Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Tja vind maar een iemand met zo’n ding. Dan maar kaarsvet kneden😆

1 like

13 likes

Hoe bevalt ie nu?

1 like

Nog te weinig om gehad :joy::joy::joy:

Ik weet ook niet hoe dat past bij jou… bij de panerai had je alle schakels van de BoR nodig! En dat is geen klein horloge…

1 like

Hij komt niet erg groot over, ondanks dat de zwelling van m’n pols wat aan het afnemen is :joy::joy:

1 like

Serieus? :grin:

:joy::joy:

3 likes

Voisin is zeker een lievelingsmerk van mij. Er is een prachtige site met Voisin en Le Corbusier. Hij reed een Voisin en bouwde later ook een microauto’tje. Auto’s en architectuur gaan goed samen, prachtige beelden. Ze zouden zeker ook een boek met die auto’s, architectuur en horloges moeten maken.

Daar zijn ze ook niet voor.

• Je moet de manuals gaan vertalen en uitpluizen.
  • Daarna uit de doos en alles gaan laten aflopen dat er op zit.
  • Een maand bezig zijn met afregelen.
  • En dan blij en voldaan weer in de doos.

Geweldige hobby! :+1:
:grin:

7 likes

Daar had ik 'm wel voor gekocht…

Ik vermoed dat de mijne binnenkort in een doosje met de post mee gaat. Ik hou alleen horloges welke ik regelmatig draag.

2 likes

De hele dag om gehad en nu pas tijd voor een foto.

9 likes

11 likes

Kama 190ChN ontwerp IV, 50-er jaren, gemaakt door de Chistopol horlogefabriek. Dashiell Stanford heeft 'm ook in zijn verzameling. Stanford geldt als één van de autoriteiten op Russisch horlogegebied en hij heeft een WIX-website onder zijn pseudoniem MRoatman. Deze pagina gaat over Kama, het horloge staat in de tweede rij in het midden:

Kama | Watches of the USSR

2 likes

Ja, Le Corbusier reed graag in auto’s, maar hij had eigen ideeën over wat voor vormen ze moesten hebben. Zijn ontwerp van de minimalistische auto stamt uit 1936 en het interessant dat Pierre Boulanger in 1939 met het ontwerp van de 2CV kwam. Er wordt vaak gezegd dat Le Corbusier’s auto de vormen van een Citroën eend in zich had, maar dat geldt dan eerder omgekeerd.

Le Corbusier’s keuze voor een Avions Voisin auto is wel logisch. De vliegentuigen van Gabriel Voisin zagen eruit als vliegende kratten, maar hij kwam helemaal los toen hij op autobouw overstapte. Dit is de C6 “Laboratoire”, die meedeed op de Franse Grand Prix van 1923, en daar nog meer belangstelling trok dan de revolutionaire Bugatti 32:

Voisin’s ontwerpen zijn geweldig, maar de C20 is de mooiste in mijn ogen.
Rolls-Royce & Avions Voisin. Het was eigenlijk de eerste flat-top gangsta-bak ever.
Als Voisin in dezelfde stijl door was gegaan met vliegtuigen, dan zouden er waarschijnlijk ontwerpen zoals de Caudron C460 uit zijn gerold:

Zo, zo kan-ie wel weer. Ik heb weer veel off-topic-smog veroorzaakt en bij deze meteen een portie CO2-compensatie om de boel terug op koers te buigen. Girard-Perregaux heeft 2 horloge-ontwerpen opgedragen aan Le Corbusier:
Girard-Perregaux Le Corbusier Watch Trilogy: Modern times | Classic Driver Magazine

En hier nog even een paar retro racewageninstrumenten-geïnspireerde horlogeontwerpen van Anton Suhanov, gepresenteerd door Vyacheslav Medvedev:
Anton Suhanov Racer Retro – Люкс часы в ретро стиле! - YouTube

1 like

Hier word ik dus helemaal blij van. Heerlijk.

2 likes

Daar is-ie weer, de “8-puntige ster”. Deze keer met mooi leren bandje! Staat 'm goed.

Ik had het al eens over die ster in post 2436. Vostok brengt Komandirskies uit met wijzerplaat 499, met daarin een Engelse bommenwerper en ook zo’n 8-puntige ster.

Ik zag het ding toen aan voor NATO-ster, vanwege die bommenwerper. Maar dat zag ik fout. De NATO-ster is 4-puntig, ook al is hij ook afgeleid van een windroos, maar dan zonder NW-NO-ZO-ZW. Een 8-puntige ster met rode stip erin wordt in Rusland gebruikt voor “EMERCOM”. Horloges met wijzerplaat 499 zijn trouwens niet meer te zien in de webshop-catalogus van de fabriek. Zouden meer mensen NATO-associaties hebben gehad? In het plaatje hieronder linksboven een windroos, rechtsboven de NATO-ster en onderin de EMERCOM stersymbolen.

Als de 8-puntige ster op Piet’s horloge ook een EMERCOM-ster is (wat zeer waarschijnlijk is), dan werd hij in of na 1994 gemaakt. De Russische regering onder Yeltsin had in 1990 een militair commando voor optreden bij noodsituaties in het leven geroepen, dat in 1994 de naam “EMERCOM” kreeg. Ministry of Emergency Situations (Russia) - Wikipedia .

Vostok brengt nog een andere EMERCOM-wijzerplaat uit, nummer 492:

Als 499 niet tijdelijk uit productie is, maar permanent, dan konden Komandirskies met die Engelse bommenwerper erop wel eens collector’s items worden. Voor zover ik weet zijn het de enigste Vostoks met Westers oorlogstuig erop.

6 likes

Als ik dat auto-ontwerp zie, moet ik een beetje aan de Mach 2000 van LIP denken:

Is nog altijd te koop:
LIP MACH 2000 CHRONO 670080

3 likes

De originele hebben we te danken aan een andere grootse ontwerper. Roger Tallon ontwierp naast witgoed, tv’s, camera’s en meubels ook de T.G.V. en Eurostar. De LIP Mach 2.2 (met 1 rode knop) is uiteraard ook van zijn hand, maar ook andere horloges en klokken. Ik vind de Mach 2000 als herziene uitgave niet verkeerd. Je moet maar net durven!

2 likes

Ja, Tallon heeft schitterende dingen gedaan! Robert Opron en Flaminio Bertoni ook, natuurlijk, maar dan kunnen we nog wel even doorgaan. Ik grijp nog één keer kort terug op dat Corbusier-autootje. Op internet zag ik zojuist toevallig een restauratieproject van een 2CV. Als je ziet hoe dicht de naakte koetsvorm van de eend bij het Corbusier-ontwerp zit, is dat gewoon eng:

Nou houd ik erover op. Gauw een paar Citroën-horloges om het goed te maken:

1 like

… en vandaar is het nog maar een kleine stap naar Konstantin Chaikin’s Kolobok horloge:
Konstantin Chaykin Kolobok

Et voilà, rétourné en topique.

1 like