Heb je toevallig ook de foto van de onderkant van de 059 plaat? Interessant om te zien. Verbazingwekkend hoe scherp ze dat kunnen persen! Altijd gedacht dat het opgelegde plaatjes waren. Mede door de chroom look.
Ja, die zit één plaatje boven de tank. Deze dus:
Ik dacht eerst dat die ook holtes had aan de achterkant, maar hij is vlak van achteren, dus werd heet geperst. Misschien dat de oude sunburst scuba dude nog wel holtes heeft. Gietwerk zou ook nog kunnen, maar dat moet ik opzoeken. In ieder geval is opsolderen van indices out of the question, want vergeleken met indices met pennetjes door gaatjes zou dat een enorm gepiel zijn om al die stukjes uitgelijnd te krijgen. Als ik een oude beschadigde wijzerplaat met dit soort indices tegen kom, zal ik de verf eraf krabben en een close-up foto maken. Dan zal te zien zijn dat alles één stuk metaal is…
De afwijkende scuba dude die jij had, met ontbrekend indexblokje op 12, heeft dezelfde plaat als de versie met de Russische vlag en “Rossiya”, die hierboven in het rijtje staat. Kan holle indices hebben (eerder productieproces), of massieve vanwege hete persing en een vlakke ondermatrijs (latere productieproces).
Leuk detail. Past helemaal bij hun inprovisatiekunde en omgaan met schaarste. Even niet de geschikte platen of mal beschikbaar en de 12 uur maar even met lak aanbrengen.
@vouwfietser Andre, jij hebt deze plaat er, begin dit jaar, af gehad ivm met reparatie aan het datum mechanisme. Weet jij heel misschien nog hoe die plaat er aan de achterzijde uitzag? Holle indices? Was in februari dit jaar.
Datum verzet vingertje was afgebroken.
Foto’s van Andre. Van de oude cccp scuba dus.
Verkeerde moment teruggedraaid?
Ja Dirk. @DirkT jij hebt voor mij er ook zo een gefikst! Terwijl ik zo voorzichtig ben!
Dit was de vrij jonge zwarte scuba. Foto van Dirk.
En ook weer fris en frutig!
Misschien iwas dit nteressant voor sommigen om te zien.
De “snelverzet” voor de datum gebruik ik niet meer in ieder geval. Heb toch de indruk dat het wat licht is uitgevoerd.
Goedemorgen jongens, ik heb vannacht gewerkt en toen ik vanmorgen thuis kwam zat ik dit horloge nog eens te bekijken en van het één komt het ander, dus ik ben er aan begonnen en het is nu klaar.
Ik had het alweer in elkaar gezet en toch was ik niet tevreden over het glas dus weer het blok er uit en voor de tweede keer een polijstbehandeling gegeven, van 800/1000/2000/3000/4000 dan over de polijstborstel halen. De bezel heb ik heel lichtelijk over de polijstborstel gehaald, maar om beschadigingen te voorkomen heb ik het grotendeels met de hand en met Silvo gepoetst, de kast over de polijstborstels, (blok kleur wit gebruikt) heel teder gedaan want ik weet niet hoe dik die laag is en die wil ik er wel oplaten zitten.Ik had nog een rubberen bandje liggen, dus die heb ik maar even om gedaan. Ik ben zeer tevreden hoe het horloge er nu uit ziet.
Het enige wat ik ben tegengekomen is dat de stift los hangt in de kroon, en de standen niet verzet kunnen worden, ik heb het op opwinden gezet, zodat ik niet de klep er af hoef te halen om het te verzetten naar opwinden, gelijk zetten komt niet zo nauw.
Russisch Komandirskie
Vostok duikhorloge
bouwjaar is mij niet bekend en ik heb ook vergeten te kijken naar het kaliber, misschien weten jullie wel wat er in zit, Een nieuwe stift met kroon kan ik kopen op eBay voor 23 dollar, maar het is staalkleurig dus daar wacht ik maar even mee.
Is dat niet vanwege het orginele “wiebel” kroon pricipe?
Die hoort iets te kunnen bewegen maar moet ook weer kunnen “inhaken”.
Het horloge is al heel mooi opgeknapt!
Dank je Jan, en dat inhaken dat doet ie niet, ik heb al gekeken of ik het misschien kan repareren, maar ik ga er nu niet aan beginnen, ik koop wel een nieuwe in de toekomst, er staat er 1 te koop op eBay voor 23 dollar en dan nog verzendkosten en de kroon is van staal, dus ik wacht daar even mee.
Ik heb nog even een vraag, wat zit er voor een laag over de kast? Het is toch geen chroom zo te zien, het ziet er nog heel goed uit, ik zie geen slijtageplekken.
Hier nog een foto toen ik alle onderdelen klaar had en het weer in elkaar kon worden gezet.
Die wijzerplaat is in perfecte conditie, daar ben ik wel blij mee. Het is als defect horloge verkocht, maar het loopt fantastisch, het krijgt nog wel een keer een servicebeurtje, maar volgens de data hoeft dat nu nog niet. Wat er wel mee aan de hand is dat de veer terugslaat dus ik moet de veerton wel uit elkaar halen en kijken wat er aan de hand is.
Ik verwacht een verchroomde messing kast Max.
Hoewel er ook wat “goud” kleurige geweest zijn meen ik.
Die veer hoort niet door te schieten bij een handwinder toch?
En inderdaad wanneer je de stift beet pakt en kroon naar buiten trekt haken ze bij mij.
Maar daar is best vervanging voor te vinden.
Ja, dat zou best eens kunnen, er ligt een goudkleurige gloed over de kast, en ik zie wel dat het geen goud is, tenminste dat denk ik niet.
Die is heel wat duurder dan wat ik voor de mijne heb betaald, ik heb em voor een prikkie gekocht, volgens mij waren er geen bieders, er stond bij de beschrijving, ‘Werkt Niet’ vandaar weinig belangstelling denk ik, maar het werkt wel, alleen een paar kleinigheidjes zoals de stift en de veer.
21 euro, is toch geen geld voor zo’n mooi klokje.
Goede deal Max!
Ja Julian weet de prijzen wel. Dit was wel een van de duurdere. Vanwege zeldzaamheid en conditie?
Wel werkend met een service beurt en garantie. Mag een ieder gelukkig zelf bepalen of dat het je waard is.
Mooi geworden Max! Ga je hoop plezier van hebben.
23 dollar is wel heel veel geld voor een stem, denk dat ze binnen de club nog wel te vinden zijn.
Zelf heb ik er een aantal op voorraad maar toevallig net nodig voor een andere restauratie. Anders had ik je daar beslist mee willen helpen. Echt lastig dat de normale suppliers nu bijna niet zijn te benaderen voor spareparts. Gisteren op de beurs nog een aantal defecte grabbel Boctok’s zien liggen maar er komt een moment dat je deze toch maar laat liggen. Daar zat zeker een goede stem bij. Maar ja, niet chique je blij te maken met een dode mus,…
Overigens gisteren wel een hele mooie Russische vondst gedaan, zal één deze dagen de foto’s met jullie delen.
??
Leuk Dirk!
Zelf erg zitten twijfelen of ik zou gaan.
(Een vorige keer viel de beurs mij wat tegen. Inderdaad ook toen vrij veel oude meuk. En persoonlijk ben ik geen horloge sleutelaar. )
Ik heb nu eigenijk liever dat je die niet laat zien Dirk.
Welkom bij de club met je prachtige uurwerk, veel draagplezier toegewenst
Thanks Richard.
Number 3 en 4 zijn onderweg
Ben flink gevallen in de Vostok Rabbit Hole.
No way out! Om in goed Nederlands te blijven. Ga zo door, gezellig!
Hoe moet ik mezelf in bescherming nemen ?
Er is zoveel moois in dit draadje.