Wat een fraai horloge!!
Stem eruit halen, kroon verwijderen en richten in een spantang.
Worst case wordt het een nieuwe stem.
Vreemde reactie van de juwelier, was natuurlijk geen horlogemaker.
Zag er geen winst in. Als je het zelf niet kunt, naar een horlogemaker gaan en juweliers voorbij lopen.
Juweliers kunnen niet meer dan een horloge opsturen of een batterij van een quartz vervangen. En zelfs dat wist onze lokale juwelier tot 2 keer toe te verprutsen, eerste keer vocht in het horloge van mijn vrouw en de tweede keer de alarmknop van mijn Tissot niet goed vast gezet.
En dat is dan een officiële Oris, Certina en Seiko dealer…
In begin van mijn ‘horloge hobby’ periode ook naar plaatselijke juwelier geweest. Omdat ik het schroefdeksel van mijn oude Omega geneve 600 eens open wilde hebben voor inspectie en foto’s. Die man heeft vast speciaal gereedschap daarvoor. Hij verdween even naar achteren en ik kreeg hem terug. Open en met flinke kras op achterdeksel.
Auw
Later heb ik het horloge laten reviseren door Jan Ubels. Was mijn eerste ‘echte’ horloge, in 1981 gekocht als overjarig model. Maar het lag al dik 20 jaar stil. Toen bleek dat er water schade in het uurwerk zat. Ik reed er ook motor mee toendertijd.
Vandaar waarschijnlijk dat het deksel loei vast zat bij die juwelier bedacht ik achteraf.
Dit een beetje ter nuancering.
Ik draag het horloge nog af en toe met veel plezier!
Begrijp ik helemaal. Alle websites die het wel aanbieden hebben het ook niet meer op voorraad. Hoop dat iemand nog een kroon heeft dan zit het met die pakkingen ook meteen goed. Die van de caseback zal ik in het siliconenvet zetten en dan geloof ik het wel.
Mespuntje en uitwrijven!
Ben er super blij mee.
De wijzerplaat was blauw maar met het verloop van de tijd is hij mooi bruin geworden…zeldzaam ,maar niet zo zeldzaam als de Maroon uitvoering
Heel fraaie Vostok!
Mooie Johan!
Ik vermoed dat deze ook blauw geweest is. Maar is hij nu bruin…
…of meer grijs? Afhankelijk van het licht ook denk ik.
Thanks! Dat leek mij dus ook al.
Ik ga even opzoek naar een goede horlogemaker hier in de buurt van Utrecht want heb daar zelf de tooltjes niet voor.
Tips welkom!
Ik zou met een Russisch horloge niet naar een Nederlandse horlogemaker gaan. Die hebben meestal geen onderdelen of geen zin in de zoektocht. Of je moet een liefhebber horlogemaker op het forum treffen.
Wanneer de stem recht gebogen kan worden zonder te breken heb je wel een kans natuurlijk. Maar dat weet je pas achteraf.
(Zit zeker een vostok uurwerk in het horloge van je vriendin?)
Ik heb zelf goede ervaring met Julian Kampmann van poljot24. Hij verkoopt ze ook. Hij heeft connecties met Poolse horlogemakers. Werkt goed en niet duur, maar horloge is wel een week of 6 a7 onderweg.
Ik vraag me trouwens af, de afdichting en bus waar stem doorsteekt, die zou ik ook even controleren. Heeft toch een tik gehad of er staat spanning op.
Ja stom! Dat wist ik natuurlijk gewoon! Denk dat dat de beste optie is. Thanks!
Het is de kwarts variant. Heb m zelf nog niet opgemaakt om te kijken.
Een Russische quartz?
https://www.poljot24.de/sturmanskie-automatik-gagarin-sports-blau.html
Zeker weten? Hier zit een vostok in. Met vergelijkbare functies.
Yup. Is deze:
Zit een Ronda in blijkbaar? Wist ik ook niet.