Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VIII

Fijne Vostok-vrijdag!

14 likes

Als je goed kijkt kun je een soort planeet zien in de patina van deze Paketa.

12 likes

:thinking:
Ik zie een heel sterrenstelsel. Ja zo wordt ouderdom toch ook weer mooi. :grin:
‘Patina’ heb je in veel vormen trouwens, interessant!

1 like

Mijn ruimtevaart bijdrage.
2e foto is van de fraaie website van Netgrafik!

Wie heeft nog meer ruimtevaart/horloge foto’s?

13 likes

Hij komt hier wel vaker voor, maar ja ik heb er maar een! :rofl:

15 likes

Nou Jan. Sinds gisteren deze. Nu kan die met de zilveren wijzerplaat weg, want één 3133 is mooi zat.

Deze is met volledige rvs kast. Ik heb zojuist een bandje erbij gemaakt van 20/18mm. Staat toch mooier dan 18/16mm. Inkepingen niet recht afgesneden, maar mooi afgerond.

14 likes

De tegenpartij maakt iedereen blij :slight_smile:

1 like

Leuk Hans! Het is je gelukt! Rvs nog wel! Lijkt een iets dunner lettertype, ook serif. De eersten waren sans serif zoals op mijn 2e foto. Band is prachtig gelukt!

(Toen jij die oproep deed of iemand er een te koop had, heb ik de mijne nog eens uit de kist gehaald. Zeer getwijfeld, een dag omgedaan, en weer terug in de kist. Achteraf blij dat ik dat deed. In het verleden wel eens te snel verkocht. :grin:)

Sthurmanskie, komt ook van het Nederlandse woord stuurman. Door tsaar Peter overgenomen toen hij het vak scheepsbouw hier leerde. Dus is een haven ook passend voor deze zwarte schoonheid! :anchor::sailboat:

(Staat geen Sthurmanskie op, ik weet het. :wink:)

15 likes

Ik heb ook nog een Sthurmanskie achterdeksel liggen. Ik denk dat ik die houd.

De 3133 met zwarte plaat zou ik mooi houden Jan.

Ik zocht al een tijdje binnen de EU en deze heb ik uiteindelijk uit Italië binnen gekregen. De chrono minuut is niet perfect (tikje bijgewerkte kleur) en de quick date is niet goed afgesteld (datum spring weer terug), maar ik laat het zo want ik heb geen reservewijzers voor als het niet goed gaat als ik dat zou fixen. Ach in het verleden zette ik de datum ook nooit goed sinds ik een leesbril nodig heb :wink:

Mocht iemand belangstelling hebben in een Poljot 3133 met zilveren wijzerplaat… met perfecte case btw.

2 likes

Het is weer Boctok vrijdag. Winterse Amphibia. Echt tijd voor. Fijn weekend iedereen.

14 likes

Wat een geluk, datum stond al op de 8e.

17 likes

Van een pure schoonheid.
De laatste aanwinst in mijn Raketa “rolex” reeks.

16 likes

Overhaul Poljot 2614.2H

Na een aantal niet Russen onder handen te hebben gehad was het het eindelijk weer eens tijd voor een echte Rus die al heel lang in het “nog te doen” bakje lag. Kan aan de leeftijd liggen maar heb geen idee meer hoe ik er aangekomen ben. Misschien ooit eens op de Rikketik gekocht of misschien komt ze wel uit de onuitputtelijke collectie van Broeder Bill (Als iemand haar herkend, schroom niet te reageren). Hoe dan ook, vond de Poljot, want daar praten we over, te mooi om in de donor bak te deponeren. Ze was, toen ik haar vond in een redelijk slechte staat. Acryl gebarsten, kroon ontbrak, chroom op de kast flink aangetast door zweet en vuil, wijzers waren verbogen en hadden een lichte 360 graden afdruk op de prachtige blauwe sunburst wijzerplaat achtergelaten. Denk dat zij ook in een vochtige omgeving heeft gelegen want de wijzers waren flink aangetast. Het uurwerk (2614.2H 17 jewels) was er niet veel beter aan toe. Gaf geen tik meer, voorzichtig opwinden voelde aan alsof je met een hark door grindpad ging.
Al met al een mooi uitdagend projectje. Demontage kon beginnen. In de tussentijd bij Hugo van Timeparts een nieuw acryl besteld. Kast in de ultrasoon en voorzichtig gepolijst. Wijzers gericht en met Rodico gepolijst. Gelukkig heeft het vocht geen grote schade aan de luminantie van de wijzers aangericht. De memory is er wel een beetje uit maar dat is minder erg. Aan de beschadigde wijzerplaat ben ik wel een avondje mee zoet geweest. Uiterst voorzichtig met gedistilleerd water en een foam staafje het vuil verwijderd. Tot mijn verbazing werden daarmee ook de 360 graden wijzer beschadigingen redelijk weggepoetst. Indies voorzichtig met Rodico gepolijst, meer zit er in maar ben uiteindelijk blij met het resultaat. De patina hoort is dit geval gewoon bij haar ruige leven. Vervolgens het Poljot motortje aan de beurt. Uurwerk was gruwelijk vuil maar zag aan de schroefjes dat ik zeer waarschijnlijk de eerste ben die na de eindmontage in Moskou er een schroevendraaier is zet. Vind ik altijd wel een geruststellende gedachte. Tijdens de volledige demontage kom ik er achter waarom er geen leven meer in het uurwerk mogelijk is. Waarschijnlijk is de Poljot ooit gevallen want de vergrendeling van het Incablock was los, chaton scheef in het uurwerk en blokkeerde de balansas. Fingers crossed of de balansas pivots de val hebben overleefd. Gelukkig geeft het beeld onder microscoop een positieve diagnose, vuil maar onbeschadigd. Verder met de demontage en zie ineens ook waarom het opwinden zo klink als “een hark in een grindpad”. De clutch wheel mist een tand (nooit meer teruggevonden) en heeft het intermediate wheel opgevreten.

Poeh, dat is balen. Normaal gesproken zou je dol gelukkig zijn als je een soortgelijk 2614.2H donor zou hebben maar helaas is dat niet het geval. Dat wordt graven in mijn obsolete magazijn voorraad, vak koppelingen en intermediate wheels. Ongelofelijk zoveel verschillende maten clutch wheels als er bestaan. Maar na de 20ste te hebben opgemeten heb ik de eindelijk jackpot. Pfff, hoe gelukkig kun je zijn met een paar millimeter staal. Ben eindelijk compleet en alles kan in de Elma wasmachine. Heerlijk moment als je van scratch af aan kan beginnen met opbouwen, oliën en afregelen op de timegrapher.

Het is een lang project geweest, economisch gezien natuurlijk totale waanzin maar ben bijzonder in m’n sas met het resultaat.

Op naar het volgende project, ja Bill, eindelijk is jouw Boctok classic aan de beurt.

25 likes

Mooi verslag Dirk, en je bent een volhouder! Die timegrapher waarden lijken mij prima toch?
:blush::ok_hand:

1 like

Hij ziet er super uit Dirk

1 like

Mooi verhaal Dirk en de eindresultaat mag er wezen :ok_hand::smiley:

1 like

Ik heb toch maar het risico genomen. Chrono minuutwijzer vervangen en quick date gefixed. ‘T is goed gekomen, gelukkig. Quick date correct afregelen is echt een trail and error klusje met 8 mogelijk posities van het wieltje. En slechts 1 werkt goed.

4 likes

Wat ziet hij er prachtig uit.

1 like

Vond het al niks voor jou, dit te laten zitten. :blush:

2 likes

Knap stukje werk. :+1:t2:

1 like