Bah, inderdaad Bill. FB, daar zijn we toch nog veel te jong voor.
Ik vind hem lekker apart!
Er zijn er lelijker hoor.
Ik zie hem ook bijna nergens online. Ik twijfelde al of hij geen chinees was. Maar dat was niet zo.
Dit is één van de weinige referenties die ik zie
Ziet er qua materiaal (kastje en bezel) een beetje uit als het Partner-concept, maar dan met een 2431-uurwerk erin. Deze versie had ik ook nog niet eerder gezien.
Ja, was 3 à 5 zo keer duur als staal, en het verwerken is speciaal en kostte nog eens extra. Er waren slechts enkele scheepswerven die er de faciliteiten voor hadden. Tijdens lassen mag er geen zuurstof bijkomen, dus grote afsluitbare containers waarin laswerk plaatsvond, werden volgepompt met argongas en de lassers gingen die ruimte in in een soort ruimtepakken met een eigen gesloten zuurstof/ademluchtcircuit. Te complex en te duur en er zijn daarna ook geen titanium-onderzeeërs meer gebouwd.
Er is ook een Russische video op YouTube over de Malakhit werf, waar je lassers met titanium bezig ziet. Maar daar had ik helaas geen bookmark van gemaakt, dus dat wordt weer zoeken. Je moet echt zoekwoorden in cyrillisch invoeren om het algoritme te laten denken dat je in Rusland zit, zodat je op een gegeven moment allemaal Russische video’s over een topic krijgt. Er gaat dan een andere wereld voor je open. Ik zal de link geven zodra ik hem gevonden heb.
Even de boel weer on-topic terugbuigen met een horloge. Vostok Amphinia 1967 gemaakt van titanium (ook de band; alleen de sluiting is van rvs). Model 190B56, 600 stuks van gemaakt in 2022, dit is nummer 469. De stalen 1967-ers zaten toen rond de 325 Euro en deze kostte 595, wat nog steeds niet duur is. Een 090 (“gewone tonneau”) met stalen bandje weegt rond de 120 gram, een stalen 190 rond de 195 gram en deze titanium 190 146 gram.
Toevoeging aan titanium lassen: naast zuurstof mag er ook geen stikstof bijkomen als titanium heter wordt dan 400 graden, want die stoffen binden zich dan aan het metaal (titaniumoxide en titaniumnitride) waardoor het bros wordt. Het metaal zal dan breken in de buurt van de lassen of op de lasnaden zelf, als er krachten op komen te staan.
Blijven interessant die 1967 re isseu 's!
Persoonlijk vind ik de 1e reisseu serie nog steeds de mooiste.
Volgens mij een iets forsere en zeer scherp gesneden kast. Wijzerplaat en wijzers perfect in balans. Mooie speciale banden.
Foto’s even geleend van @andre67 Andre en @sq100 Mark. Heb er zelf geen.
Misschien willen ze nog eens wat posten?
Ja, de eerste “Amphibia 1967” reissue is van 2007. Als het initiatief aan de fabrieksdirectie had gelegen, was het 40-jarig jubileum waarschijnlijk ongemerkt voorbij gegaan. Dmitry Buyalov, toen hoofd van de design-afdeling daar, stond erop om er iets bijzonders van te maken, maar de directie piekerde er niet over om een sterk afwijkende kast en bijbehorende bezel en armband alleen voor die gelegenheid maken, want dat betekende ontwikkelingen van nieuwe stansmatrijzen en profielfrezen voor de kast, totaal nieuwe maatvoeringen voor CNC-machineprogrammeringen en uitbestede inkoop van bezels, banden en wijzer/plaatcomponenten. Buyalov had toen al contacten in Hong Kong en stelde voor om daar in kleine oplages zijn “XL” Amphibia 1967 te laten maken. De fabriek ging akkoord onder voorwarden en wilde het gebruiksrecht van de namen Vostok en Amphibia en de term “gemaakt in Rusland” alleen toestaan als zij de uurwerken mocht leveren en de eindassemblage mochten verzorgen. De 2007-release ging als warme broodjes en de XL-versie werd opnieuw gemolken rond 2013, 2018 en 2022. Inhakend op de metaaltrends liet Buyalov ook versies in brons en titanium maken in China. Er zitten kleine afwerkingsverschillen tussen de releases van diverse jaren. De 190-kasten uit 2022 hadden gesatineerde zijkanten, inclusief de versies in brons en titanium. De voorgaande jaargangen hadden gepolijste zijkanten. De versies vòòr 2018 hadden vrij dunne bezelranden en er kwamen klantklachten over slechte grip op de bezel tijdens het verstellen. De randen zijn op latere versies dikker gemaakt.
In 2021 kwam de fabriek eindelijk zelf met een dikkere kastversie van hun 090 tonneau, de 900-kast. Ze waren intussen wat positiever geworden over de hogere verkoopcijfers zodra er wat spannender details werden toegevoegd, zoals cijferplaten met applied indices en mooiere bezels en armbanden. Buyalov had met zijn “Meranom-specials” (de Amphibia SE’s) laten zien hoeveel méér er mogelijk was tegen relatief weinig kosten en de fabriek begon horloges met Chinese componenten (zoals de Neptuns en de luxe K-34/K39 Amfibias) in het eigen verkoopassortiment op te nemen.
De eerste Chistopol-release met een 900 kast waren zeer fraaie versies met azuurblauwe plaat/bezel (900971, foto hieronder) en in zwart (900972). De cijferplaten hadden applied indices en kwamen uit dezelfde fabriek als waar de Neptun-platen werden gemaakt.
Buyalov werkte sinds 2009 niet meer als vaste kracht bij de fabriek, maar als freelance-ontwerper, en hij had zich vaak geërgerd aan de conservatieve instelling van de directie. Maar de directie kon zich het faillisement rond 2010 nog goed herinneren en durfde geen grote investeringen aan. Ze maakten liever de “evergreens” die blijvend goed verkochten, met wat kleine goedkope experimenten en veranderingen hier en daar. Daarom zat ook de ontwikkeling van nieuwe uurwerken er financieel gezien niet in. Eerder in dit draadje hadden we al vastgesteld dat de 24xx-uurwerken met complicaties (24-uurs uurwijzer, normale uurwijzer plus GMT-wijzer, decentrale secondenwijzer) te danek nzijn aan Vostok Europe in Vilnius, die die complicaties voor zichzelf in Chistopol liet ontwikkelen en daar goed voor betaalde. Toen de productielijnen daar eenmaal voor waren gebouwd, gebruikte de Chistopol-fabriek de complicaties ook voor eigen GMT-modellen en dergelijke. Maar zonder Vilnius zouden die productielijnen niet zijn ontwikkeld.
Buyalov wilde nieuwe uurwerkfuncties, zoals hacking en een separaat in te stellen GMT-wijzer, en een iets betere precisie uit standaard uurwerken zonder meerkosten. Daarvoor moest hij uitwijken naar de betaalbare uurwerkenreeksen van Seiko (NH) en Miyota (9000) en daarmee verviel het gebruiksrecht van de namen “Vostok” en “Amphibia” en de term “gemaakt in Rusland”. Hij had in 2018 zijn eigen microbrand “Buyalov Design” uitgebracht en nieuwe XL-tonneaus onder het BD-merk droegen de naam “A67” en lieten geen land van fabricage zien (“made in Hong Kong” of “made in China” zou aan de orde zijn geweest). Hij mocht het scuba dude beeldmerk nog wel gebruiken, maar daar moest dan een Registered Trademark teken bij, om te laten zien dat het eigendom van de fabriek was en Buyalov legaal gebruiksrecht had. De BD 67-ers hebben gesatineerde kastzijkanten zoals de 2022 Vostok-releases, maar hebben zeer fraai gepolijste randjes tussen de vlakken. Buyalov bleef er verkoopsucces mee houden en toen vond het fabriek het in 2023 tijd om met eigen 1967-versies te komen (zwart/blauw/groen), gebaseerd op de 900-kast. Die 9008xA- modellen (groen 90082A in foto hieronder) zijn snel te herkennen aan bekende Chistopol-praktijken; een gegraveerd gevuld lume ringetje in de bezel in plaats van een ingelijmd lume-stipelement, en geprinte lume-cijfers op de plaat ipv. applied indices of sandwich-sjablonen.
Hetzelfde reactieve gedrag van de fabriek is te zien bij re-releases van de NVCh-20 en -30. De halve wereld heeft daar al re-issues van gemaakt en dit jaar komt Vostok eindelijk zelf met de 610-kast. Waarom niet meteen, voordat anderen met de eer gaan strijken?
Ik kwam in 2011 in dit forum. En ontdekte Meranom. Toen waren ze nog af en toe te koop. Weet niet of dat nog bij Meranom zelf was. Wel dat de prijs toen hoog was. 700- 900 euro meen ik.
Veel later werden ze soms (gebruikt) voor ca 300 aangeboden. Getwijfeld maar nooit de knoop doorghakt.
Mede omdat mijn “tussenstation 090” mij niet comfortabel zat.
Oeh, 700 is duur! Maar in die tijd vroegen velen zich af hoe lang er nog Vostok horloges zouden worden gemaakt. Dankzij financiële steun van de Tataarse regering heeft de fabriek een doorstart kunnen maken. Ik denk dat de prijs voor dit luxe model iets hoger gemikt kon worden vanwege dat “misschien binnenkort over en uit”- effect.
Een like voor het horloge en voor de bierkeuze.
Idem proost en goed weekend! Karmeliet is ook erg lekker, maar voor pils heeft Grolsch een heel aromatisch soort hop, dat veel andere merkpilsen niet hebben. En ik ben geboren onder de rook van de Grolsch-brouwerij (niet ver van Groenlo dus) en er speelt daarom een beetje chauvinisme.
Heel goed, afkomst nooit verlochen Gerhard! En fijn weekend!
(Heb verleden jaar een Betuws biertje geprobeerd, maar dat was toch minder. )
Een van m’n favoriete Soviet horloges, deze Pobeda’s. De meeste zijn slecht onderhouden en zodanig versleten dat ze nauwelijks meer goed lopend te krijgen zijn. Deze kocht ik als “niet lopend” en inderdaad was de balansas afgebroken. Met een donor de boel weer aan de praat gekregen, maar echt goed wordt het nooit. Behalve dan de look, die is perfect.
Zal eens kijken als het een beetje lichter is, het weer helpt niet echt mee voor leuke foto’s.
Interessante info @Gerhard57NL
Dank u, dank u!