Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Dit is een jonger model dan de Pobeda 34-K van Dr. Abraham Genin, maar volgens mij is hij uit dezelfde fabriek (1MChZ).

Niet helemaal dezelfde video, maar wel ongeveer dezelfde inhoud. We zien ruimtes waarin compartimenten van de Lira-klasse duikboot zijn nagebouwd voor trainingsdoeleinden. En er zijn fragmenten met de titaniumlassers te zien. In Hollywood-duikbootfilms worden Russische commandobruggen soms verbeeld met zwart en roestvrijstaal en veel rood licht, maar ze zien er eigenlijk nog best wel “mid-century” uit. Controlepanelen en machines zijn in werkelijkheid vanillevla-geel en lichtgrijs en er is nog veel hout en formica en ouderwetse passagiershut-achtige inrichting in te vinden.
Пр.705 «Лира» - самая таинственная подводная лодка флота - YouTube

Gauw een Vostok scheepsklok-video erbij, om mijn topic-ontsporing weer recht te buigen.
ЧЧЗ ВОСТОК часть 2. Как делают стёкла Восток? Судовые и крупногабаритные часы?

1 like

Avondje op de bank met deze Buran maanfase chronograaf. Enkele jaren terug nog laten reviseren door Julian Kampmann en loopt sindsdien weer als een zonnetje.

9 likes

11 likes

De mijne is uit Januari 1956, maar het grootste verschil is dat de Genin-Pobeda een schroefdeksel heeft en een uurwerk met een anti-shock systeem. De kans dat die nog in goede staat zijn is daardoor net ietsje groter.

Veel Russische horloges zijn leuk, maar ik vind er maar een paar echt mooi. De eerste Vostok Amphibia’s, die met de sniper dial en die daarvoor, type 350. De Slava “ijskast”. De OKEAH chronograph. En dus deze Pobeda’s.

2 likes

Ja, die van Genin was de “Hermetic”-versie. Ik begin steeds meer interesse in horloges van vòòr de 70-er jaren te krijgen. De Sniper was een markant horloge en het cijferblad is ook nooit meer weggeweest uit het assortiment, alleen de kleuren zijn veranderd. De 350-kast blijft interessant in alle varianten. En de Slava Doktor en ijskast zijn weer opnieuw uitgebracht, maar zijn erg prijzig. Slava zoekt echt het premium-segment op, waar ook Raketa zit, en die twee gaan hard tegen hard momenteel. Ik heb één 3133-chronograaf momenteel. Moet ik even opzoeken.

3 likes

Dit is 'm. Het Oostduitse merk Dugena had een model in de catalogus, dat hier een rebranding van was.

7 likes

Wat een buitengewoon interessante inkijk in de productiekeuze. Dank je wel voor het delen. Maar voor nu geen onderwerp van dit forum. Snel weer over naar de werkelijkheid 3133 is eveneens een buitengewoon interessant uurwerk waarvan je voor service en reparatie bij weinig horlogemakers in NL terecht kunt. Heb lang geleden mij er eens in verdiept en op mijn gemak een 3133 gedemonteerd en geserviced. Heb meerdere 3133 horloges liggen en zo ook een aantal losse uurwerken. Omdat het een niet aller daags uurwerk is en gezien het aantal wat wordt aangeboden voor service, best lastig zodanig expertise op te bouwen dat je nog uit te kosten komt. Mijn eigen 3133 doe ik uiteraard zelf maar dan telt tijd ook niet. Jammer want het is absoluut een mooi kaliber. Even ter vergelijking, heb voor een klant een vintage Omega handwinder gedaan, de hogere verdienste daarmee staat niet in verhouding tot een feitelijk veel complexere 3133.

10 likes

Voordat we kerstcadeautjes gaan kopen in Zwolle, eerst even lunchen. Mijn zoontje had honger. :see_no_evil:

Fijne zondag allen. :grin:

8 likes

Leuk. Hier een cyrillische versie.

Hans @slls hielp mij de kast en pushers te wisselen. Ik had zelf een mooiere kast met de veel voorkomende zilver dial. Het chroom op de pushers slijt snel door.

Hier te zien voor de wisseling. Orgineel binnenwerk is compleet over geplaatst.

Hier een versie die de ruimte in is geweest. Met de oudere sans serif belettering.
Met dank aan Netgrafik.

7 likes

Nog even een dagje de Svembika. Helaas toch niet helemaal mijn ding.

9 likes

Gewoon bewaren man! Bij de collectie!

Heel mooie staat en zeker niet een doorsnee Vostok.
Je hebt de uitleg van Gerhard toch wel gelezen?

Doe ik ook met bijv. de Desert-shield of het paard.
Leuk om af en toe mee te wisselen.

3 likes

Dat zeg je toch niet tegen een knappe Tartaarse dame!,
Maar wil de wijzerplaat gerust met je ruilen voor een wijzerplaat naar jouw voorkeur. Zet ik hem ook nog eens voor je over.
Neem het in overweging en stuur mij een PB.

3 likes

11 likes

Welkom @FERRARI in dit topic! Stoere Vostok duiker, mooi passende band.

2 likes

Zo is het! Beetje beleefd zijn hoor!
:grin:

En Fred ook weer teug hier!
Gezellige dag hoor. :wink:

4 likes

Nooit weggeweest hoor, maar struin zo iedere dag het HF af :wink:. Gisteren 12 verschillende merken gepost en vandaag mijn themaweken voorbereidt. Benieuwd hoeveel horloges en reacties ik voorbij zal zien komen. Post het nieuwe thema pas vanavond natuurlijk :grin:

4 likes

Er was eens een Friese loonwerker die een zomerseizoen in Rusland bleef om te helpen bij de graanoogst. Toen werd het herfst en koud en ging hij binnen bij de kachel iets met horloges doen. Kijk, daar zul je 'm hebben! Pakema!

3 likes

Vandaag Pobeda Okean geserviced. Huist een Zim 2602 in.
Nato is iets te breed maar paste er wel lekker bij.

9 likes

Netjes gedaan Dirk! :+1:

Een opvallend model, moet er even aan wennen maar heeft zeker wel wat.

Wie was er nu eerder, Pobeda - ? :thinking:

Of Poljot met de Okeah? Vanaf laat 70 ties. (ik weet het, dit is een reisseu)

Ik zie wel enige overeenkomst.
:wink:

7 likes