Even wat hulp nodig…
Een nieuwe aankoop gedaan waarbij ik niet kan vinden wat in nu eigenlijk heb.
Russisch horloge met “Aeroflot” logo? verder geen merk te vinden.
En Proost! als tekst op de wijzerplaat, klikdeksel als achterkant, maar wel met een handmatig binnenwerk.
P2609, Poljot? rest van het horloge hierdoor ook een Poljot?
Werkt niet, Balans draait wel al je er tegenaan blaast, aankoop is gedaan om weer volledige service te kunnen doen, en de boel weer werkend te krijgen.
Inderdaad bijzonder horloge. Vreemde combinatie. Poljot kaliber maar in combinatie met een vreemde samenstelling van kast en wijzerplaat. Misschien een reclame product? De Engelse teksten zou mogelijk zijn voor export? Gezien het tijdsbeeld waarin dit horloge is gebouwd zou het kunnen dat je als buitenlander een reisje boekte met een Aeroflot Toepolev tu-154 dat je bij aanvang van de start dit horloge kreeg als cadeautje. PROOST, we weten het nooit zeker maar laten we hopen dat we de eindbestemming veilig halen.
Nog even online gekeken naar de 2614 en 2609 verschillen, en toen kwam ik een 2609H versie tegen, en die moet het zijn, die klopt wel.
Net alles via de voorzijde eruit en gestart met demonteren.
Wijzerplaat schroeven zijn wederom weer foetsie, gebeurd zo vaak dat die krengen er niet inzitten.
Maar…“Elk nadeel heb z’n voordeel”. denk dat ik de reden van het niet werken ook heb gevonden.
Duidelijke oorzaak bij de ‘Poljot’ in dit geval. Dat scheelt.
Weer even verder de Elektronika’s.
Heb inmiddels de correctiefactoren van de Elektronika’s opnieuw bijgesteld.
54 was -2,9, de 55 was -1,7.
Beide lopen onderling gelijk maar nog 5 sec te snel, gemeten na 10 dagen na invoer correctiefactor.
Maar de totale meetperiode vanaf nul meting is inmiddels 20 dagen. (Die fout van nog 5 sec te snel zat er vanaf nul meting al in.)
Dus heb beide correctiefactoren met 2,5 seconden opgehoogd en niet met 5 seconden.
Resp. 54 wordt -3,1 en de 55 wordt 2,0. Ingevoerd en alles weer exact op wereld tijd.
Ben benieuwd, over 10 dgn nieuwe controle.
Uurwerk is slecht afgewerkt voor een Poljot 2609. 31681 MakTime | Russian Chronograph Movement | STRELA Watch. Maar dat kan ook duiden op een economisch slechte tijd waarin dit horloge gemaakt is. Raketa maakte ook een 2609, maar die heeft een iets andere layout. Als je naar de andere teksten in Latijns alfabet op het uurwerk kijkt, dan is het aannemelijk dat de “P” in “P2609” echt wel als Latijnse P is bedoeld, en niet als R.
De tekst op de wijzerplaat is interessant. In de Cyrillische spelling на здоровье geeft de één-voorlaatste letter “ь” een i- of j-klank voor de e. Nu lijkt er een “б” te staan en dat is een b. Het Aeroflot-logo van destijds zal zijn gekozen vanwege de hamer en sikkel, maar ziet er op de wijzerplaat een beetje verfrommeld uit. Artistieke vrijheid van degene die de wijzerplaat-elementen tekende.
Er waren in de SU veel kleine fabriekjes die dit soort exportproducten maakten om aan deviezen te komen.
Wat Dirk ook al zei, ik zie het wel voor me.
Bij de balie van Aeroflot een vitrine met merchandise voor buitenlandse passagiers, brochures, stropdassen, petjes, speltjes en mokken, met als topper dit horloge.
Ja, precies, haha! Als ik naar het kastje en de rechte wijzertjes kijk, moet ik aan ZIM of Zarya denken. Ik ben al aan het zoeken op MRoatman’s WIX-site (Dashiell Stanford).
Of tegen het einde van het vijfjarenplan als iedereen z’n best moest doen om de targets te halen.
Ik heb in de jaren ‘80 wel Aeroflot en Interflug (DDR) gevlogen maar nooit dit soort horloges aangeboden zien worden. Misschien niet goed opgelet, kan ook.
Was ook een binnenpretje van mijzelf. Koppelde de kwaliteit van de horloge gelijk aan de Aeroflot Toepolev vloot van toen. Vooral die tu-154 destijds best confronterend, wat een ongelofelijke rammelkisten tijdens de start en vlucht. De Ilyushin was toch wel mijn favoriet.
Logo is waarschijnlijk gewoon geleend. Hamer en sikkel, en vleugels zoals in Breitling en luchtmacht en zo. Dat ziet er op een horloge altijd interessant uit. Soortgelijk horloge nog niet gevonden. Zit niet in MRoatman’s verzameling.
Ja, de Tu-134 en 154 van Aeroflot vlogen ook op Schiphol. Was in 2002 afgelopen en in 2018 is er éénmalig nog een 154 op bezoek geweest. Ik kan me herinneren dat ik eind 80-er jaren naar het vertrek van een Tupolev gekeken heb vanaf het panaromadek. Veel lawaai uit de motoren, en roet. Nóg meer lawaai en toen kwam het ding in beweging voor taxiën. Van achter een beetje gelige raampjes keken de passagiers niet zo vrolijk naar buiten, en het opstijgen en de vlucht moesten nog beginnen.
“Cardi Vostok Capitan” op een vlak houten intstrumentenpaneel met één meter geijkt met “x100 RPM”. Boot? Mooi doorleefd horloge met passend bandje. En interessant verhaal achter Cardi Vostok: CARDI Vostok - SOVIETALY™
Interessant stukje Gerhard, wist er al wel een paar dingen over.
Alsnog staan hier dingen over het horloge/merk die ik niet wist.
Zoals Capitan, ik associërende dat met me nieuwe functie als “kapitein” toen. Maar daar blijkt dus weinig van waar.
Naja los van dat draag ik het horloge bijna altijd op me werk waar het inderdaad goed gebruikt wordt.
Ik vaar namelijk met een sleepboot zo als u goed opmerkte.
Daar denken sommige forumleden aan een Raketa-horloge. Raketa had inderdaad ook een soortgelijke kastvorm in het assortiment, maar zal geen Poljot-uurwerkje hebben gebruikt. En Aeroflot zou niet blij zijn met een reputabele Russische horlogefabriek die hun logo op zo’n manier “leent”, en nog scheef afdrukt ook, in “dichtgelopen” afdrukkwaliteit. Dat laatste zag je dan weer wél bij de Raketa-wijzerplaatbedrukking uit die tijd, want die was soms bar slecht.
Poljot zelf zou eerder zoiets als hieronder hebben gemaakt, met een hogere kastkwaliteit:
Soms wordt er als merk “BackInUSSR1991” bij genoemd en soms “Slava”. Die laatste kan ik me niet voorstellen, want Slava is er doorgaans kien op om de eigen merknaam te laten zien.
…en in deze Etsy-veiling wordt het merk “Luch” genoemd. Er zitten zelfs papieren bij (“pasport”) van de Minskiy Chasovoj Zavod, als we het drukwerk mogen geloven. Als fabricagedatum wordt 080891 genoemd. Zou het dan een Luch horloge zijn? Maar die maakten ook in-house uurwerken, net als Poljot en Raketa. Vaag verhaal. Of is het een gemeenschappelijk gemaakt en door diverse fabrieken gebruikt kastontwerp geschikte voor meerdere uurwerken, zoals je die zo’n 60-70 jaar geleden ook bij de Pobeda’s zag? In de Perestroika-tijd was er veel vraag naar Russisch spul, en men zal in dat gat gesprongen zijn om dit soort thema-novelty-horloges te maken voor export.