Ik ben een beginnende verzamelaar en pas 3 maanden actief op het HF. Dit topic vind ik echt het leukst van allen ondanks dat ik ook Tissot liefhebber ben en eigenlijk veel horlogemerken gewoon mooi en leuk vind. Zoveel toffe mensen hier die elkaar zo enthousiast helpen. En te bedenken dat ik tot 3 maanden terug nog nooit van Vostok horloges gehoord had…
Jammer dat de hele situatie impact heeft op het wel en wee over Russische horloges maar het is ook heel begrijpelijk en menselijk. Wat er nu gaande is, is geen kleinigheid en veroorzaakt veel persoonlijk leed en dreiging. Ik ben opgegroeid in de koude oorlog periode en ook mijn militaire dienst tijd stond in het teken daarvan dus het sfeertje ken ik nog wel een beetje.
Laten we hopen dat iedereen rondom deze duivelse dictator hem snel stukje bij beetje laat vallen inclusief zijn leger want ik kan me niet voorstellen dat alle militairen dit uit vrije wil doen tegen hun broedervolk. Veel Russen staan allang niet meer achter dit alles maar durven niets te zeggen en een aanzienlijk deel van de bevolking is behoorlijk gehersenspoeld de afgelopen decennia dus dat duurt even tot de waarheid doordringt.
Ik blijf mijn Vostoks gewoon dragen, afgewisseld met andere merken, geen speciale voorkeur. Anders moeten horloges uit diverse andere landen met een niet zo fris verleden ook in de ban en blijft er weinig over.
Na lang aarzelen, laat ik toch het woord vallen.
Vredige vostok vrijdag vandaag.
Hoe ik over de situatie, en het nu horloges uit Rusland halen denk, is in andere topics wel voldoende duidelijk geworden denk ik.
Sommige dingen worden gewoon erg dubbel. Krijgen een bijsmaak. Ik werk nu aan een bouwpakket van een Spitfire; dat zet mij ook al aan het denken. Op een manier kan je het zien als verheerlijking van materialen die gebruikt zijn om -hoe je het ook wendt of keert- een ander minstens te verwonden.
Datzelfde geldt voor de Vostoks met tanks etc. Kocht van Bert hier onlangs een Sturmanski met een bom met vleugels als logo. Die zijn toch ergens een soort verheerlijking van strijdmaterieel, maar misschien meer een uiting van nationalisme, trots op je land. Da’s niet per definitie fout. Maar in de huidige situatie, minstens dubbel
Mijn Vostok uit de jaren 80, al een tijdje in bezit, maar moest even nagekeken worden. Jammer dat deze horloges nu zo’n dubbel gevoel bij mensen teweeg brengen.
Hoe kon je bij de Raketa de dag datum verstellen? Was toch dat foefje met steeds een tikje de kroon iets uittrekken en dan terug veren. En de dag gewoon door voor en achterwaarts. Ik heb hem geruild met iemand maar bedacht me later dat ik er niet de uitleg erbij heb gegeven
Vanuit stand 2 steeds een tikje verder uittrekken dan draait de datum 1x verder, de kroon veert terug naar stand 2. Dan opnieuw een tikje uittrekken, de datum gaat weer 1x verder en de kroon veert weer terug naar stand 2, etc.
De dag van de week inderdaad instellen door voor- en achterwaarts te draaien in stand 2.