Da’s geen goedkoop verjaarskado geweest. Als het een junior-ambtenaar was die pas bij een bepaalde dienst was komen te werken (want met 20 ben je nog een groentje). dan zou de C/S hebben kunnen staan voor Служба/Sloezjba (dienst). Maar is weinig waarschijnlijk, kan inderdaad van alles zijn.
Mooie Big Zero!
De Raketa’s komen vlot binnen nu!
Mooi exemplaar hoor! Veel plezier er mee.
Het word hier steeds mooier
Nu ik het nog een keer teruglees denk ik dat het ook “Voor I.V. Voloshin, ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van SU-410” kan betekenen (door die y achter de naam, is dacht ik derde naamval). Dan weten we nog steeds niet veel want wat is SU-410? Iedereen denkt meteen aan leger-dingen, maar voor hetzelfde geld is het een traktorfabriek of een kolchoz.
Edit: Ik denk dat het een bouwbedrijf was/is in Kholmsk. Al in de Soviet tijd actief. Zie: История . Dat wetende lijkt het me logischer dat meneer of mevrouw Voloshin twintig jaar bij dat bedrijf werkte en daarom dit horloge kreeg.
Haha, dat zou zomaar kunnen! Geweldig, dit soort puzzelarij.
Knap gevonden! Grote kans inderdaad.
Gaaf, heeft wel wat
Ja zit ook net met dat boek op schoot.
Valt onder de Golfoorlogen.
Uit “Historiek”
Na een reeks Amerikaanse luchtaanvallen op Iraakse doelen en stellingen, startten de Amerikanen en hun bondgenoten in de nacht van 16 op 17 januari 1991 een luchtoffensief tegen Irak. De raketaanvallen en bombardementen – bekend als Operatie Desert Storm – duurden wekenlang en waren gericht op militaire doelen en oliebronnen in Irak en in Koeweit. De Irakezen reageerden met het afschieten van de beruchte SCUD-raketten op Israël en Saudi-Arabië, zo’n 88 in totaal. Deze van origine Russische ballistische raketten hadden een draagkracht van 985 kilogram aan explosieve lading en een trefzekerheid van 50 meter.
Deze zie je niet vaak. Interessant Bill.
Dit kreeg ik binnen op een vostok FB pagina. Leuk die verschillende versies.
Its not desert storm. It was made for some charity organisation in Australia. Rumour says that the order was cancelled for some reason but watches been made.
? Provincie Victoria?
Ja dat Victoria kon ik ook niet thuisbrengen.
Op ebay krijg je de bekende desert shield plaatjes, ook bekend van Vostok.
Zo zie je, ook niet blind achter Juri aanlopen.
Heb alleen de kleine vostok met beide oorlogen. Storm en shield
“American victory”
Ik weet dat we politiek beter niet kunnen bespreken hier maar “Victory” vind ik in die context toch wel altijd apart als je kijkt naar alle gevolgen van die oorlog.
Deze meneer kreeg dit horloge zeer waarschijnlijk omdat hij 20 jaar bij het paleis van justitie heeft gewerkt of nog werkt. Overheidsgebouwen worden veelal genummerd en gelieerd aan het rayon binnen een stad, in dit geval Moskou.
Als je in Rusland iemand feliciteert voor zijn verjaardag verwijs je naar zijn geboortedag. Поздравляем с Днём рождения. Letterlijk “dag van geboorte”. Overigens is dat in Rusland best ongebruikelijk. Over het algemeen wordt er niet gezopen op je geboortedag maar op de dag dat je je naam hebt gekregen. Именны. Vinden ze belangrijker en ligt soms weken later. Dit komt omdat er in (vroegere) Rusland je altijd in het ziekenhuis bevalt van je kind. Bevallen zag men als een medische complicatie(?) en je mocht als pappa, oma of opa na de bevalling ook een week niet in de buurt komen van moeder en kind. Je kind of kleinkind kon alleen maar door het buitenraam worden getoond.
Deze versie is ook zeer aannemelijk.
Het nette horloge past ook wat meer in een kantoor omgeving dan op een bouwbedrijf.
Ik geef toe dat is zwaar subjectief. Er zijn ook kantoorfuncties bij een bouwbedrijf.
Maar ter vergelijking.
Een “boeren” horloge. (Van mijn vader).
Toch erg interessant hoeveel mogelijkheden er zijn in deze zoektocht.
Van militair naar bouwbedrijf naar justitie. En zo leer je ook weer wat.
Eigenlijk hebben veel russische horloges een geschiedenis van de eerste zijn, herdenkingen aan overwinningen. In ieder geval iets van geschiedenis. Ze zijn zeker niet allemaal mooi, serieus niet. Maar geschiedenis is geschiedenis en dan ook van verschillende kanten bekeken. Hopen dat we er van leren…heb er soms wel een hard hoofd in.