Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VIII

Jaaaa dat is wel een van de meest serieuze Vostoks. Zeer geslaagd!:ok_hand:t2:
Één groot nadeel: er zijn er veel te weinig van gemaakt. :tired_face:

2 likes

Ter info, hier hebben de kenners het over. :blush::ok_hand:

3 likes

Op marktplaats staat wel een 170862 (aan de prijs).

De blauwe klassieke Komandirskie die je te koop hebt vind ik trouwens persoonlijk veel mooier! :grin:
:+1:

1 like

Ik wilde niet gevlagd worden voor een verkapt “gevraagd” topic :grin: Hoop eind van het jaar eindelijk TL-2 te worden.

1 like

Ik ga er van uit dat je gaat deelnemen aan de komende fotochallenge nr 84 Folkert. Dat gaat vast helpen. :blush:

Wat is het onderwerp? Ben niet creatief overigens (als technicus).

1 like

Ja dat is nog even een verassing. :wink:

Weekendje @BroederBill

Tijdje geleden kreeg ik een klassieke Boctok van Bill over de post met de opmerking, “kijk maar wat je er mee doet”.

Dit weekend mooi de tijd gevonden om er wat mee te gaan doen.
Boctok kwam goed verpakt uit de enveloppe en trof hem in redelijke staat aan maar wilde aanvankelijk niet goed lopen.

Gezien de mooie uitvoering van de dail en de kast de moeite waard om hier energie in te gaan steken Dat wordt dan maar een totale revisie. Kast gepolijst daar waar nodig en het acryl geschuurd en in de laatste stage gepolijst. Uurwerk geheel gedemonteerd en voordat alles de wasmachine in gaat de onderdelen uitvoerig onder de microscoop gecontroleerd. Kleine glimlach kon ik niet weerhouden toen ik de balans onderwierp aan de check. Tja, dat dit horloge niet wilde lopen was eigenlijk vrij logisch. Aan een kant van de balansas is de pivot afgebroken en liep hierdoor niet in de steen. Dit maakt de diagnose wel heel eenvoudig.

Gelukkig zijn de Boctok balansasjes bij mij redelijk op voorraad dus aan de slag met de Tribniet. Balans spring en de balans eraf en op de nieuwe balansas.
Verdere montage en oliën van het uurwerk geen onoverkomelijke problemen meer tegen gekomen en al snel loopt de Boctok weer binnen de acceptabele specificaties van een oudje.

Wijzers waren ook hier enigszins aangetast en behandeld met Rodico.
Om de authenticiteit van dit horloge te waarborgen de bezel uitsluitend het vuil weggenomen en verder niet gepolijst. Blijf dit type wijzerplaat geweldig vinden, met de speling van het licht lijkt het net of het brandt. Prachtig.

Wederom weer een hoop plezier gehad met deze Boctok en kan weer snel terug naar Bill.

11 likes

Dat betekent ook dat als je er zoveel werk in steekt, je hem verdiend te houden. Je mag hem ook als kerstcadeau zien.

Je bent een goede kerel!

4 likes

Onderschat nooit jezelf Folkert! Ik ben ook een technicus. Het een sluit het ander niet uit. En wordt zeker weer leuk.

Maar uiteraard is er altijd plek in de herberg voor dit mooie sunburst model.
:wink:

1 like

32e68119-dbe4-49a1-8e28-9dcc83ecaca1

Goede morgen mensen!

9 likes

Goedemorgen! Weer een nieuwe werkweek. Geen Rus om de pols vandaag :open_mouth::grin:
Lekker op de fiets naar werk, heerlijke droge vrieskou. :cold_face:

2 likes

Laatste groet van mijn lang weekend weg. Bijna weer op weg naar de veerboot, in heerlijk koud en zonnig weer!

15 likes

Ik zat te twijfelen bij het maken van mij Poljot automaat hersteltopic waar ik die het best kon plaatsen. Dan hier nog maar even een reminder en vraag of iemand een antwoord heeft op mijn vraag:

3 likes

heb je toevallig ook geen anker voor 2414 liggen in die voorraad?

Volgens mij had je zelf al een soort diagnose gesteld? Iets met haakpallen? :thinking:

Gewoon simpel gedacht. Als het probleem is dat hij niet pakt bij het handmatig opwinden. Dan is misschien de veer gebroken? Of dat haakje waar hij de kracht mee overbrengt naar de trommel, is los of gebroken.
Als dat het is, de complete veerton vervangen zou ik zeggen.

Maar ik zeg er bij, ik heb zelf nooit aan een horloge uurwerk gesleuteld. Ik zou ook adviseren zorg voor donor uurwerken.
Voor echt vakkundige adviezen @DirkT of Vouwfietser. Dat weet je toch? :blush:

1 like

Ga systematisch te werk. Als je twijfelt aan de veerton (aan de foto te zien ben je al bijna zover) neem deze uit, verwijder de deksel en check het inwendige (Vuil, veer gebroken, oid). Indien dit niet het geval is, neem het echappement uit en check met handmatig winden of de geartrain mooi loopt en aan het eind reverse energy heeft. Weet wel dat je met symptoom bestrijding bezig bent. Als je er een geslaagd project van wilt maken en je bent inmiddels aan deze fraaie watch emotioneel gehecht geraakt moet je een totale service overwegen. Uiteraard zijn deze kosten meer dan de uiteindelijk waarde. Beetje inherent aan onze Russen.

1 like

Zeker wel…pm mij maar even over hoe en wat.