Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Logo is waarschijnlijk gewoon geleend. Hamer en sikkel, en vleugels zoals in Breitling en luchtmacht en zo. Dat ziet er op een horloge altijd interessant uit. Soortgelijk horloge nog niet gevonden. Zit niet in MRoatman’s verzameling.

Ja, de Tu-134 en 154 van Aeroflot vlogen ook op Schiphol. Was in 2002 afgelopen en in 2018 is er éénmalig nog een 154 op bezoek geweest. Ik kan me herinneren dat ik eind 80-er jaren naar het vertrek van een Tupolev gekeken heb vanaf het panaromadek. Veel lawaai uit de motoren, en roet. Nóg meer lawaai en toen kwam het ding in beweging voor taxiën. Van achter een beetje gelige raampjes keken de passagiers niet zo vrolijk naar buiten, en het opstijgen en de vlucht moesten nog beginnen.

Tu-154, foto van JetPhoto.net, gemaakt door ErwinS

6 likes

“Cardi Vostok Capitan” op een vlak houten intstrumentenpaneel met één meter geijkt met “x100 RPM”. Boot? Mooi doorleefd horloge met passend bandje. En interessant verhaal achter Cardi Vostok:
CARDI Vostok - SOVIETALY™

1 like

Oei, Aeroflot Tupolev is natuurlijk weer zwaar off-topic. Even een beetje CO2-compensatie met een horlogeplaatje:

8 likes

Interessant stukje Gerhard, wist er al wel een paar dingen over.
Alsnog staan hier dingen over het horloge/merk die ik niet wist.
Zoals Capitan, ik associërende dat met me nieuwe functie als “kapitein” toen. Maar daar blijkt dus weinig van waar.

Naja los van dat draag ik het horloge bijna altijd op me werk waar het inderdaad goed gebruikt wordt.

Ik vaar namelijk met een sleepboot zo als u goed opmerkte.

Fijne avond iedereen.

10 likes

Prachtige foto Co! Behouden vaart!

Misschien vind je dit nog leuk. Ik heb ooit Beroepsvaart als Fotochallenge thema gekozen.
Kwamen ook mooie foto’s in voor.

10 likes

Intussen op WatchUSeeki gevonden dat het “Nazdorovje” horloge daar al eens besproken is.

Is this Nazdorovye watch a Raketa? | WatchUSeek Watch Forums

Daar denken sommige forumleden aan een Raketa-horloge. Raketa had inderdaad ook een soortgelijke kastvorm in het assortiment, maar zal geen Poljot-uurwerkje hebben gebruikt. En Aeroflot zou niet blij zijn met een reputabele Russische horlogefabriek die hun logo op zo’n manier “leent”, en nog scheef afdrukt ook, in “dichtgelopen” afdrukkwaliteit. Dat laatste zag je dan weer wél bij de Raketa-wijzerplaatbedrukking uit die tijd, want die was soms bar slecht.

Poljot zelf zou eerder zoiets als hieronder hebben gemaakt, met een hogere kastkwaliteit:

image

En dit zag ik diverse keren op Etsy:

Soms wordt er als merk “BackInUSSR1991” bij genoemd en soms “Slava”. Die laatste kan ik me niet voorstellen, want Slava is er doorgaans kien op om de eigen merknaam te laten zien.

8 likes

Geweldig! Mooie techniek is dat, en vakmanschap. Fijne avond ook!

Diesel Engine 7200hp | Tugboat - Assisting Msc Alexa

2 likes

…en in deze Etsy-veiling wordt het merk “Luch” genoemd. Er zitten zelfs papieren bij (“pasport”) van de Minskiy Chasovoj Zavod, als we het drukwerk mogen geloven. Als fabricagedatum wordt 080891 genoemd. Zou het dan een Luch horloge zijn? Maar die maakten ook in-house uurwerken, net als Poljot en Raketa. Vaag verhaal. Of is het een gemeenschappelijk gemaakt en door diverse fabrieken gebruikt kastontwerp geschikte voor meerdere uurwerken, zoals je die zo’n 60-70 jaar geleden ook bij de Pobeda’s zag? In de Perestroika-tijd was er veel vraag naar Russisch spul, en men zal in dat gat gesprongen zijn om dit soort thema-novelty-horloges te maken voor export.

Sovjet Horloge LUCH Heren polshorloge QUARTZ polshorloge Origineel paspoortdocument Vintage herenhorloge NOS horloge Heren cadeau - Etsy Nederland

6 likes

Julian verkoopt hem al lange tijd.
Er circuleert er hier ook minstens een. :grin:
@M_Singer fijn horloge toch?

1 like

10 likes

Idd, heb 'm al meer dan 10 jaar!

Loopt met chronometer-waarden. :ok_hand:

Julian Kampmann weet z’n horloges netjes af te leveren hoor.

1 like

Op de kroon na is dit oprecht nog een mooi horloge.
Stiekem ben ik wel gek op die zakhorloge uurwerken van Molnija.
Ooit was dit mijn eerste oefen horloges.
Mijn huisgenoten vinden dit horloge wat minder als ik het draag, worden gek van het luidruchtige getik.

9 likes

helaas container schepen kunnen den helder niet binnen één wad gebied ,ik ben gek op scheepen als kind al met de misthoorn ik woon nu 20 km verder dus hoor haar ik niet meer ik ben onder vuurtoren geboren ( heeft niks met een horloge te maken als niet het mag gaan ik het verwijderen

1 like

Van mij wel Richard. Ben ook een liefhebber van schepen. Ben geboren aan de Rijn. Allemaal Rijnaken daar. Heb nog meegevaren als stagiair van de MTS bij de RWS. Rivier dwarspeilingen gedaan. En zeilen met mijn oom op zee.
:slightly_smiling_face:

Laat nog even een leuk horloge van je zien.

Terschelling.

8 likes

ik te Den helder hier

ik moet plaatsen

9 likes

Mooie achterdeksels ook! Die linkse en Gagarin zie je niet zo vaak.

Het gekke is dat onderaan de slava logo staat maar Vostok bovenaan. Nu heb ik er nog eentje die meer consequent is. Of interpreteer ik het fout

Screenshot_2025-02-02-07-04-51-63_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6

6 likes

Of een slava wekker die “Vostok” (oost) heet? Naar een ruimtevaartraket. Waarom niet? :thinking:

Deze wekker symboliseert de baan van een raket. Dus dat zal de reden wel zijn.

Uit de fraaie website van Netgrafik.
"In adition to the Soviets putting the first man in space, the Soviets were also first in putting a women into space as well. On June 16, 1963, Valentina Tereshkova, on board Vostok 6, spent three days in space orbiting the earth 48 times before re-entering the atmosphere and parachuting safely to earth. Tereshkova, seen here in "

Hier is sprake van Vostok 6. Zo was er ook een Vostok 5.
Ik vind die Boctok wekker ook de mooiste raket hebben. Maar toegegeven, die namen zijn wel wat misleidend. :wink:

Deze wekkers werden gemaakt door Slava, in Moskou. Weliswaar werd de Tweede Moskouse Horlogefabriek bevolen op 15 oktober 1941 om te verhuizen naar Chistopol, zoals de Eerste Staatshorlogefabriek moest verhuizen naar Zlatoust, maar de Moskouse fabriek werd niet vernield door de Duitsers en werd weer in gebruik genomen nadat ze waren verdreven en de oorlog was afgelopen. Hiervoor werd een deel van het personeel en de apparatuur teruggehaald uit Chistopol, en ook een deel uit Zlatoust. In 1958 werd het logo van de fabriek vernieuwd in de M met de 2 erdoorheen, zoals op de wekker. De wekker is dus na 1958 gemaakt. Dat klopt, want de Vostok 3K ruimtecapsules vlogen vanaf 9 maart 1961 (met de hond Chernushka en nog wat andere dieren, en op 12 april met Gagarin erin). De vluchten/missies heetten Vostok 1 (Gagarin) t/m 6 (Tereshkova, 19 juni 1963), maar de capsule was telkens een Vostok type 3K.

“Vostok” werd op de wekker gedrukt/geschilderd vanwege de Gagarin-vlucht, ook al is de wekker door Slava gemaakt. Geen probleem, want de fabriek in Chistopol gebruikte pas in 1964 de Vostok merknaam voor de hele fabriek.

1 like