In dit kastje had ik 'm zelf ook nog niet gezien. Maar cijferblad en wijzers en uurwerk waren in ieder geval echt en ik heb een maand omruilgarantie. Dus in die tijd kan ik natrekken of dat kastje er organiek bij hoort. En indien niet, dan houd ik het horloge waarschijnlijk toch, want voor 180 Euro vind je het niet meer in deze staat, en het binnenwerk ook niet. Het correcte kastje kom ik dan nog wel een keer tegen. Kastjes zijn bovendien vrij makkelijk op te knappen en zelfs opnieuw te vergulden. Voor de ingrediënten kost dat veel meer werk en moeite.
Mijn horloge is toch iets anders dan die van Dany. Mijn bezel heeft geen markeringen en het sterretje in het insigne is bij mij rood.
Ik heb het gevoel dat ik een samengesteld horloge heb. De wijzerplaat is inderdaad van de space force. Als ik een beetje rondneus op google kom ik echter alleen maar deze caseback tegen op horloges met het vijftigjarig jubileum van de overwinning van de tweede wereldoorlog.
Formule 3 Dirk?
Zo even op de eerste blik. Leuk zo’n plaat.
Kapitalistische sport hoor.
Vergeet niet dat Vostok zelf ook nog wel eens wat verschillende samenstellingen maakte. Staat hij misschien ook in het boek van Juri Levenberg?
Ik heb er werkelijk geen flauw idee van. Ik heb en kenn het boek niet. Ik ga hem eens bestellen als kerstcadeautje voor mezelf
Da’s geen ramp, want als iets uit samengestelde onderdelen bestaat, dan kan dat gewoon een tweede keer gedaan worden, maar dan beter. De cijferplaat is in ieder geval het juiste model, met de “raised indices”, die in een persmal naar voren in reliëf zijn gedrukt en na in kleur spuiten van het blad in twee facetkantjes zijn geslepen en gepolijst. Dit cijferplaatmodel bestaat nu ook nog, maar dan heeft het in zwart gedrukte uurcijfers in plaats van die blokjes. Dus dat is de eerste winst.
De wijzers van het originele ISS-model waren ook van vermessingd en daarna vernikkeld staal. Er komt in jouw horloge iets roest door de nikkellaag heen, maar dat is er wel af te krijgen. Maar roest is ook een teken van vocht, dus ik hoop dat het uurwerkje nog goed is. Het kastje van jouw horloge is model 211 en dat is siwieso niet correct. Bovendien is hier en daar het messing al door het chroom heen te zien. Het origineel had kastje 811 en dat is los verkrijgbaar: Case 811 for VOSTOK KOMANDIRSKIE hand winding watches, chrome plated, polished, complete 811ksb
Maar wat je ook kan doen, is uitkijken naar een vintage 811 Komandirskie met nog een gave kast, vernikkelde wijzers en een dekseltje met meeuw en zon boven water. Dan ben je in één keer klaar, als je de onderdelen combineert. Bruin Komandirskie bandje eraan en je zit heel dicht bij het origineel. Het enige dat je dan niet hebt, is de Amphibia kroon die op het ISS-model was gezet, waarschijnlijk voor meer bedieningsgemak. Ik heb ook wel 53x-kastjes met een Amphibia-kroon gezien, dus dit ISS-project was geen unikaat wat dat betreft.
Best leuk hoor. Het is wat summier in de beschrijvingen, maar zo’n beetje het enige naslagwerk dat ik ken op dit gebied.
Rode insigne-sterretje in Dany’s horloge is verkleurd. Dus je zit echt wel goed met dit cijferblad.
Ja, klopt. Heb in Rusland eens een verzamelband van autotijdschriften gekocht. Leuk om af en toe eens in te bladeren. Stond een artikel in over de YAZ Buchanka, ooit eens het idee gehad om deze te importeren en een camper van te maken. Is bij een idee gebleven
Oeps, dat is een nette prijs. Mag je niets van zeggen.
Er is ook nog een optie drie en dat is de optie die ik hoogstwaarschijnlijk zal gaan volgen.
Ik laat het lekker zo.
Het is inderdaad leuker om een origineel horloge te hebben maar ik vind dit ook wel wat hebben. Wellicht kom ik later ooit eens de juiste horloges tegen en wie weet koop ik ze dan. Dan kan ik deze altijd nog ergens anders voor gebruiken.
Ja, kan ook. “Het eet geen brood”, zei m’n pa altijd.
Wel een mooi uitgangspunt maar om de Amphibia stem erin te krijgen heb je nog wel wat werk. Ruimte tussen de kroonbescherming iets uitfrezen en een Amphibia stem invoer inpersen. Hiermee kom je het vrijwel gelijk met het origineel. Heb nog een nieuwe 811 kast liggen dus @Piet82 als je het ISS project wil aanvangen?
Heel fraai Gerhard!
Dat zegt de mijne ook en naar goed voorbeeld gebruik ik de uitdrukking ook regelmatig.
Ik ben alles behalve een horlogemaker. Ik kan best een beetje prutsen maar met vingers van formaatje Hema-worst is een horloge wat te hoog gegrepen.
спасибо за предложение.
spasibo za predlozheniye.
Precies dit
Vostok vrijdag!
Deze is een kerstkado voor mijn broer, maar ik kon het niet laten hem eerst een dagje te dragen.