Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Er is er maar 1 in de maat 40.0mm
De andere is 39.5mm
Beiden zijn 4mm hoog.

1 like

Fout.

Goed.

Effect van iets te smalle bezel. :grin:

4 likes

Ik heb nog de duikers bezel uit post 2500.
Misschien kan er wel geruild worden voor een gladde. :blush:

1 like

Bij die rode wijzerplaat? Zou hem zeker goed staan. :wink:

Zit nog even te kijken, je bedoelde die 1967 in brons zeker? Daar zou ik de orginele bezel op laten. Zeker weten. :smile:

Voor de liefhebbers een stuk geschiedenis. Je ziet ook die 1967 terug.
Nu stop ik hoor. Genoeg aan het woord geweest. :wink:

1 like

Onze eigen " beard of knowledge "

:grin: @Omega_73

1 like

Hoe kom je aan mijn foto? :astonished:

Vergeet Gerhard niet he! Die weet wel even wat meer van historie etc. En Dirk en Folkert natuurlijk :grin:
Ik ben meer van "eigen ervaringen met… " :wink:

Wil iemand nog weten hoe je een clean bezel “clean” demonteert? :thinking:

5 likes

Nee natuurlijk niet de 1967. Die blijft 100% origineel, ook met de patina.
Het gaat om de rode en groene Pamphibia met kast 170. :+1:

1 like

Dat ziet er robuust uit allemaal. Nu nog een flinke vuur en stuk ijzer en een aambeeld

1 like

Ja dat was een lastig geval. Een verkleefde bezel die zo meegeleverd was. En dan nauwelijks ruimte om een mesje er tussen te zetten, om te wisselen.
Ziet er ruig uit, maar ging prima met nul beschadiging.

Weet niet hoe moeilijk het gaat met een “normaal” draaibare clean bezel. Als je die weer wilt demonteren.

Wanneer @Jesus 2 maten clean bezel wil proberen, zou ik het volgende adviseren. Haal de veer er even uit en leg hem er los op.
Dan zie je het effect en pakt hem moeiteloos er weer af.
Idee?

1 like

Thanks Jan , ik ben helemaal newcomer hier. :+1:

2 likes

De duikboot vandaag

11 likes

Even opgezocht waar je die (ere) titel vandaan had. :slightly_smiling_face:

“Pawn Stars “The Beard of Knowledge” takes you to America’s most unusual and haunted Ghost Towns.”

Klopt wel. Heb Tombstone echt bezocht. :cowboy_hat_face:
En heb een baard (je) :joy:

Avondwissel en weer naar horloges. :+1:

3 likes

Leuke bezeldiscussie is er op gang! Die “grafsteen” doet me denken aan de film van Buster Scruggs (aanrader). En ik heb een sik. In maatstaven van knowledge is dat “still learning”. Maar bedankt voor het compliment!

Bezel “op zicht” testen door eerst de veer eruit te halen is een verdraaid goeie tip. Dat scheelt een hoop gewrik om de bezel er weer af te krijgen. Vroeger waren die veertjes van verkoperd staaldraad, vrij zacht staal met iets minder veerkracht. Na gebruikersklachten over kopergroen en roest tussen de bezelnaden nadat er mee in zout water was gezwommen, zijn de veertjes van rvs-draad gemaakt, wat stugger is. Ze blijven dus wat meer achter de klikrand op de glashals haken en verbuigen vaak bij loswrikpogingen van de bezel.

Als de veer hergebruikt moet worden, dan moeten de ontstane bochten eerst ongedaan worden gemaakt, zodat de voorheen rechte stukken tussen de 7 knikken weer recht zijn en de veer helemaal in het platte vlak ligt, anders draait de bezel niet mooi en zal er ook speling optreden.

Ik gebruik zelf een tafelmes met plastic eromheen geslagen. Ik heb gemerkt dat het helpt om de plek van de bezel op te zoeken waar de twee uiteinden van de veer samenkomen. Die plek kan met minder kracht iets worden opgetild en dat is vaak ook de plek waarbij de veer het eerst over de halsrand van de kast floept. Vanuit de fabriek zijn alle 7 knikken met dezelfde hoek gebogen, maar het kan ook zijn dat bij één hoek de hoek iets flauwer is. Dan kan dat ook een plek zijn die eerdere meegeeft dan andere delen. Gebruik geen olie of WD40 om onder de bezel te spuiten, want die kruipt dan ook tussen het acrylglas en het kastmetaal. Zeer slecht voor het acryl en je kunt zelfs een vette kruipvlek op de cijferplaat krijgen. Gewoon voelen welke plek het eerst iets omhoog wil komen en van daaruit rondwerken.

Er is een trucje om de bezeldraaiing meer of minder frictie te geven. Als de knikken in de veer wat scherper zijn, blijven de rechte stukken tussen de knikken redelijk recht als je de veer in de bezel doet. Maar als alle knikken een ieniemienie fractie naar buiten worden gebogen (stompere hoek) zodat de veerdiameter wat groter wordt, dan veren de rechte stukken tussen de knikken iets krom naar buiten als je veer in de bezel stopt. De veer “knijpt” dan minder rond de glashals en de bezel draait met minder frictie, vanwege de geringere veerkracht.

7 likes

7 likes

Long time no see (again).

De Vostok van pap is na drie jaar stuk. Bij het kleinste tikje stopt hij met lopen.

Iemand hier die hem kan repareren of het uurwerk kan vervangen?

11 likes

Nice to see you again Yannick.
Dirk?
Vouwfietser kun je ook vragen. Geen idee of ze tijd hebben. Ben door beiden prima geholpen geweest.

2 likes

Balansveer ziet er raar uit. Horen concentrische slagen rond de as te zijn en lijken hier uit het midden te liggen. Of is dat de schaduw?

Als het inderdaad de oorzaak zou zijn, dan zijn onderdelen verkrijgbaar.

https://www.vostok-watches24.com/catalog/werksteile/577/

Ja zie ik ook. Geen schaduw denk ik.

Bij een sterke magneet in de buurt geweest misschien? De vermessingde weekijzeren kapjes voor magnetische afscherming zitten er tegenwoordig niet meer in.

1 like