Vandaag de Volna 'ns om! (Autocorrect maakt daar Vulva van trouwens…).
Een prachtig horloge met geblauwde wijzers en een vergulden kast, met binnen in een Vostok 2809, e3n mechanische doorbraak toen het het meest precieze uurwerk uit de Sovjet-Unie was!
Het gaat mij er om dat er veel fluctuatie in zit. Van +13 tot -13 en even later een nog groter verschil.
Volgens mij is de LE voor dit uurwerk 42 of 43 graden maar correct me if i’m wrong. Zou mijns inziens verder niks uit moeten maken voor de fluctuaties van + naar -.
Mee eens hoor. Gemiddeld kom ik uit op +8 seconden per dag wat ik erg netjes vind. Maar voor de gein legde ik hem op de timegrapher en toen zag ik deze metingen wat bij mij vraagtekens opriep.
De precisie zou ik me geen zorgen om maken, beat error is oké, maar een amplitude onder de 200 voor een bijna nieuw horloge is wel heel laag. Die zou ik toch richting 300 en meer verwachten
Inderdaad, 42 graden voor de 24xx is het juiste. Maar dat gaat in het meten op de timegrapher niet het verschil maken. Het gedrag op een timegrapher van een Boctok 24xx kaliber kun je niet generaliseren. Te veel factoren die een verandert beeld in de meting kunnen veroorzaken. LA zou iets hoger kunnen zijn. Gemiddeld gezien heb je een uurwerk wat jaren prima zo kan functioneren maar wil je het perfectioneren zul je het uurwerk een beurtje moeten laten geven. Als ik mijn Boctok uit elkaar heb gehaald, gereinigd en voorzien van nieuwe olie en de assemblage uitvoer met meer aandacht dan dat de fabriek het doet (kwaliteit is de afgelopen jaren achteruit gegaan weten we uit ervaring en hier meerdere keren geconcludeerd) is het meetresultaat op de timegrapher kaarsrecht +/- 2 seconde haalbaar. Maar of het nodig is? Andere discussie.