Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VII

Het is een snelverzet door de kroon uit te trekken Bill alleen dat van de dag verzetten weet ik ook niet meer :blush:

3 likes

Toch knap hoe ze dat mechanisch kunnen maken.

2 likes

Jazeker, vernuftig mechaniek.

2 likes

Precies mijn gevoel. Ik was 12 toen de muur viel, en de het einde van de koude oorlog zorgde voor een relatief ontspannen puberteit. De Russen waren niet meer het “Evil Empire” . Na ruim 30 jaar begint dat gevoel weer sterker te worden. Hoewel een groot deel van de bevolking misschien niet achter deze oorlog staat…

5 likes

Ik heb nog een brok van de muur. Bill❤️Moni.
In '87 er samen opgeschreven en de nacht dat de muur om ging. Is Moni er met haar vader heengegaan die was grensbewakers in west Berlijn. En hebben ze met een slijptol dat stuk eruit gehaald.

9 likes

@PieterK

3 likes

Hoeveel mensen er achter de oorlog staan is lastig in te schatten voor ons. Als we al mensen persoonlijk kennen, dan zijn dat over het algemeen mensen met een meer cosmopolitische blik/ interesse en niet de mensen in de boerendorpjes of de conservatieve, naar binnen gerichte mensen in de steden. In de oude Soviet Unie waren er zeker ook mensen die niet dol waren op de communistische heilstaat, maar ook een heleboel inwoners die de partij wel steunden. Hetzij noodgedwongen omdat ze er voor hun beroep van afhankelijk waren, hetzij omdat ze niet beter wisten. Vergis je niet in wat jarenlange stelselmatige indoctrinatie, propaganda en afgesloten zijn van kritische berichtgeving met een mens doen.

Anyway, terug naar horloges: ik zal voorlopig geen goederen uit Rusland/ met Russische oorsprong meer bestellen waar ik het kan helpen. Simpelweg omdat elke euro die direct of indirect naar Rusland vloeit de oorlogskas spekt. Sommige zaken zoals bijv gas zijn moeilijk om radicaal mee te stoppen, nu even geen Russische horloges kopen is eenvoudiger. Maar ik blijf ze wel gewoon dragen, het horloge is geen schuld hieraan en ik vind ook niet dat ik Rusland steun door het horloge wat ik draag.

9 likes

Ik heb ook nog een stuk muur, maar dan zonder eigen opschrift. Ik ben in mijn jeugd een aantal keer in Oost-Duitsland geweest waarvan 1x in Oost-Berlijn en aan die kant was het lastiger om er iets op te schrijven :smiley:. Ik was 12 toen de muur viel en een dikke twee maanden later was ik weer in Berlijn. Toen zijn we naar de muur gegaan en hebben een paar stukjes meegenomen die erbij lagen.
Ik denk dat die jeugdherinneringen wel bijgedragen hebben aan mijn interesse voor horloges van achter het Gordijn.

7 likes

Zeer content mee​:+1::smiley:, met dank aan @Bert59 !

Telemeter en 12 uur lunette zijn mooie analoge functies. Heerlijk trouwens het geluid bij het starten van de chrono :innocent:.

Vroeg me enkel nog af of dit een chrome kast is of RVS kast, iemand? In dien chrome, tips om het mooi strak te houden? Does and don’t

Thnx :smiley:

14 likes

Chrome kast. Hoe netjes te houden? Gewoon netjes mee omgaan zou ik zeggen. Krassen vermijden. Schoonhouden met een zacht doekje af en toe. De pushers zijn ook verchroomd en kunnen, bij intensief gebruik, doorslijten op de drukpunten. Daar kun je weinig tegen doen. Maar een gemiddelde verzamelaar draagt zo’n horloge niet dagelijks. Veel plezier er mee!

8 likes

Dank, Neej klopt. Genoeg afwisseling, dank voor je tips.

4 likes

Een Komandirskie met blauwe NATO-band af fabriek. Zit helemaal chips. Is die band verkeerd gemaakt?

6 likes

Probeer methode 3 van dit filmpje eens (start op ongeveer 3:00). Bij mij zit dat vaak net ff beter.

4 likes

Thx. Zo zijn al mijn NATO-banden.

Wat overbodig is in mijn ogen zijn die twee ringen links.

4 likes

Dus jij bent de schuldige! Rusland en NATO moeten elkaar niet zo. :innocent:

En ik moet NATO banden ook niet. Rare dingen!

4 likes

Yep, Hans. Ik krijg altijd al vd grote chef thuis overal de schuld van

2 likes

dat heb ik ook begrepen

2 likes

Dat gelazer begon al in het paradijs met die appel.

3 likes
  • De Amerikaanse betalingsdienst PayPal biedt zijn diensten niet meer in Rusland aan. Het bedrijf maakt het voorlopig nog wel mogelijk voor Russen om tegoeden bij de dienst op te nemen. PayPal was eerder deze week al gestopt met het accepteren van nieuwe Russische klanten. Ook PayPal’s app Xoom, voor het versturen van geld naar personen in andere landen, werkt niet meer in Rusland.

Het is en wordt steeds moeilijker om te bestellen en betalen van Russische horloges.

5 likes

Ik heb een bezel en nog wat onderdelen aangekocht. Was al voor de invasie heb donderdag te horen gekregen is retour naar de verzender. Nu hopende mijn bedrag terug te krijgen PayPal is niet aansprakelijk .

1 like