Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Julian verkoopt hem al lange tijd.
Er circuleert er hier ook minstens een. :grin:
@M_Singer fijn horloge toch?

1 like

10 likes

Idd, heb 'm al meer dan 10 jaar!

Loopt met chronometer-waarden. :ok_hand:

Julian Kampmann weet z’n horloges netjes af te leveren hoor.

1 like

Op de kroon na is dit oprecht nog een mooi horloge.
Stiekem ben ik wel gek op die zakhorloge uurwerken van Molnija.
Ooit was dit mijn eerste oefen horloges.
Mijn huisgenoten vinden dit horloge wat minder als ik het draag, worden gek van het luidruchtige getik.

9 likes

helaas container schepen kunnen den helder niet binnen één wad gebied ,ik ben gek op scheepen als kind al met de misthoorn ik woon nu 20 km verder dus hoor haar ik niet meer ik ben onder vuurtoren geboren ( heeft niks met een horloge te maken als niet het mag gaan ik het verwijderen

1 like

Van mij wel Richard. Ben ook een liefhebber van schepen. Ben geboren aan de Rijn. Allemaal Rijnaken daar. Heb nog meegevaren als stagiair van de MTS bij de RWS. Rivier dwarspeilingen gedaan. En zeilen met mijn oom op zee.
:slightly_smiling_face:

Laat nog even een leuk horloge van je zien.

Terschelling.

8 likes

ik te Den helder hier

ik moet plaatsen

9 likes

Mooie achterdeksels ook! Die linkse en Gagarin zie je niet zo vaak.

Het gekke is dat onderaan de slava logo staat maar Vostok bovenaan. Nu heb ik er nog eentje die meer consequent is. Of interpreteer ik het fout

Screenshot_2025-02-02-07-04-51-63_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6

6 likes

Of een slava wekker die “Vostok” (oost) heet? Naar een ruimtevaartraket. Waarom niet? :thinking:

Deze wekker symboliseert de baan van een raket. Dus dat zal de reden wel zijn.

Uit de fraaie website van Netgrafik.
"In adition to the Soviets putting the first man in space, the Soviets were also first in putting a women into space as well. On June 16, 1963, Valentina Tereshkova, on board Vostok 6, spent three days in space orbiting the earth 48 times before re-entering the atmosphere and parachuting safely to earth. Tereshkova, seen here in "

Hier is sprake van Vostok 6. Zo was er ook een Vostok 5.
Ik vind die Boctok wekker ook de mooiste raket hebben. Maar toegegeven, die namen zijn wel wat misleidend. :wink:

Deze wekkers werden gemaakt door Slava, in Moskou. Weliswaar werd de Tweede Moskouse Horlogefabriek bevolen op 15 oktober 1941 om te verhuizen naar Chistopol, zoals de Eerste Staatshorlogefabriek moest verhuizen naar Zlatoust, maar de Moskouse fabriek werd niet vernield door de Duitsers en werd weer in gebruik genomen nadat ze waren verdreven en de oorlog was afgelopen. Hiervoor werd een deel van het personeel en de apparatuur teruggehaald uit Chistopol, en ook een deel uit Zlatoust. In 1958 werd het logo van de fabriek vernieuwd in de M met de 2 erdoorheen, zoals op de wekker. De wekker is dus na 1958 gemaakt. Dat klopt, want de Vostok 3K ruimtecapsules vlogen vanaf 9 maart 1961 (met de hond Chernushka en nog wat andere dieren, en op 12 april met Gagarin erin). De vluchten/missies heetten Vostok 1 (Gagarin) t/m 6 (Tereshkova, 19 juni 1963), maar de capsule was telkens een Vostok type 3K.

“Vostok” werd op de wekker gedrukt/geschilderd vanwege de Gagarin-vlucht, ook al is de wekker door Slava gemaakt. Geen probleem, want de fabriek in Chistopol gebruikte pas in 1964 de Vostok merknaam voor de hele fabriek.

1 like

Ik zit in de trein en ik bekijk en schrijf dit met m’n smartphone, dus ik kan de foto’s niet sterk vergroten. Vergis ik me of is het Vostok op de wekker handgeschilderd? Ik zie ook schilderwerk op de minutenwijzer. Daar is één streepje van de pijl tussen de twee lume vlakjes per ongeluk overgeschilderd en is nog als grijs streepje te zjen. Ernaast en onder een verkeerde hoek is een ander zwart streepje geschilderd. Kosmetisch bijgewerkte wekker dus. Nou begin ik te twijfelen of Slava deze wekkers maakte met het woord "Vostok"erop. In Chistopol worden ook wekkers gemaakt, maar daar heb ik dit model nog niet van gezien.

“Kinder wekker russische ruimtevaart.”
Mogelijk hiermee te maken ook. Om het wat speels te laten lijken. Maar een aanname hoor.

Weer thuis en achter de laptop en even door internet gerausd. Ja, Slava maakte ze ook met de tekst “Vostok” erop gedrukt. En de tekst op Bill’s wekker oogt inderdaad handgeschilderd.

2 likes

De raket was deels afgebroken tijdens de reis vanaf Roemenië. Geprobeerd het te lijmen moet nog eens een poging wagen.

1 like

Blijkt toch altijd weer leuk om het uit te zoeken. Secondenlijm is op waterbasis. De raket 40 min in lauw water. En ik kan weer een poging wagen. Een nieuw raket zou ideaal zijn. Iemand een 3D printer? Los vinden is me niet gelukt. En sowieso een wekker met de beugel eraan was nig zeldzaam. Kinderen zijn niet zo voorzichtig

Zo orgineel mogelijk houden Bill. Dat is de lol toch?

De drukinkt op deze wekkers was niet best en bladderde af door de jaren. Er zijn maar weinig van deze wekkers te vinden die nog 100% puntgaaf zijn. Dus dat bijtippen is wel te begrijpen.

Ik zoek nog een donor. Komt vast goed

1 like

Secondenlijm is cyanoacrylaat. Hardt uit en verkruimelt na verloop van tijd en kan inderdaad niet goed tegen warm water. Deze raketvormpjes zouden zich uitstekend lenen voor 3D-printen. Geen complexe vorm en deze kleur halftransparant plastic is voor 3D-printers goed verkrijgbaar. Daar zou iemand een handeltje van kunnen maken. Zo zijn er ook geprinte reservebandjes voor de grotere modellen Matchbox modelautootjes te koop op Ebay.

1 like