Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VIII

ok, top! Dan gaan we dat doen :wink:

Ben in ieder geval gerust gesteld, waarvoor dank :blush:

2 likes

Zijn naam

is hier nog al es geadviseerd! Moet ik onthouden :+1:

In ieder geval weet ik nu ook het juiste type dat op komst is (Cadet Dolphin) :blush:

3 likes

Doen! :+1: want het kan echt veel nauwkeuriger lopen dan -2 minuten. Maar een goed advies is ook om het uurwerk een weekje of twee gewoon te laten lopen. En dan weer eens kijken hoe het dan loopt. En je weet nu waar je moet zijn voor een goede afstelbeurt :+1:

3 likes

Vermoedde ik al. Je vond die van @Lexaf ook al mooi. Ik zie ook net dat hij nu weg is bij poljot24. Een heel mooi exemplaar. :blush:

3 likes

@Omega_73 @TiphanyVDB De witte verf is bij mijn exemplaar op miraculeuze manier verdwenen en dat maakt het aflezen soms moeilijk. Er zou witte verf of lume in de uitsparing van de wijzers moeten zitten. Ik zou niet weten wie er weer verf tussen kan krijgen want dat lijkt mij een enorm priegelwerk en moeilijk om netjes te doen. Zie foto:

Boctok Cadet Dolphin

5 likes

Relumen is heel eenvoudig.
Wijzers ondersteboven ondersteunen en de capillaire werking gebruiken.
Zie de link
Het oudje leeft weer

4 likes

Dat kunnen sommige mensen best doen. Weet niet of vouwfietser dit wil doen. Anders misschien Dirk? Of Hans eens vriendelijk vragen? Slls.
Update. Vouwfietser reageerde al :blush:

2 likes

Busted :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Nu wat die lumen betreft, is het de bedoeling dat dit oplicht in het donker? Of hoe werkt dit?

2 likes

Ik gebruik transparante modelbouwverf met lume poeder dat ik er doorheen meng.
Dat geeft dan ook licht in het donker.

1 like

Ik stuur je tzt wel even een PB voor dat lumen. Ik heb ook een Amphibia die ik teveel moet bij winden de laatste tijd. Waarschijnlijk is het automatic gedeelte of de veerton vies. Of staat misschien droog. Voor de rest loopt de Amphibia perfect of iig nauwkeurig.

1 like

Hoe werken die lumen juist? Gisterenavond lichtte er niets op in het donker. Of moet er eerst zonlicht opkomen? Of verdwijnt dit met tijd…

1 like

Er moet eerst licht bij komen zonlicht of kunstlicht en UV lamp werkt nog beter.
Vervolgens loopt de lichtafgifte langzaam terug.
Standaard lume poeder doet het redelijk, dure producten werken beter en langer.
Vooral Seiko horloges hebben erg sterke lume!
Ik zou wel wat van dat Seiko goedje willen hebben.

4 likes

Ah, ok, bedankt!

Bij mijn Tissot duurt dit echt niet lang dat dit oplicht. Benieuwd wat het bij deze Vostok zal zijn. Maar ik had geen idee hoe het werkte. Bij de Tissot had ik de indruk dat het beter ging met zonlicht.

1 like

Het is pigment op basis van fotoluminescent materiaal (vaak strontiumaluminaat). Dit niet-radioactieve materiaal wordt op wijzers, cijfers en wijzerplaten geverfd en gloeit vervolgens in het donker (meestal in een groene of blauwe tint) door licht te absorberen en vervolgens weer licht uit te stralen.

Des te energetischer het licht wat je er eerst op laat vallen, des te beter het resultaat. 5 seconden UV licht (eigenlijk ‘near UV’ als je een UV zaklamp hebt) en lume werkt maximaal.

4 likes

Tja, die Russische lume is niet al te best dat is bekend. Zoals hierboven al gezegd is het Lumi-bright van Seiko veel beter net zo als het Zwitserse lume goedje Super-Luminova.

4 likes

Het heeft weinig stamina. Het werkt bij mij een minuut of 10 maximaal. Mijn Orient Mako kan ik om 04:30 nog aflezen als ik per ongeluk wakker word.

3 likes

Dat is wel prettig ja, ik heb ook een horloge met Micro-Tec tritium gas tubes, dat is toch even wat anders! Het gloeit niet fel maar wel heel constant, net hele kleine TL buisjes. Helaas zit je met T25 tritium al na 25 jaar op half life. Of het licht dan ook de helft minder is weet ik niet. Misschien zie je er dan bijna niks meer van haha! Ik heb daar nog geen ervaringen over gehoord.

2 likes

Hoe lang de lume het doet interesseert mij eigenlijk minder. Ik kijk er een keer op in het donker voor de lol en dat is het.

Maar voor mij het belangrijkste is dat ik die lege wijzers met ‘doorkijk sleuf’ bloedlelijk vindt.
Zeker als er nog een brokje lume in zit. Ook ontbrekende stukjes bij markers irriteert mij mateloos. Moet netjes voordat ik hem ga dragen. Bij voorkeur in de goede kleur natuurlijk! Zo ben ik een groot liefhebber van de mintgroene Sturmanskie lume! :blush::+1:

12 likes

radium er in doen voor tien tallen jaren licht

2 likes