Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

het is bijna ondoenlijk om te leren , een cyrillic alfabet ,ik ken nu al twee jaar een Oekraïne vrouw, komt wel eens bij ons mee eten ,ik ben al niet goed in taal

1 like

Heel lastig ja. Maar ook wel leuk. Blijven oefenen. Als ik iets op tv zie, probeer ik te vertalen.

9 likes

Leren blijft leuk, mooi horloge met het paard , dan denk aan de poesta HU

3 likes

ze liggen meer in vitrine dan draagtijd

10 likes

11 likes

Zeer fraai! Luxe Komandirskie uit de K-34 reeks. Nummer 350007. Heeft nog het basis-GMT-uurwerk 2426 met alle wijzers centraal. Dat uurwerkje wordt nauwelijks meer toegepast en misschien maken ze het in Chistopol zelfs niet eens meer. In alle huidige Vostok GMT modellen wordt het 2426.12 uurwerkje gebruikt, met de secondenwijzer in een subdial op 10 uur.

Vostok-Watches24 heeft nog lang een laatste 350007 in het assortiment gehad. Vaak gedacht “zal ik die kopen?” en telkens voorrang gegeven aan andere modellen. “Komt de volgende keer wel …” en toen was-ie ineens weg. Zo gaat dat.

3 likes

En dan heb je deze, met datum er nog bij. Best veel varianten als je het na gaat.

8 likes

Had ook nog een uurwerk foto. Toch wel mooi. Zo’n standaard uurwerk helemaal bewerken en opnieuw opbouwen. Liep ook wel erg precies.

8 likes

Je ziet ze inderdaad niet vaak meer. Ik heb deze al zeker 11 jaar in mijn bezit intussen. Loopt nog altijd prima :+1:

3 likes

Zie wat “geblauwde” en zwarte schroeven. Geneva stripes op de automaat balance maar die kon je ook al los bestellen. Zouden ze verder nog iets gedaan hebben aan het uurwerk?

Sommige varianten van de 24xx reeks werden op vraag van Vostok Europe ontwikkeld destijds om pas later in Vostok horloges te verschijnen. De 2441 uit de Energia reeks bijvoorbeeld. Ook werden deze uiterlijk “opgeleukte” binnenwerken eerst toegepast in Vostok Europe horloges en dan pas later in Vostok horloges gebruikt. Ik denk niet dat er al iemand daarbuiten technische verschillen heeft kunnen vaststellen tussen Vostok en Vostok-Europe binnenwerken.

2 likes

Ze adverteerden toen dat hij weer helemaal extra fijn afgeregeld werd.
Ik weet wel dat hij, bij mij, een jaar of 4 perfect op tijd liep. Echt opvallend.

Wel haakten, bij aflevering, 2 wijzers. Dat was wel slordig, maar werd direct netjes opgelost.

Wil het op voorhand absoluut niet bagataliseren hoor maar denk dat @Oldheritage de spijker op z’n kop slaat. Om een uurwerk zodanig te verbeteren dat daarmee de toleranties wordt verhoogd dat het nog accurater gaat werken ben je denk ik terug aan de tekentafel.

2 likes

Ik ook niet. Ik bedoelde alleen dat “zij stelden” dat het uurwerk met veel zorg geassembleerd werd en veel tijd in afregelen gestopt werd.
Verder was ik er niet zelf bij Dirk. :wink:

1 like

Of je verscherpt de quality control marges, misschien. In plaats van onderdelen met meer dan 5 duizendste millimeter afwijking te weigeren, dat doen bij 3 duizendste. Ofzo. Maar ja, of dat effectief ook gebeurd is… :smile:

2 likes

Die indruk had ik ook. Dat ze dat bedoelden.
Weet verder alleen dat die van mij erg goed en stabiel liep.

Even bij hun history verhaal gekeken. Exact zoals @Oldheritage zegt dus. :grin:

"During May 2004 the production of the movements 2426 and 2432 developed exclusively for Vostok-Europe began. The production line was developed by Runim Co. – a part of the Chystopol Watch Factory Vostok.

In the summer of 2004, to be precise – in August, the first watch shipments were sent to Germany, Poland, Greece and the USA."

2 likes

Later, nadat de samenwerking tussen beide partijen stopgezet werd, zag je deze uurwerken ook opduiken in bepaalde Vostok modellen. Ik denk dat de eerste van die modellen zelfs al verschenen voor de export van binnenwerken helemaal stopgezet was. Maar erg lang heeft dat meestal niet mogen duren. Dezelfde soort decoratie als op de Vostok Europe binnenwerken tref je wel soms nog aan zoals o.a. bij de “Kremlyovskie” lijn.

3 likes

Die zag ik helaas niet meer bij Meranom.

Nog wel een paar 2426 Komandirskie’s.

3 likes

Interessant, heb de dynamiek/verhouding tussen deze 2 entiteiten eigenlijk ook nooit begrepen.
Heeft er iemand een bron waar ik meer zou kunnen lezen?

De Amerikaanse importeur en handelaar in Russische horloges Craig Hester heeft een goede band met de fabriek in Vilnius en is er vaak op bezoek geweest. Hij heeft diverse video’s gemaakt over het merk en de fabriek, waarin de ontstaansgeschienies, de relatie met Vostok Chistopol en de speciaal voor VE gemaakte Vostok uurwerkjes aan bod komen:

Vostok-Europe watches story of how the company was founded

(HD Version) Vostok-Europe Factory Watch Assembly Footage

In de excursievideo van Viktor Mankash was al te zien dat de uurwerkonderdelen (balansvliegwiel, balansveer, veertrommel, lagerbruggen, etc.) worden onderworpen aan kwaliteitscontroles, voordat ze in uurwerken worden gebruikt. De onderdelen die minimaal afwijken van gewenste maatvoeringen, worden apart gehouden voor speciale opdrachten en klanten. Deze methodiek is gebruikelijk bij fabrieken met “normale” en “premium” productielijnen. Zo maakte Willy Studer tapedecks en andere audio-apparatuur, onder het Studer-merk voor professionele geluids- en omroepstudios, en onder het Revox-merk voor de high-end kant van de consumenten-HiFi. Diverse componenten voor Studer en Revox tapedecks waren identiek en de exemplaren met nauwelijks tot geen afwijkingen gingen naar de Studer-lijn en de componenten met een paar micron méér afwijking gingen naar de Revox-lijn.

Ook constructieve onderdelen in de “speciale” Vostok uurwerkjes, zoals basisplaat, bruggen, schroeven en complicaties zoals rotor en opwindmechaniek, krijgen een hogere mate van precisieafwerking en extra verfraaiing voor die speciale opdrachten. En af en toe maakt Vostok die ook voor zichzelf. Ze combineren dat dan handig met een model met display-caseback, zodat daar een hogere prijs voor kan worden gevraagd.

De Kremlyovskie reeks is daar inderdaad een voorbeeld van, hoewel ik niet weet welk model uit die reeks een 2426-uurwerk had. De 100810 heeft een 2431, een 24-uurs uurwerk met centrale secondenwijzer. Je zou een 2431 een 2426 zonder uurwijzer kunnen noemen, of een 2426 een 2431 met zowel een 12- als 24-uurs wijzer. De 24-uurwijzer in de 100810 is dubbel uitgevoerd, zoals een mes onder een benzinegrasmaaier, met aan het ene uiteinde een zon en aan het andere uiteinde een maan. De wijzer gaat langs een schaal van 180 graden (halve cirkel) geijkt in 6 | | 9 | | 12 | | 3 | | 6. Als de zon links bij de 6 staat is het 6 uur 's ochtends en als de maan daar staat, is het 6 uur 's avonds. Heel slim en visueel interessant. De minutenwijzer is in Breguet-stijl (cirkelschijfje met een non-concentrisch gat erin en een spits puntje aan het eind) en hij wijst naar een zeer fraaie minutenschaal.

Excuses voor de stofjes in de foto, maar zo is het ding uit Chistopol gekomen, shaken not stirred, en ik hem nooit afgestoft. Komt misschien uit het kussentje. Ik kon er bij Meranom nog aankomen in 2021, maar ze waren daarna snel weg. Deze is nog “vacuum verpakt” met alle stickers erop en plastic eromheen. De steentjes rond de wijzerplaat zijn zirconia’s en ik dacht eerst dat de vergulde delen 10 micron dik waren, maar ik las later ergens dat het slechts 5 micron was (Au5). De luxe van Vostok blijft onder alle omstandigheden bescheiden en betaalbaar.

Ik denk dat je inderdaad kunt stellen dat we de kwaliteitsversies van de 24xx met extra complicaties aan Vostok Europe te danken hebben. Risicomijdend als Vostok Chistopol is, zouden ze dergelijke uurwerkjes nooit ontwikkeld hebben voor sporadische issues zoals een Kremlyovskie 100810. Ze bieden anno 21e eeuw nog niet eens een hacking-functie!

De beëindiging van de samenwerking tussen Vilnius en Chistopol komt waarschijnlijk vanwege de Litouwse houding jegens Rusland (zeer anti en pro-NAVO) en omdat er uit Chistopol geen nieuwe uurwerken met veel betere specs te verwachten zijn, zoals chronograafuurwerken en high-precision-versies als de vroegere 2809, of een separaat verstelbare GMT-wijzer. Om die reden moest Dmitry Buyalov kiezen voor Seiko en Miyota uurwerken die dergelijke specs wél boden, en daarmee overschreed hij een rode lijn van de Chistopol-fabriek; indien er geen Vostok uurwerk is ingebouwd en de assemblage niet in Chistopol is uitgevoerd, dan mag een horloge niet de tekst Vostok / Made in Russia dragen.

In deze video interviewt Viktor Mankash o.a. Julia Nikolaevna, de huidige manager technisch ontwerp en constructie van de fabriek. In grote lijnen komt het erop neer dat ontwikkeling van nieuwe uurwerken een kostbaar proces van jaren is en het opzetten van een compleet nieuwe lijn machines vergt. Dat is te duur voor de fabriek, zeker als de huidige lijn nog goed verkoopt en blijft verkopen.

ЧЧЗ ВОСТОК. Часть 3. Ответы на вопросы про часы Восток.

9 likes