Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Gisteren de hele dag met de 420 op 18mm single pass NATO gelopen en dat beviel me toch opvallend goed. Geen losse flappen en omdat de 420 relatief licht en klein is zit ie ook stevig in positie.

2 likes

Dat he! :wink:

2 likes

Ook een mooie uitvoering met die gladde bezel. Draait ie nog wel of zit ie op een of andere manier vast?

2 likes

Mijn 420 zit niet op een echte nato maar op zo’n klitteband strap en kan bevestigen dat het een fijne manier is om ze te dragen!

Nu we het over stukgehakte uurcijfers hebben, even een stukje trivia tussendoor. Een Omega was niet de eerste watch in space en Yuri Gagarin’s Sturmanskie type 2 ook niet. Enkele maanden voordat Gagarin vloog, vloog er nog een laatste test-Vostok met dieren erin. De hond Chernushka had het horloge van de dierenarts Dr. Abraham Genin om een poot. Genin begeleidde de vluchten met proefdieren en de honden waren Moskouse straathonden die waren opgepakt en getraind voor de testvluchten.

Het horloge was een Pobeda 34-K Hermetic, gemaakt in de Eerste Moskouse Horlogefabriek. Omdat elke gram “payload” werd meegenomen in vluchtberekeningen en elk onbekend object storingen in de missie zou kunnen veroorzaken, kreeg Genin fors op z’n donder omdat hij dat horloge had verzwegen en een inscriptie op de caseback hem als eigenaar verraadde. Hij zou naar eigen zeggen het horloge hebben willen afdanken en had er niet op gerekend het ooit nog terug te zien.

Anderen zeggen dat Genin benieuwd was of het horloge na een tijd in gewichtsloosheid en enorme versnellingen van opstijgen en re-entry nog steeds zou lopen. En weer anderen zeggen, dat het horloge was bedoeld om de hond gerust te stellen, met het getik dat lijkt op rustige hartslag, en de geur van het baasje. In beeldmateriaal is te zien dat de honden behoorlijk nerveus waren en vanaf het gigantische lanceergebulder tot aan de landingsdreun moeten ze onder enorme stress hebben gestaan.

De hond Laika (eerste orbit-testvlucht met een dier, in 1957) kwam niet levend terug, omdat de technieken van afremmen vòòr re-entry, juiste vluchthoek voor minimale capsuleverhitting en onbrandbare landingsparachutes nog niet waren uitontwikkeld. Dus de capsule vergloeide en desintegreerde en de onderzoekers van destijds voelen nog steeds dat ze Laika daar niet aan hadden moeten opofferen. Ze hielden van die dieren.

image

De Pobeda horloges werden in diverse fabrieken gemaakt. Stalin vond dat na WO2 (die in Rusland de Grote Patriottische Oorlog heet) zich een horloge moesten kunnen veroorloven met het trotse woord Pobeda (erop). Een willekeurige Pobeda 34-K kost enkele tientjes. Maar een 34-K zoals die van Genin kost honderden Dollars/Euros, omdat elke verzamelaar met Russisch ruimtebenul er eentje wil hebben.

Dus hier het signalement. De kast is verchroomd messing, de wijzerplaat (gebroken) wit. De wijzers moeten deze vorm hebben (als in de foto) en verguld zijn, niet zwart of verblauwd. De seconden-subdial moet de indeling 15-30-45-60 hebben, de secondenwijzer moet ook verguld zijn en de uurcijfers goudverfkleurig (niet zwart). En (daar komt-ie:) onder de subdial moet een afgehakte 6 te zien zijn. Er zijn veel Pobeda’s met 10-20-30-40-50-60-subdial-indeling en zwarte of blauwe wijzers. Die komen vaak uit de Tweede Moskouse Horlogefabriek/ Chistopol.

Meranom heeft trouwens in 2018 een SE uitgebracht met Laika erop. Modelnummer 020B02, oplage 60 stuks, gemaakt als WatchUSeek forumproject. Dat is één van mijn grail watches! Moet je waarschijnlijk tussen de 500 en 1000 voor neertellen als je 'm nog ziet.

6 likes

Ik upload te snel en controleer niet goed op tekstfouten. “…met het trotse woord Pobeda (overwinning) erop” had er moeten staan. Sorry!

Zat muurvast toen ik hem zo aankocht. Hoeft ook niet te draaien natuurlijk.
Ik kon niet aan die bezel wennen en wilde dit horloge ook puur vanwege die groen/blauwe wijzerplaat en de strakke bedrukking.

Dus die bezel is weer vervangen voor een orginele. :slightly_smiling_face:

Is je vergeven. :wink:
Interessant stuk weer!

Zonder originele bezel raakt ie wel wat van de Amphibia charme kwijt

Dank u! Sterker nog, “…dat zoveel mogelijk Russen zich een horloge moesten kunnen veroorloven met het trotse woord Pobeda (overwinning) erop” had het moeten zijn. Ik moet echt mezelf aanleren om eerst zorgvuldig te spellen en te corrigeren

1 like

Ja ik heb heel wat zitten “modden” in mijn begintijd. Inclusief schuren van hoogglans bezels.

Ben daar inmiddels veelal van teruggekomen. Orgineel oogt vaak toch beter in balans.
Maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

7 likes

Deze gladde bezel draait als een zonnetje al heb je er niets aan…

7 likes

En toch vind ik die messing bezel zo heel cool.

Kan altijd nog dienen als een soort fidget toy.
Maar deze is gewoon :ok_hand:t2: met de gladde bezel.

3 likes

Plaats ik de mijne ook nog een keer, omdat het kan :grin:

9 likes

Oris met uurmarkeringscijfers over de subdial heen. Behoorlijk zeldzame afwijking van de conventie:

image

2 likes

Tsja :thinking:
Vind hem niet echt aantrekkelijk. Subdails ongelijk van grootte en erg dicht bij elkaar.
Dat de uurmarkeringen doorlopen is wel opmerkelijk inderdaad.
En op zich weer een mooi detail.
Een wat vreemd horloge wat mij betreft.

1 like

Niet moeder’s mooiste misschien, maar technisch wel geraffineerd. De witte uurcijfers op de zwarte plaat ogen helemaal symmetrisch en zijn nergens aangetast. De linker subdial is klein gehouden en richting de centrale wijzeras geschoven om de 9 intact te houden. Die korte afstand wijkt af van het standaard gemiddelde, dus dat geeft al aan dat de secondencomplicatie op dit uurwerk iets aparts is. De rechter subdial is groter want hij is drukker; er gebeurt meer als in de linker. Er zijn twee wijzers (tweede tijdnotitie oid.), de datum is erbij in gefrommeld,(veel minder storend dan tussen de uurcijfers) en er is nog een wit blokje te zien (misschien een dag/nacht indicatie of zo). Dat maakt ook de andere complicaties complex qua constructie. Ik vind dat ze het niet verkeerd gedaan hebben. Maar de totale uitstraling van Oris vind ik altijd een beetje braaf en meh, dus ik zou 'm niet kopen.

Technisch interessant zeker. Maar die datum had ik niet daar nog bij “gefrommeld”.
In dat drukke midden deel.
Helemaal weglaten misschien. Soms is less more. :thinking:

1 like

Maar het is ook geen Russisch horloge.:wink:

2 likes

Russen proberen zeer zeker more te doen met less. Het verhaal gaat dat NASA dure balpennen liet ontwikkelen die ook in de ruimte schreven. De kosmonauten namen gewoon potloden mee.

2 likes