Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Mooie combinatie

2 likes

Ik volg je advies op! Heb de band goed afgesteld (hij rammelt nu niet meer) en ga hem nu gewoon een tijdje dragen. Ik moet bekennen dat ik de originele band nooit een eerlijke kans heb gegeven!

2 likes

12 likes

Het is na een tijdje toch wel merkbaar een zware bonk staal aan je pols. Denk dat ie terug gaat op leer. Het is echt anders dragen dan een 420…

2 likes

Ik heb niks tegen Zwitserland, maar wel tegen Zwitserse hype. De Zwitsers mogen blij zijn dat er nog steeds achterhaalde mechanische techniek wordt verkocht. Hun enige verzekering van brood op de plank is, dat ze dat met zo gruwelijk veel kwaliteit en vakmanschap doen. Dat rechtvaardigt hun hogere prijzen. Daarom zijn ze gevaarlijk bezig als ze, tegen claims in, buitenlandse onderdelen of deelassemblage inzetten. Ze ondergraven dan zelf hun Zwitserse uniciteit waar ze meer geld voor vragen.

Die hype begint ook een beetje te komen bij Raketa, sinds David Stuart Henderson er een soort Russisch Rolex van wil maken. Tuurlijk, die man heeft de fabriek weer op de been geholpen, en hij dweept met de Russische legacy en ziel, maar zijn marketing is westers. Ze pakken elk Russisch thema waar maar een beetje trots uit te melken is, ook al had de Petrodvorets fabriek in de geschiedenis nooit veel met een deel van die thema’s te maken. Ze maken mooi spul, maar daar vragen ze Zwitserse prijzen voor. Ze trekken inderdaad de koopkrachtige Russen naar zich toe, maar ik weet niet hoeveel.modale Russen met meevallertjes sparen voor een Raketa, zoals modale horlogekopers met een meevallertje (handeltje of aandelenpakketje of bitcoinwinstje of zo) hier in het Westen zouden sparen voor een Rolex. Ik heb geen enkel horloge van Raketa.

Ja, het Slava 2427 uurwerk is van rond 1983. Niet zo oud als de Valjoux 7734/ Poljot 3133, maar wel oud belegen. Het zat ook al in de Slava Amphibia (een kopie van een Zodiac Super Sea Wolf model). Deze Afalina is eigenlijk een soort opgekalefaterde reissue van een Amphibia. Die prijs van 1150 is de schuld van Meranom, Slava zelf vraagt er 750 voor. En ik schat dat er tussen de 50 en de 100 gaat naar het dolfijnenproject. Dan blijft er zo’n 700 over en dat is redelijk voor deze kwaliteit. Slava is ook best wel een duur merk geworden. Dat geldt voor al hun modellen, die gemiddeld geen toptechniek zijn. Maar rechtstreeks bij Slava bestellen van dit horloge lukte niet vanwege de creditcardblokkade. Toehappen lukte pas toen Meranom 'm had, en daarvoor moest ik hun vette marge meeslikken.

3 likes

Na een paar dagen weggeweest weer terug om de pols.
@DirkT, bedankt voor het onderhoud en top dat ik de stalen band mocht overnemen. Zit ook perfect :+1:

9 likes

Ja. Daar kijk ik al een paar jaar naar.
Die vind ik nou echt leuke (thema) modellen hebben.
Ook aan de dure kant, maar had er best een willen kopen. Polar etc. Weet niet in hoeverre de claim van nieuw ontwikkeld eigen uurwerk waar is. Daar blijf ik buiten.

Geloof best dat die Henderson part nog deel aan die historie had.
Maar russische thema,s uitmelken?
Vostok? In de cccp tijd en de na cccp tijd? En het oude Raketa en vele andere merken?

Persoonlijk vermijd ik die puur militaire horloges zoveel mogelijk. Ruimtevaart en pool onderzoek, diepzee etc. mag ik graag zien. Hoewel er per saldo er altijd wel relaties zullen zijn.

Resume duurdere “rus” Raketa of Slava?

Van mij mag allebei.
Maar voorlopig koop ik zelf geen van beiden, en ook dat mag een ieder zelf bepalen.

En ben zeker benieuwd naar je foto’s van je NA. En wens je er veel plezier mee. :slightly_smiling_face:

2 likes

De Petrodvorets fabriek begon ooit als halfedelsteenbewerkinrichting. Dat was in de tijs van Peter de Grote en had niks met klokken en horliges te maken. Maar vanuit Raketa is opnieuw de Imperial Peterhof Factory opgericht, waarin horlogemodellen worden voorzien van halfedelsteenelementen. Werkelijk geweldig en prachtig. Kijk maar op ipf1721.com.
Oligarch Putin wordt vaak gezien met Audemars Piguet en ander duur Zwitsers spul, maar nu ook met IPF horloges. Een staatshoofd hoort iets uit het eigen land te dragen, vind ik.

Raketa had nooit veel met ruimtevaart te maken, maar exploiteert het thema behoorlijk. Ze hebben wel een legacy bij onderzeebootdiensten en hebbn veel 24-uurs modellen, compleet met 4-uurs “shift”-indelingen erop (wanneer een matroos wacht heeft of rust). En verder exploiteren ze alles wat met Russische virmgeving en geschiedenis te maken heeft. De kubistische vormpjes van Kandinsky en veel hamers en sikkels en plakaat-typografie. En alles in wit-rood-zwart. Als je met een Raketa horloge loopt, lijjt het net alsof je net bij de Russische VVV bent geweest. Een horlogemodel dat staal van een Shuka-B kerononderzeeër

2 likes

9 likes

…zou bevatten, heeft niet alle kenners overtuigd (te snel op uploadknopje getikt)

Ik veronderstel dat je het over de moderne Raketa hebt?
Damn, net een Big Zero verkocht en ik zie dat ze nu voor 1600EUR gaan. :clown_face:

‘Vintage’ Raketa heeft wel leuke en unieke horloges gemaakt.

2 likes

Zeker waar. “300 лет”. Bedankt voor het delen, die kende ik nog niet. Weer een andere klasse.

Mooi gezegd!
Maar dat heb ik met vrijwel alle russische horloges. Propaganda.

Ik zal ook nooit de russische week vergeten op onze HBS in de sixties. Tafels vol met boekjes van de Russische ambassade. Heb er nog steeds verschillende.

Lees ze met belangstelling en denk zelf na, denk ik altijd.

3 likes

Net binnen gekregen :+1:

12 likes

De rammel banden. ik vind ze heerlijk uit schuren met met sop weer brandschoon , dan loopt de bagger er uit

2 likes

dat linker horloge is mooi

2 likes

Vandaag 4 kommandirski bezels bijgewerkt. De zwart en rode verzonken strepen en rondjes bijgewerkt. Ik gebruik altijd een injectie spuitje met dunne naald. Je kunt dan gelijkmatig bijwerken. Ik ben niet zo goed met kwasten.

2 likes

Toch even opgezocht bij Juri Levenberg. Afbeelding van een “woman in Caucasian national costume”.
En ik dacht aan een veldheer of geestelijke. :grin:

Foto’s Bill. Altijd leuk.

2 likes

even foto´s uit de ouden doos gepakt

9 likes

Dat bedoel ik, 1600 is veulsteveul voor zo’n constructie. Die 0 bij de 12 was ooit een leuke en unieke gadget, maar als Big Zero wordt het gemolken met een poeha alsof het een geniaal soort optische tourbillion is. De eerste zero’s hadden bovendien erg matig drukwerk op de wijzerplaat.

3 likes

Zakken tuinaarde?

1 like