Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Welnee, hartstikke leuk! Is voor de achtergrond in de foto, daar verandert de topic niet door. Gewoon laten staan.

3 likes

Techniek & reviews wel, dacht ik?
Kun je al heel wat in kwijt.

2 likes

Ik heb heel wat assortimentoverzichten van ze gezien, maar deze ken ik niet! Anders had ik het niet geschreven. Oei, oppassen met aannames, dat zie je maar weer.

4 likes

Tsja zeg, model 0252, reissue van hun Amphibia uit de 70-er jaren, maar dan met een kastmaat van 47 mm en 400 m waterdicht. Wat een joekel, de oorspronkelijke was veel kleiner. Ongeveer 1650 USD. Ik zie 'm nu voor het eerst, erewoord.

1 like

Misschien dat ze dat bedoelen; dat je met een hoger trust level langer in de materie zit en beter weet waar je over l*lt, met minder aannames. Dus dat je verhalen betrouwbaarder zijn. Ja, daar zit wel wat in.

Ja zal meespelen.
In dat off topic kunnen ook onderwerpen zitten die wat gevoelig zijn voor irritante reacties. Ze willen ook een drempel erop hebben, zodat er meer zekerheid is dat het netjes en gezellig blijft. Zoiets.

En wat ik net zag.

Toevallig zie ik dit topic in techniek & reviews. Ben je goed in thuis toch? :slightly_smiling_face:

Poeh, da’s net zo’n verhaal als asbest. Toepassing ervan en werken ermee werd pas in 1983 formeel verboden, terwijl de carcinogene effecten al eerder vermoed wetden en waarschijnlijk ook al eerder klinisch werden bewezen.

De effecten van radium werden al tijdens het ziekbed van Marie Curie vermoed, want die zag bij leven al erger uit dan een lijk. Maar het kwam pas echt aan het licht door de “radium girls”, die met penselen radiumlume op wijzerplaten schilderden. Onwetende fabrikanten gaven aan nieuwelingen de tip dat ze de tip van hun penseel spits konden houden door er af en toe aan te likken en de penseel tussen de lippen te houden. Zo kregen ze het radium binnen (oraal js de ergzte besmettingsgraad) en kregen ze kanker aan kaakbeenderen, nekwervels, tandwortels, gehemelte, slokdarm en speekselklieren.

In de 50-er en 60-er jaren was tritiumlume al gemeengoed. Dat Kienzle wekkertje zal weinig gevaar opleveren. Maar uitgewerkte halfvergane radiumlume is nu nog steeds gruwelijk radioactief (erger dan uranium, en honderden jaren lang). Hoe dat bij radiumlume zit met de exacte datum van gebruiksverbod, moet ik opzoeken. Kleine digitale Geigertellertjes op batterij zijn niet meer zo duur tegenwoordig. Zou ik voor mezelf aanschaffen als ik aan oude horloges zou gaan sleutelen. Folkert heeft een droombaan wat dat betreft, hij zou die dingen op zijn werken kunnen testen en ijken.

2 likes

Net bij die rubriek gekeken. Folkert was me al 5 miljoen straatlengtes voor met 24-karaatse wetenschappelijk onderbouwde antwoorden. Daar heb ik niks aan toe te voegen.

2 likes

Goed samengevat geschreven Gerhard!
Maar dat kan dan in dat topic. Dat bedoelde ik eigenlijk. :wink:

1 like

Eben Byers zag er nog erger uit na het stelselmatig drinken van zijn eigen radium drankje…

Ondanks dat nog genoeg horloges uit de jaren 50 en 60 met radiumverf.

Mij hoor je niet klagen inderdaad.

1 like

Folkert was me al voor, haha!

2 likes

Moge Folkert,

ik las je tips voor budget-GMtellers. Daar ga ik zelf ook naar kijken. Bedankt!

1 like

Even wat dieper in de Raketa Amphibia reissue gedoken. Die werd in 2021 gemaakt en is inmiddels al weer een poos uit productie. Dat is misschien een licht verzachtende omstandigheid waarom ik 'm niet op m’n netvlies had. Maar ik zal voortaan een slag om de arm houden, ik probeer zo betrouwbaar mogelijk zaken te berichten. Mijn excuses voor de disinformatie.

2 likes

Als ik mij niet vergis is er in Nederland (zijn wel een paar Engelstalige goede elders) geen website waarin de historie van merk gerelateerde Russische horloge staat gedocumenteerd. In de korte tijd dat jij op dit forumdeel acteert heb je al bewezen een enorme berg achtergrond kennis te bezitten wat uitermate waardevol is voor ons als liefhebbers. Uiteraard weet ik niet wat je kennis is van het opzetten van websites maar zou fantastisch zijn als er een dergelijke centrale kennisbron er zou komen. Je hoeft het natuurlijk niet alleen te doen, zou ook opgezet kunnen worden in een collectieve moderator vorm. Voordeel van deze constructie is ook dat je hiermee zelf de verantwoordelijk hebt over de content en de bijbehorende voorwaarden.

2 likes

Ik kwam op Reddit een foto tegen van een Svembika-wijzerplaat, die er nog z.g.a.n. uitziet en nauwelijks verkleuring vertoont:

Het lijkt net alsof mevrouw een snor heeft, maar dat moet het schaduweffect verbeelden van de bovenlip die naar binnen valt. Het is een artistiek ongelukkige inschatting om daar zwart voor te kiezen, net als de wenkbrauwen, waardoor de verwachting van zwart snorhaar voor de hand ligt. Ze hadden bruin moeten kiezen, net als het vlekje dat de grens van de onderlip aangeeft.

Vostok wijzerplaat 796 heeft ook zo’n ongelukkige keuze. Het is een afbeelding van wolkenstralen (“crepusculaire” stralen) van een opkomende of ondergaande zon, achter een wateroppervlak met bootjes erop. Met tampondruk kun je geen kleurverloopjes maken, alleen via rasteren of pointileren, en ze hebben de kleur zwart gebruikt in een gepointilleerd (“met puntjes”) verloop. Het lijkt daardoor net alsof achter de wolken jagers staan die allemaal tegelijk een schot hagel lossen:

5 likes

Dank voor het grote compliment! Omdat ik pas met pensioen ben, ben ik bezig om mijn huis in het westen voor te bereiden voor verkoop, om te verhuizen richting de Achterhoek, waar bijna m’n hele familie woont. Daarna zal ik daar tijd voor hebben. Opzetten zou geen probleem moeten zijn.

4 likes

Deze is ook erg mooi. :ok_hand:

1 like

13 likes

“Naruchnie chasy” (armbandhorloge). Komandirskie 811139, vlag Russische marine. Deze wijzerplaat begint schaars te worden.

1 like

Wist ik niet, bedankt!