditie.

1 like

Ik heb mijn Komandirskie 2 weken lang uren in de middellandse zee gehad, plus afspoelen/douchen achteraf. Doe die nog altijd elke keer om voor het zwembad ook. Gewoon omdat het kan. Maar inderdaad, mijn model is afgezien van de wijzerplaat en de fancy achterkant identiek aan de Amphibia, voor zover ik kan zien.

3 likes

Bijzonder he. Hans redt een hond uit het water met een Komandirskie en Johan loopt met een Amphibia in de regen. Wie van de twee krijgt condens? :thinking:

3 likes

We zijn nu bijna 7 uur verder en geen spoortje condens te bekennen. Rare jongens, die Russen.

2 likes

Dan is het waarschijnlijk de temperatuurwisseling geweest, maar helemaal zeker ben ik niet.
Condenseren in de kou komt eigenlijk niet voor bij amphibia’s, nog nooit gezien.

1 like