Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Misschien even zoeken naar een acceptabele modus die niet de bocht uitvliegt. Want een beetje context om een topic heen kan het verhaal een stuk plausibeler en interesanter maken.

Zo heb ik een horloge dat is gerelateerd aan de Baikal Amurskaya Magistral (BAM spoorlijn). Daar hoort echt wel een klein achtergrondverhaal omheen om uit te leggen waarom het ding is uitgebracht en best wel speciaal is. Moet ik nog even over nadenken voordat ik plaatjes laat zien.

Wat ik in dit forum mis is een rubriek waar je dat soort verhalen in kwijt kunt. Ontstaansgeschiedenis van merken/fabrieken, bepaalde productietechnieken, detailkennis over metallurgie, robijnlagers, smeermiddelen, de verhalen achter modelontwerpen. WatchUSeek heeft daar separate rubrieken voor, die door de jaren zijn uitgebouwd tot iets Wiki/encyclopedie-achtigs. En de artikelen zijn die context ook makkelijk terug te vinden. Maar ik kan ze ook schrijven in een eigen website, natuurlijk. Dan kan ik mezelf aftakkingen van de hoofdlijn veroorloven

1 like

Ja er is een “off topic” rubriek voor “zij” onderwerpen. Zoals motoren, auto’s, huisdieren, historische zaken en andere hobby’s, verzamelingen etc.
Die is daar zeer geschikt voor. Helaas pas toegankelijk vanaf level 2.

O ja en bijvoorbeeld de rubriek “techniek & revieuws”. Past nog beter bij wat je kwijt wil lijkt mij.

Hier kunnen algemene horloge techniek zaken besproken worden. Geen idee of die voor elk level open is. Denk van wel. Hieronder de regels.

1 like

Ja, duikers maken ze al een poos niet meer. Die markt is verzadigd, zelfs in Rusland met binnenlandse merken. Raketa is voor luxe en legacy gegaan, dus voor dressy of sporty modellen (Explorer concept) en thema-horloges, soms LE’s met schaarse componenten erin (stukjes metaal van ruimtevoertuigen etc.).

Interessant is, dat Raketa (en Slava en Poljot) in de 60-er jaren al goede duikerkasten uit rvs konden maken, toen Vostok Chistopol dat nog niet voor elkaar kreeg. Vostok kreeg de Amphibia-opdracht van de marine puur vanwege het laagste prijsaanbod en vanwege de betrouwbare reputatie van de Komandirskies, die ze goedkoop en in grote aantallen hadden geleverd aan landmachtonderdelen. Ook leuke trivia is, dat Poljot, Raketa en Slava een deksel met schroefring gebruikten, net als Vostok. Ze hadden het idee allemaal gejat van Blancpain.

4 likes

Okee, bedankt voor de uitleg! Ik zal die andere rubrieken gaan verkennen.

2 likes

Gaat je nog niet lukken, je bent TL-1.

ik weet niet wat er mis met die radio is als het niet mag haal ik de foto weg, het verzamel werk voorrij

In dit tempo zal dat niet lang meer duren :upside_down_face:

1 like

Nee nog 344 dagen actief meedoen :joy:

1 like

Oh ik ben blijkbaar niet up to date met de regels :joy:

on topic:

Ergens toch wel jammer.

Ze hadden wel iets

6 likes

Op actieve dag 366 word je TL-2. Gerhard zit nu op 22 dagen.

2 likes

Welnee, hartstikke leuk! Is voor de achtergrond in de foto, daar verandert de topic niet door. Gewoon laten staan.

3 likes

Techniek & reviews wel, dacht ik?
Kun je al heel wat in kwijt.

2 likes

Ik heb heel wat assortimentoverzichten van ze gezien, maar deze ken ik niet! Anders had ik het niet geschreven. Oei, oppassen met aannames, dat zie je maar weer.

4 likes

Tsja zeg, model 0252, reissue van hun Amphibia uit de 70-er jaren, maar dan met een kastmaat van 47 mm en 400 m waterdicht. Wat een joekel, de oorspronkelijke was veel kleiner. Ongeveer 1650 USD. Ik zie 'm nu voor het eerst, erewoord.

1 like

Misschien dat ze dat bedoelen; dat je met een hoger trust level langer in de materie zit en beter weet waar je over l*lt, met minder aannames. Dus dat je verhalen betrouwbaarder zijn. Ja, daar zit wel wat in.

Ja zal meespelen.
In dat off topic kunnen ook onderwerpen zitten die wat gevoelig zijn voor irritante reacties. Ze willen ook een drempel erop hebben, zodat er meer zekerheid is dat het netjes en gezellig blijft. Zoiets.

En wat ik net zag.

Toevallig zie ik dit topic in techniek & reviews. Ben je goed in thuis toch? :slightly_smiling_face:

Poeh, da’s net zo’n verhaal als asbest. Toepassing ervan en werken ermee werd pas in 1983 formeel verboden, terwijl de carcinogene effecten al eerder vermoed wetden en waarschijnlijk ook al eerder klinisch werden bewezen.

De effecten van radium werden al tijdens het ziekbed van Marie Curie vermoed, want die zag bij leven al erger uit dan een lijk. Maar het kwam pas echt aan het licht door de “radium girls”, die met penselen radiumlume op wijzerplaten schilderden. Onwetende fabrikanten gaven aan nieuwelingen de tip dat ze de tip van hun penseel spits konden houden door er af en toe aan te likken en de penseel tussen de lippen te houden. Zo kregen ze het radium binnen (oraal js de ergzte besmettingsgraad) en kregen ze kanker aan kaakbeenderen, nekwervels, tandwortels, gehemelte, slokdarm en speekselklieren.

In de 50-er en 60-er jaren was tritiumlume al gemeengoed. Dat Kienzle wekkertje zal weinig gevaar opleveren. Maar uitgewerkte halfvergane radiumlume is nu nog steeds gruwelijk radioactief (erger dan uranium, en honderden jaren lang). Hoe dat bij radiumlume zit met de exacte datum van gebruiksverbod, moet ik opzoeken. Kleine digitale Geigertellertjes op batterij zijn niet meer zo duur tegenwoordig. Zou ik voor mezelf aanschaffen als ik aan oude horloges zou gaan sleutelen. Folkert heeft een droombaan wat dat betreft, hij zou die dingen op zijn werken kunnen testen en ijken.

2 likes

Net bij die rubriek gekeken. Folkert was me al 5 miljoen straatlengtes voor met 24-karaatse wetenschappelijk onderbouwde antwoorden. Daar heb ik niks aan toe te voegen.

2 likes

Goed samengevat geschreven Gerhard!
Maar dat kan dan in dat topic. Dat bedoelde ik eigenlijk. :wink:

1 like

Eben Byers zag er nog erger uit na het stelselmatig drinken van zijn eigen radium drankje…

Ondanks dat nog genoeg horloges uit de jaren 50 en 60 met radiumverf.

Mij hoor je niet klagen inderdaad.

1 like