Poljot automaat herstel (poging)

In een enorm lot klussertjes zat deze Poljot.

Geinig ding met mooie wijzerplaat en dito 2.
Verguld, automaat, breuk in de plexi en uiteraard: loopt niet. Opwinden kon ook niet en dat is raar bij een automaat. Enfin eerst maar eens kijken wat ik kan vinden.

Op het eerste gezicht niks te zien. Veer eerst maar eens ontspannen en dan verder ontleden:

Hier zie ik al iets raars:

Een van de raderen (welke is dit ook al weer :thinking:) zit scheef en blokkeert de boel. Die goed gezet en alles nagekeken. Lijkt allemaal ok.

Opwinden dan maar. Hier gaat iets niet goed: er lijkt te weinig kracht op de veer in de veerton te komen. Daar komt bij dat het asje naar mijn idee te makkelijk door draait in de veerton, dat is toch niet goed?

Wie weet raad?

3 likes

image image

Automaat. Dus de rotor is bij jouw exemplaar al verwijderd, neem ik aan.

Ranfft heeft een verhaal bij dit uurwerk over een ‘detached manual wind’. Losgekoppeld dus.
Verklaart dat iets over het niet zomaar met de hand kunnen opwinden? Misschien toch een gebroken veer?
(ik sla er ook maar een slag naar, maar dit leek mij een aardige verklaring van het probleem… :slight_smile: )

1 like

Dank voor deze info Lex. Mooi stukje geschiedenis gevonden van het loopwerk. Hierin staat dat het ook handmatig opgewonden moet kunnen worden. Tegelijkertijd zie ik hierin het mogelijke probleem (deels). Als ik dit zo lees functioneren bij mij de “haakpallen” niet goed op de veerton. Ik ga er verder op in duiken.

1 like

Inmiddels na wat ruggespraak met @DirkT een verdere inspectie gedaan naar de echte toestand van de veer.
Ik had twijfels of de veer nog wel intact was zie hieronder:

Dirk beaamde dat, maar na verwijderen veer zien we dit:

Niet kapot, wel gaar. Tijd voor een nieuwe. Eens kijken wat ik heb liggen in mijn voorradje veren.

1 like