Dan zouden de meeuwen sokjes aan hebben.
Dat dan weer wel.
Wellicht omdat Duitsland altijd wel oostwaarts georienteerd was, kom je daar relatief veel Russische horloges tegen. En dan niet per sé alleen in de voormalige DDR. Zo kwam mijn exemplaar (wederom) uit München.
Handelsorganisatie Tento en soortgelijke instanties waren behoorlijk actief in West-Europa, als het politieke klimaat van dat moment het toeliet, dus het kon wisselen per jaar en per regering van een importland. Russische horloges, fototoestellen, radio’s, handgereedschap, veldkijkers, microscopen, meetapparatuur, auto’s en levensmiddelen waren in veel Westeuropese landen verkrijgbaar. En energie en speciale metalen werden daar openlijk of stiekem ingekocht.
Ik snap 'm, op de cijferplaat waar de golven weg zijn, is het een ijsvlakte geworden. Kunnen ze naar de wal klunen voor een borrel.
Die vent die op die Okean kijkt, checkt of het al tijd is voor “bar open”.
De kleur blauw is ook lichter bij mijn horloge en de wolkjes staan er ook niet op. Ook made in Russia ontbreekt.
Haha, in de Japans-Russische oorlog van 1904-1905 kostte het onderhoud van een Russische matroos het dubbele van wat een Japanse matroos kostte, alleen vanwege het drankgebruik. Ja, daar had ik al van gehoord.
De Japanners wonnen, terwijl sake slapper spul is dan wodka. Als het andersom was geweest, waren die dubbele kosten goed geïnvesteerd geweest. De Russen zagen natuurlijk dubbel en schoten er tussenin.
Als zowel “sdelano v CCCP” als “sdelano v Rossiya” ontbreekt, dan gaat het vaak om de periode tussen de Sovjet-Unie en Rusland in, nadat de muur viel (1 à 2 jaar na 1989). Toen wisten veel fabrieken niet welke kant het politiek op zou gaan en werd de tekst weggelaten.
“sdelano v SSSR” natuurlijk, sorry.
Ach Piet, jij hebt tenminste nog een echte onderzeeër.
De mijne is anti-magnetisch. Waarschijnlijk een onderzeeër gemaakt van non-ferro materiaal. Kan misschien niet eens zinken.
Goed dat we nog steeds in staat zijn de horloges los te koppelen van de politiek enz.
Dat lukt op sommige sites/forums minder goed heb ik ervaren.
O joh, welke forums zit je nog meer dan? Heb al moeite één bij te houden.
Fijne Vostok vrijdag nog, bij mij zijn de 2 russen mee naar het werk kan ik op een week tijd een beetje rouleren
Is een vies woord hier FB🤣 maar daar zijn ook een paar fanatieke vostok/sovjet era groepen
Komandirskie-versie van het cijferblad. Er heeft een antimagnetische onderzeeër bestaan, de project 705 “Lyra”-klasse (“Alfa”-klasse genoemd bij de NAVO) snelle aanvalsduikboot. Was gemaakt van titanium en vrij klein, kon bijna 80 km/h onder water halen en was grotendeels geautomatiseerd, want het ding was erg krap en de bemanning had onderweg geen toegang tot de reactor en de stoomturbine-aandrijving. De reactor was voor het vermogen zeer compact en had een primair koelsysteem met vloeibaar metaal (lood-bismuth-mengsel). Als de duikboot aan de wal lag mocht de reactor niet helemaal worden uitgeschakeld, omdat anders de lood-bismuth zou stollen en de regelstaven vast zouden komen te zitten, waardoor een opstart niet meer mogelijk was. Bij onderhoud hield een stoomsysteem aan de wal of in de werf het koelmiddel vloeibaar.
Dat meen je niet Gerhard, en ik er maar een stom grapje over maken. Heeft die gewoon bestaan. Titanium, dat moet wat gekost hebben. Niet het meest eenvoudige materiaal om te bewerken. Dank voor de interessante informatie Gerhard.