""De vlag is geïnspireerd door het Achterhoekse coulisselandschap. De verschillende kleuren groen representeren de weilanden en bossen in de Achterhoek; het licht gebogen witte kruis verbeeldt de Achterhoekse kronkelwegen met bomenrijen erlangs .
Sorry nog even off topic. Uitleg voor de niet kenners Gerhard.
Al ben ik een Gelderlander, toch even op moeten zoeken.
Ik vind dat zo’n raar merk. Ik hou van de vintage modellen. Maar er hangen de laatste jaren ook steeds schandalen omheen. En als je kijkt naar wat beroepsduikers of militairen oid om hun pols hebben dan is dat van alles, maar vrijwel nooit Panerai. Dus als tool watch voldoet het blijkbaar niet. En om er dan een hoop geld aan uit te geven… maar de originele simpele versie blijft wel mooi.
Ja, Vostok Century Time, daar heb ik vaker horloges van gezien. Firma bestaat niet meer, schijnt een samenwerking geweest te zijn tussen een Amerikaanse handels- en distributiebedrijf (Vostok Capital Productions) en ChChZ. Een beetje zoals de Amerikaanse zakenman Bruce Erikson, die in 1990 het bedrijf Timepeace Russian Watches Incorporated oprichtte en door Vostok Chistopol de Desert Shield horloges liet maken, voor import en verkoop in de US. Dat waren letterlijk Vostok Amphibias met een custom wijzerplaat. Dit Century model is anders. Ander glas dan van Amphibia of Komandirskie, ook ander bezelrand, andere kast en deksel. Oogt iets groter. Interessant, ga ik meer details van uitzoeken. Dit is een review op YT:
Er bestaat nog meer “badge engineering made by Vostok”. De link gaat naar Ukraine, geloof ik (Ik dacht Lviv of Luhansk, maar dat ben ik helemaal vergeten. Moet ik ook nog uitzoeken. Op de wijzerplaat staat er dan vóór de gebruikelijke Cyrillische V van Vostok nog een L:
Ja, de Panerai history is gatenkaas. Veel is waar, maar bijna net zoveel is verzonnen of overdreven. En sommige details worden verkeerd begrepen, maar dat komt vaak door hun eigen blufferige marketing.
Panerai was een Italiaanse familie die generaties lang Zwitserse horloges verkocht en repareerde, maar nooit zelf horloges en uurwerken maakte. Dat lieten ze doen door Rolex en later door Guenat (die nu o.a. de horloges van Richard Mille maakt). Het enige dat Panerai toevoegde, was het eigen wijzerplaatontwerp met een eigen lume-recept. En ze lieten leren bandjes maken geïmpregneerd met een mix van olieën en harsen, om zeewater af te stoten. En die gingen lang mee, dus Panerai op leer was geen verzinsel.
Als je in de historie van Panerai duikt, pak je automatisch een stukje Rolex historie mee. De Oyster van 1926 was NIET het eerste waterdichte polshorloge, maar was de Waltham Depollier Field & Marine uit 1918. Panerai werd echt benaderd door de Regia Marina in 1934 om horloges voor gevechtsduikers te leveren. Maar dat er in die tijd geen andere keuze was dan zakhorlogeformaat en dat Panerai horloges daarom 47 mm zijn, is flauwekul. Er bestond een ruime keuze uit 32-36 mm horloges (waaronder diverse Oysters), maar de duikers wilden met opzet wat grotere horloges. Het water in havens, waar ze springladingen aanbrachten onder Geallieerde schepen, was troebeler dan in open zee. De lume op kleine horloges was dan veel te pietepeuterig en de dieptemeters en kompassen die ze om de arm droegen, waren ook groot. Dus de horloges mochten ook groot zijn. Panerai moet daar stiekem blij mee zijn geweest. Ik vreet een bezem als hij een dikke Radiomir sandwichwijzerplaat in een 32 mm Oyster kastje had kunnen prakken en nog ruimte voor de wijzertjes had overgehouden. In de 30-er jaren verdomden veel kerels het nog steeds om een polshorloge te dragen. Blingen en tijd checken net een zakhorloge was een tech- en statusdingetje, net als checken van een grote smartphone tegenwoordig. Zo’n polsding was ieniemienie en verwijfd. Daarom maakten diverse horlogemerken ook zakhorlogeformaten met lugs en bandjes eraan. Dan kwonden die weigeraars van kleine klokkies vasthouden aan zakformaat maar toch modern meedoen met de polsmode. Rolex had ook zo’n model en dat was de 2533, met een 47 mm kastmaat. Panerai hoefde alleen de wijzerplaat om te wisselen en zijn lumerecept ook op de Rolex-wijzertjes te smeren. De marine keurde het concept goed en klaar was Kees. Dus het spannende verhaal van lugs solderen op een kwart slag gedraaid zakhorloge is BS, dat had Rolex al gedaan.
Zo kan ik nog een poos doorgaan, maar dat ga ik in een artikel doen.
Ja, m’n zus zat in basisschoolonderwijs en ik in mbo grafisch onderwijs. M’n zus is eruit gestapt omdat ze zich ergerde aan wanbeleid en ik ben eruit gestapt vanwege de eeuwige veranderingen en omdat er studierichtingen bij werden verzonnen die leuk waren voor de begroting maar nutteloos en kansloos waren voor de leerlingen. En toen de directie zichzelf beloonde met schaalverhoging en wij met slecht ingerichte lokalen zaten, was ik er klaar mee. Daarna ben ik toevallig in facilitair werk geraakt en dat was veelzuidig en uitdagend, zodat ik daar ben blijven hangen.
Weer gauw even een plaatje van de laatste Vostok die binnen is gekomen, om in de buurt van de draadjestopic te blijven.
Er bestonden ook non-GMT-versies van, met 2416 uurwerkjes ipv. 2426.02. Het waren best fraaie klokkies, met applied indices en smalle Neptun-bezels met aluminium inlay in twee kleuren voor dag en nacht. Vostok heeft de afgelopen anderhalf jaar veel nieuwe modellen uitgebracht, maar die zijn bijna allemaal een stuk goedkoper uitgevoerd. De wijzerplaten zijn bedrukt en de bezel inlays zijn van plastic en ook bedrukt. En net als Swatch doet met colab watches in allerlei kleurtjes, brengt ook Vostok nieuwe modellen uit in allerlei kleuren. De nieuwe Neptun GMT’s kregen bredere bezels zodat er op de inlays ook forsere cijfers gedrukt konden worden. En de wijzers werden van het peddel-model. Dat is na al die Amphibia 1967 re-releases zo ongeveer het huidige Vostok Amphibia kenmerk geworden.
Ik zit in de trein en schreef dit net m’n smartphone, dus niet alle copy/paste plaatjes van internet waren HQ, zag ik na het uploaden. Sorry daarvoor. Maar het idee zal wel duidelijk zijn, denk ik.
Is me nooit eerder opgevalen maar zie ik nu ineens, als ik naar het rijtje kijk: als je van een horloge dat op de linker zijkant ligt, de wijzertjes op 5 voor half 2 zet, lijkt het optisch toch weer op 10 over 10. Kun je nagaan hoe ingesleten die truc is!
Ja, zijn toch wel erg fraaie klokkies. Dat bi-color bandje is ook niet verkeerd. De witte is zonder GMT zie ik. Vostok had een keer vergeten om de voorraad 2426 GMT uurwerkjes tijdig aan te vullen en zat een paar weken zonder, voordat de productielijn voor die complicatie weer volop draaide. De witte 960761was toen een tijdje niet verkrijgbaar met GMT, maar had nog wel hetzelfde nummer. Nu is-ie weer volop te koop.
Ja, jammer van die afgemaaide cijfers vanwege de subdial die in de weg zit. Toch is dat een gebruikelijke ontwerperstruc om voor het oog de seconden-subdial “voorrang” te geven boven de uurmarkeringen. Het wordt bij veel merken toegepast en ook al heel lang. Het ziet er raarder uit als je de secondenwijzer boven een groot uurmarkeercijfer ziet zweven, omdat dan in feite de seconden-subdial onderbroken wordt.
Ik vind dit topic echt een van de leukste van HF. Buiten dat er prachtige horloges getoond worden, is er ook altijd wel iets interessants te lezen. Iedereen gaat ook heel gemoedelijk en vriendelijk met elkaar om.
Ik vind het werkelijk leuk om te lezen als de achtergrond van een horloge verteld wordt of als er een stukje techniek uitgelegd wordt.
Ik voeg zelf, buiten een foto op vrijdag, niet veel toe maar lees graag mee.
Vooral die weggevallen 9 is voor mij de reden het horloge niet te kopen, hoe mooi ook verder.
En er zijn merken die horloges van duizenden euro’s verkopen die zich ook aan deze weggevallen cijfers schuldig maken.