Ook de blauwe dame weer op staal.
Bijna winter hé.
Ja, Russische kitsch is wel een goede omschrijving. Ik ben nog maar een paar Russische horloge-nerd, dus ik ken de hele situatie nog niet in detail, maar ik denk dat de President-reeks van Poljot de bron is van dit soort vormgeving. Ooit zal er een verzoek zijn geweest vanuit de Russische regering om een gelimiteerde reeks van vergulde of gouden horloges te maken die konden worden uitgereikt aan burgers met bijzondere verdiensten. Ik denk dat er daarna door Poljot een replica-lijn is opgezet die nog een beetje is uitgebouwd met diverse metaalcombinaties en cijferbladversies en uurwerken. Want dat je een horloge met de tekst “Ot Presidenta Rossiskiy Federatiy” (van de President van de Russische Federartie) en diens handtekening gewoon kan kopen, zonder verdienste, is al een teken dat je die President-reeks met een korrel zout moeten nemen. Toch zijn ze wel grappig. Er is goed gekeken naar de eerste polshorloges van eind 19e eeuw, met centrale lugs en kastconstructie die nog van zakhorloges is afgeleid. Er zitten vaak parelmoer cijferblaadjes met opgelegde (gelijmde) vergulde filigrain-elementjes voor cijfers en indices en sierelementen zoals de dubbelkoppige adelaar. Er zitten vaak ook halfedelsteentjes in verwerkt zoals agaatjes en robijntjes en een hoop stijlelementen zijn gejat van oude horloges van Breguet and Audemars Piguet, en de koorn met halfedelsteentje van Cartier. In de chronograaf-versies wordt een Poljot 3133- of 3140-uurwerkje gebruikt. Julian Kampmann had laatst nog een paar restmodellen, want ik geloof dat Poljot na de Sturmanskie-revival met deze lijn gestopt is.
Vostok Chistopol mag dan een overlever zijn met heden ten dage nog altijd een forse productie (plm. 15000 horloges per maand), maar ze zijn geen trendsetter. Eerder een trendvolger van het “me too” concept. Geen hashtag-me-too (“ik ben ook aangerand en ik durf het aan te geven”), maar in de marketing-betekenis (een ander merk heeft er succes mee, dus ik aap het na). Je ziet “me too” marketing vaak in de autoindustrie. Een Mini en Fiat 500 worden opnieuw uitgebracht en als ze aanslaan, zie je Mini- en Fiat-achtige modelletjes van andere merken meeliften op het succes. In eerdere reacties schreef ik al, hoe het radio-room klok-idee van een Indonesisch forum, het Lazurny zwembadklok-idee van Sergei Trifonov en het luna dude idee van Ole Dokka schaamteloos werden ingelijfd in de vaste Vostok-modelreeks. Ik denk dat het exact zo is gegaan met de Kremlyovskie-reeks. De spelling is trouwens Kremlevskie, maar de tweede e hoort in dit geval een klankverbuiging te hebben en hoort eigenlijk puntjes te dragen (ë). De klank van de Cyrillische ë is “yo”; je vindt het bijvoorbeeld in de naam Artëm (Artyom). Maar in de praktijk worden de puntjes vaak weggelaten.
Vostok zal waarschijnlijk binnen de afgelopen 20 jaar nooit benaderd zijn door de Russische regering voor het in opdracht vervaardigen van prestigieuze horloges. Ooit deden ze pogingen in die richting met de high precision modellen en de iets luxer uitziende “ministry” kastjes, maar voor de rest werden ze altijd benaderd voor budget- en massa-opdrachten. Daarom hadden ze geen recht op een associatie met de Russische president, maar ze konden wel de generiekere en juridisch veilige term “van het Kremlin” gebruiken, geheel in lijn met eerdere benamingen zoals “van de admiraal” en “van de generaal” en “van de officier” en “van de sergeant” en “van de commandant”.
Vormgevers Dmitry Buyalov en zijn voorganger Gennady Lizunov hebben/hadden niet de verfijning die je bij Gérald Genta zag. Om maar één voorbeeld te noemen: een fijne lijntekening van een zeilboot op het cijferblad en daar een bezel met betoncijfers omheen. Geen wonder dat de fijn gedetailleerde Baikal-bezel veel beter smoelde. Bij de Kremlyovskie horloges zie je hetzelfde. Er bestaan al een paar generaties van, dus je ziet eerst lauwerkransmotieven zoals je bij het Franse hof en de Romeinen zag, gecombineerd met Egyptische cijfers, en later een kroonachtige krans met halfedelsteentjes of simulaties ervan, met cijferbladen in parelmoer of zwarte lak, met de dubbele adelaar of Sint Sjors met de draak (de beschermheilige van Moskou). Alle modellen worden gecombineerd met een smaakvolle bi-color kettingschakelarmband, waar in de 80-er jaren Russische maffiosi mee liepen. Welk horlogemerk had ook alweer zulke banden in die tijd? Bulgari, geloof ik. Het is die foute combinatie die het leuk maakt. Naast guanciale spek en pecorino kaas en eieren ook nog een handvol champignons en scheut room in de carbonara donderen. Het kastje zit trouwens best wel slim in elkaar. De basis is van rvs en heeft 4 sleuven aan de zijkant. De vergulde niet-roterende bezel met versieringen heeft 4 klauwtjes, die in die sleuven worden geklikt. Er hoeft dan voor het vergulden niks te worden gemaskerd, wat veel sneller en goedkoper werkt. En niet te hard poetsen op het goud, want het laagje is dun. Dat is het eerst te zien aan slijtplekken op de armband. Het blijven Vostoks.
Hier is nog een 010810 in de aanbieding:
Vostok Kremlyovskie Automatik 2431/010810 in München - Maxvorstadt | kleinanzeigen.de
Interessant weer Gerhard!
Laat ik nu juist vandaag in een electrische “garage leen” Fiat 500 rijden. Erg leuk.
Wel erg toevallig. Dus maar even een foto met mijn Electronica’s.
Bedankt voor de informatie weer!
Wat ben jij modern zeg Jan!
Die moet ik ook eens vaker om doen…
-
Gefeliciteerd met je zoon!
-
Welk model Vostok is dit? Erg mooi en subtiel voor een Vostok.
Ik wilde wegrijden bij die garage, startknop - handrem er af - in drive - …niks!
Nog een keer …niks.
Komt de monteur, meneer de laadkabel zit er nog in.
Ja die is te kort tot ons huis.
Let ik niet op natuurlijk!
Het zijn dit soort Vostoks uit de cccp tijd, uit de 80er jaren. Poljot24 heeft ze nog weleens, maar momenteel niet in dezelfde wijzerplaat.
5 stuks zag ik nu, misschien iets voor je bij?
Geweldig!!
NA: overgenomen van @BG1. Ik heb er twee overgenomen maar de andere show ik morgen op Vostok Vrijdag.
Ik kom er wel net achter dat ik een serieus tekort aan 18mm bandjes heb.
Die heeft Bas ook nog wel eens te koop.
Leuke klassieke Vostok!
Ik weet dat Jan geen fan van deze AliExpress band is maar de originele Vostok werd me toch te druk en bling (teveel schakels ook). Het horloge zelf is ook al vrij druk. En wellicht komt ie binnenkort alleen nog maar op leer. Mesh staat ook goed maar daar kan ik niet aan wennen, te weinig flexibiliteit om de pols.
Helaas tapert deze band niet in tegenstelling tot de Vostok waardoor deze net iets minder comfortabel zit.
Ik ben er nog steeds niet uit.
Met zo’n tooltje werkt het mooiste. Zit een scherp vorkje aan. Maar kan ook met een bot mesje o.i.d. Voorzichtig dan. Spring bars, dat wil zeggen met een veer. Je moet ze indrukken naar binnen toe.
staat toch wel goed.
Ik heb zoiets maar ik krijg het er niet tussen. Er zit ook geen kraagje op de bar waar je meestal dat vorkje achter haakt.
Ja zie het. Met scherp mesje of heel dun schroevendraaiertje precies binnen de lug in haken. Wil nog weleens lukken.
Desnoods doorknippen en nieuwe monteren.
Het is gelukt met een prikpen van mijn zoons
Doorknippen.
Nooit meer opnieuw monteren.
Als ze in een band zitten krijg je die er nooit meer fatsoenlijk vanaf.