Hier ook weer eens melden met de dikke Agat Zlatoust.
Dan kan je beter eentje bestellen met balanskloof compleet eraan. Het zijn nogal krengen om van de balanskloof te halen en vooral weer terug te zetten.
Met de 24 uurs kun je de “V stand van 10 over 10”, savonds fotograferen. Ideaal!
En morgen iedereen weer aan de Vostok mensen.
Met de gewone 12 uurs toch ook Jan?
Het is gewoon een plaatje Jan! Een mooie Vostok, goed uitgelijnd, mooie bijpassende band, correcte datum… Goed belichte avond foto, de effecten van de cursus worden zichtbaar…
En daar is ie weer! Nu nog niet helemaal wakker.
Fijne Vostok vrijdag mensen!
Vroeg opgestaan Eddie he!
Dank je Folkert! Ja over een uurtje begint les 5 al weer. Gelukkig binnen.
Windy Boctok vrijdag mensen. Weekend wordt ook nat en herfstachtig. Prima weer om erop uit te gaan. Je Boctok kan nooit het excuus zijn om dit vooral niet te gaan doen.
Vrolijke Vostok Vrijdag iedereen! Vandaag een messing Komandirskie met goudkleurige titaniumnitride-coating uit 1995. Cijferplaat- en kastnummer kan ik zo gauw even niet vinden (kast 331 is identiek, maar heeft de kroon tussen 1 en 2 uur). Thema is de herinnering aan de overwinning op de Duitsers in 1945, 50 jaar in het verleden in 1995. Omdat Rusland er 27 miljoen mensen in verloren is (totaal van soldaten en burgers), is de Grote Patriottische Oorlog ( Great Patriotic War (term) - Wikipedia ) daar een immense historische gebeurtenis. Ik koos dit horloge omdat ik zag dat de discussie over meneer Voloshin’s 20-jarige gebeurtenis al verder gevorderd was. De datum stond op 7 en het is nu 6, maar ik ga het dit arme oude mechaniekje niet aan doen om een volle 30 dagen door te draaien. Sorry.
De 50-jarige herdenking van de “Победа”(overwining) was iets heel groots en er zijn veel horloges met dat thema uitgebracht. Vostok heeft er al minstens 10 (als je regionale herdenkingen zoals bijv. de Ukraiense en Tataarse meerekent). Er zijn heel veel van deze horloges gemaakt en verkocht, vandaar dat je nog regelmatig weinig gedragen en niet verkleurde exemplaren ziet die na 1995 in kastlades belandden en na huishoudopruimingen weer aan het licht komen. Deze Tataarse versie in goede staat zie je minder vaak dan de algemeen Russische, vandaar dat ik die als eerste versie kocht. De rest moet nog komen, maar ik ben nog maar sinds een paar jaar aan het verzamelen.
Mijn smartphone heeft na een kletter op stenen vloer scherpstelproblemen bij close-up foto’s, dus ik heb mijn eigen twee foto’s aangevuld met een detailfoto van Ebay (vandaar de andere datum).
Aan de voorkant zien we een Tataarse vlag aan de loop van een wapen. Het is geen Kalashnikov AK-47, maar lijkt een PPSh-41 te zijn. Dat was een in Rusland toen veel gebruikt en door veel verschillende fabrikanten in massa geproduceerd licht snelvuurwapen, met een ronde trommel (hier in zijaanzicht) voor schakelmunitie (de vrij korte 7,62 x 25 mm Tokarev patronen, een kruising tussen pistool- en geweerpatronen). ( PPSh-41 - Wikipedia ) Ook is te zien een Russische helm, en een laurier-/lauwertak met een St. George-lint omwikkeld. St. Georg ( Ribbon of Saint George - Wikipedia ).
Aan de achterkant staat in het deksel de tekst “от пресидента республики татарстан” (ot Presidenta Respubliki Tatarstan / van de President van de Republiek Tatarstan) geperst. In het midden staat de Söyembikä-toren in Kazan. Over regentes Söyembikä van Kazan schreef ik eerder al iets, ze is één van de grote nationale Tataarse persoonlijkheden. Kennelijk werd deze horlogeversie gebruikt om als eerbetoon en blijk van dank uit te reiken aan soldaten of familie daarvan.
In de sfeer van de plechtigheid, en als dank voor al die interessante klokkies uit Chistopol, even het Tataarse volkslied. Klinkt helemaal niet zo verkeerd, en je kunt horen dat je al een stuk oostelijker zit dan Moskou en een beetje dichter bij China. “Татарстан Җөмһүрияте Дәүләт гимны” - National Anthem of Tatarstan. Ook een filmpje over Kazan. Kies Chrome. Maakt 't uit joh, bijna weekend.
Nog even een assortimentje herinneringshorloges van Vostok. Zoals gezegd, deze heb ik allemaal nog niet, dus plaatjes van Ebay. En van daar een bruggetje naar DirkT’s visie op het Voloshin-verhaal.
We zagen regelmatig 50 letie of 50 letiya voorbijkomen. Rosatomflot heeft zelfs één van hun ijsbrekers de naam “50 лет Победы” (uitgesproken als “pitdisjat let pabjedi) gegeven”. “Let” is jaar, dus “letiya” zou je ook als “jarig” kunnen zien, maar niet per sé in de zin van jarig als in “verjaardag”. Dus dat meneer/mevrouw Voloshin ergens 20 jaar aan verbonden is, is waarschijnlijker dan een verjaardag. Voortschrijdende inzichten kunnen veranderen bij nieuw binnengekomen informatie.
Datum stond niet op 7 maar op 17, zag ik later. Maar ook toen vond ik het heen-en-weer-verstelgepruts de moeite niet waard.
Moge Bill,
alweer een interessant klokkie.
De UN Association of Australia in Victoria is meer een NGO, die ter plekke hulpprojecten organiseert in de zin van voedselhulp, gezondheidszorg en onderwijs. Australische legeronderdelen waren eerder ondergebracht in UNTAC, zoals Hollandse eenheden in UNIFIL tijdens peacekeeping missions in Libanon. Mij intrigeert dat zonsymbool achter de wijzers:
De rest is vrij standaard USA/UN, maar dit deel niet. Deze zon zit in de Argentijnse vlag, maar daar had UNTAC nooit een missie. Google Image Search vindt verder geen bruikbare beeldgelijkenis. En voor het geval het tóch om de UNAA zou gaan: er staan geen hulpmissies in Argentinië of de Falklands bij hun geregistreerd.
Oeh, die witte Amfibia blijf ik geweldig vinden. Zo’n bronzen A67 heb ik al.
Leuk om te zien hoe zo’n inscriptie achterop een horloge een hele zoektocht kan opstarten!
Deze post was ik al een tijdje aan het volgen, er blijven telkens mooie dingen voorbij komen.
Blijft een van mijn favoriet lopende posts.
In mijn kast liggen een zevental Vympel- en Cardi-horloges, door sommigen van jullie ooit (en ook wel terecht) Russische Mafia-bling of Russische kitschklokjes genoemd
Onder andere jouw, wederom zeer uitgebreide en uitstekende, bijdrage Gerhard, zette mij op het spoor van dit ultieme blingexemplaar van Vostok.
En ziet,
vanmiddag leverde de DHL-meneer een pakje uit Duitsland af. Helemaal compleet, zelfs met extra schakels (fijn voor mijn 21,5 cm pols) en ongedragen in het plastic. (En de prijs was echt ouderwets Russisch )
Laat de kerstdagen maar komen
Een fijne Vostok-vrijdagavond allemaal.
Heb er ook een paar idd bling